Volvo XC90 – skottsäker och sprängsäker!

Med lanseringen av Volvo XC90 Armoured tar Volvo Cars ett steg till som tillverkare av armerade bilar. Bilarna är byggda och utvecklade för att ge passagerare med extra skyddsbehov det de behöver för att kunna färdas tryggt och bekvämt med hög personlig säkerhet.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda dessa armerade bilar. Med våra armerade bilar erbjuder vi bilar med hög personlig säkerhet för dem som har ökat skyddsbehov, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles.

Volvo Cars lanserar armerade bilar för personer med högt skyddsbehov

Det finns i dag en växande global marknad för armerade bilar. Det tillverkas redan i dag ett stort antal i olika skyddsklasser. Volvo Cars har de senaste åren fått ett flertal förfrågningar om att utveckla en XC90 Armoured (tungarmerad). Företaget har lång erfarenhet av att bygga bland annat polisbilar, brandbefälsbilar och olika typer av specialfordon där kraven är högt ställda på funktion, körbarhet och säkerhet. Den första Volvopolisbilen levererades 1929.

– Med vår XC90 Armoured i VR8* skyddsklass (VPAM BRV 2009/ERV2010), erbjuder vi ett högt skydd och samtidigt bibehåller vi bilens grundegenskaper. Kunden är exempelvis säkerhetstjänster som använder bilen för att transportera personer med högt skyddsvärde, säger Stephan Green.


Hemlig flyktväg bakåt.

Utvecklingsarbetet med att ta fram en bil i skyddsklassen VPAM VR8 startade för drygt två år sedan. En certifierad VPAM VR8 innebär att bilen ska klara 360 graders ballistiskt skydd samt ett omfattande sprängskydd.

– För att möta de mycket högt ställda önskemålen om skydd har vi utvecklat en mängd unika tillval för kunderna, säger Stephan Green.

Grunden är en Volvo XC90 T6 AWD i Inscription-utförande som byggs på fabriken i Torslanda. Modellen är med sin storlek och karaktär den bäst lämpade för armering i Volvo Cars produktportfölj. Från Torslanda skickas bilen till Tyskland och företaget TRASCO Bremen GmbH som under många år framgångsrikt specialiserat sig på att bygga kvalitetsbilar med hög säkerhetsnivå.

– Produktionen sker under sekretess, stränga rutiner och översyn för att uppnå de ballistiska krav som ställs, säger Stephan Green.

Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Armeringen medför ökad vikt och det innebär bland annat att bilen utrustats med ett nytt chassi och nya bromsar anpassade för att klara den högre vikten. Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket ger bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer.

– Produktionen görs med stor noggrannhet, vilket är nödvändigt för att uppfylla de extremt höga krav som ställs på en säkerhetsprodukt i denna klass. Vi strävar efter att bilen ska bibehålla sina egenskaper trots den omfattande armeringen. Armeringen är utförd så diskret att bilen knappt går att skilja från en standard XC90. Varje kund har också sina unika önskemål, vilka vi tillmötesgår genom skräddarsydd produktion, säger Stephan Green.

Volvo XC90 Armoured (tungarmerad) finns för beställning och den första kundleveransen kan göras i slutet av 2019.

Volvo Cars utvecklar även en annan typ av armerade bilar (lättarmerad). Det innebär att Volvo Cars har ett komplett erbjudande av bilar som erbjuder hög personlig säkerhet. Grunden är en XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription.

Den här versionen vänder sig till en lite annan kundkrets. Det kan vara personer eller företag som önskar en bil med en högre säkerhetsnivå utifrån en geografisk risk eller en ökad hotbild riktad mot dem som person. Det finns en marknad för denna typ av skyddsbilar inom säkerhetstjänster, polis, diplomatkårer och privatpersoner.

Bilarna är tänkta för Latinamerika och Europa. Efter byggnation i någon av Volvo Cars fabriker färdigställs bilarna i Brasilien, där det finns en stor efterfrågan på armerade bilar, därmed också en stor erfarenhet av att bygga dem. Armeringen är avsedd för ett lättare skydd i jämförelse med XC90 Armoured (heavy).

Bilarna kommer att genomgå en rad ballistiska tester för att klara önskad skyddsklass. Bilens vikt ökar med cirka 250 kilo. Vilket kompenseras för med uppgraderade bromsar och chassi. Det betyder att grundegenskaperna i stort sett är oförändrade jämfört med en ”standardbil”.

Säljstart för dessa bilar är planerad till första halvan av 2020.

Källa: Volvo

Delad nyhet är dubbel glädje!