M-ysigt! BMW M8 Coupé, M8 Competition Coupé, M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet

BMW M fortsätter slå på stort genom att lansera en kvartett högpresterande sportbilar: nya BMW M8 Coupé, BMW M8 Competition Coupé, BMW M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet.

De nya BMW M8-modellerna har genomgått omfattande tester vid bland andra vintertestcentret i svenska Arjeplog och Nürburgring-Nordschleife. Dessa tester, tillsammans med lärdomar från utvecklingen av racingbilen BMW M8 GTE, har spelat en viktig roll i konfigurationen. Modellerna har världspremiär på BMW Group #Nextgen på BMW Welt i München 25-27 juni.

V8-motor med ikonisk M-prestanda
En högvarvande V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi och upp till 625 hästkrafter. Dubbla turboaggregat, kylare och oljetillförsel optimerad för bankörning, sportavgassystem med elektroniskt ställbara spjäll för maximalt sportljud. Kraftöverföring via åttaväxlad M Steptronic-växelåda med Drivelogic och M xDrive-fyrhjulsdrift. Tre olika körlägen: 4WD, 4WD Sport and 2WD med ren bakhjulsdrift och avaktiverad stabilitetskontroll.

De nya modellerna har minimerad vikt, låg tyngdpunkt, optimerad hjulbas och noggrann utformning för aerodynamisk balans. BMW M8 Coupe och BMW M8 Competition Coupe har ett tak i kolfiber, medan BMW M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet har en sufflett med elektronisk öppning och stängning. Modellerna är utrustade med M-specifik fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning. DSC (Dynamic Stability Control) inklusive M Dynamic Mode. Dessutom ett nytt integrerat bromssystem med optimerad bromsdynamik och M-specifik konfigurerbarhet. Två inställningar för komfortfokuserad eller direkt gasrespons.

De nya BMW M8-modellernas exklusiva uttryck förhöjs ytterligare av modellspecifika egenskaper med stora luftintag, BMW-njurar med dubbelribb, M-gälar på sidorna och dubbla avgasrör.

Den modellspecifika chassiteknologin har utformats och anpassats med de specifika kraven för bankörning i åtanke. En av egenskaperna som utmärker sig särskilt är ett nyutvecklat integrerat bromssystem, en M-specifik version som ger två olika inställningar för bromspedalskänsla.

Interiören: Lyxig M-cockpit
Interiören kombinerar sportbils-cockpit med lyxig atmosfär. Detta med ett standardpaket som inkluderar M Sport-säten, modellspecifika varianter av läderklädsel, BMW Head-Up Display med M-specifikt innehåll, BMW Live Cockpit Professional (navigationssystem inkluderat och BMW Intelligent Personal Assistant) samt förar- och parkeringsassistens.

En ny funktionsknapp på mittkonsolen ger direkt åtkomst till inställningar för motor, dämpare, styrning, M xDrive och bromssystem, så att de kan skräddarsys efter personliga preferenser och specifika situationer.

BMW M8 Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW M8 Competition Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,2 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW M8 Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW M8 Competition Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

Källa: BMW

Delad nyhet är dubbel glädje!