Autopodden blev en succé på knappt en vecka

Motorbranschen är inte lika digitaliserad som andra branscher enligt tillväxtverkets digitaliseringsindex, just därför skapades projektet Autopodden.

På podcasten samlas ledare från motorbranschen för att intervjuas under högst 10 minuter. Syftet är att låta vanliga bilister höra mer om cheferna bakom de stora bolagen. Vad gillar dom för däck? vem är dom? och vad gör man som chef är vanliga frågor som besvaras.

– I början var vi oroliga över att ingen skulle visa intresse, just vår bransch tenderar att vara lite old school. Nu har det gått knappt en vecka och vi är uppe i 11 avsnitt, totalt har vi just nu över 100 uppbokade poddsamtal och det kommer fler och fler ansökningar hela tiden berättar Jorge Castro, projektledare bakom Autopodden.

Podcasten har hittills haft medverkare som Bo Ericsson, branschdirektören för Sveriges fordonsverkstäder, man har även haft regionchefen för däckkedjan Vianor samt Sverigechefen för Falken tires, ett av världens största däckföretag.

– Det känns fantastiskt att få prata med dessa personer, både innan och efter podcasten. Mest inspirerande hittills har varit Hankooks försäljningschef som arbetat med däck i hela sitt liv. Att intervjua Johan Aftén var också en häftig upplevelse då hans röst var exakt som i radiojingeln, avsnittet med läkaren som pratade om cancer och dubbdäck var även häftigt säger Jorge Castro.

Autopodden kommer under veckan att intervjua Pirellis VD Lars Bergmark och chefen Jonas Lundh från rikskedjan Superdäck.

Autopodden finns på Spotify, Google podcasts, Anchor, Radiopublic, Soundcloud samt podbean. Projektet går live idag och släpps till allmänheten via ABS Wheels databas med över 250.000 svenska e-post-adresser.

Källa: ABS Wheels

Delad nyhet är dubbel glädje!