Porsche Cayenne Coupé S med 440 hk – svenska priser

Cayenne med slimmad taklinje och “coupéform” om än med fyra dörrar – nu kommer S-modellen som kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9-liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk).

Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim.

Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995.000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen.

Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 340 hk och Cayenne Turbo Coupé med 550 hk finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med slutet av maj. Coupé-modellen har mer utpräglade proportioner med en unik bakdel, adaptiv bakre spoiler, två olika utföranden av taket och ett baksäte utformat som individuella säten placerade 30 mm lägre än i Cayenne. Bilen har ett stort panoramatak i glas som standard och som tillval ett profilerat kolfibertak med ett typiskt sportbilsutseende.

V6 med central turbolayout

2,9-liters dubbelturbomotorn i Cayenne S Coupé ger sitt maximala vridmoment, 550 Nm, över ett brett varvtalsregister från 1 800 till 5 500 v/min. Båda turboaggregaten har en central turbolayout och är placerade inne i V:et mellan cylinderbankarna. Resultatet är en kompakt motor som kan placeras lågt i bilen. Det i sin tur sänker tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Den kortare vägen för avgaserna mellan förbränningsrummen och turboaggregaten ger mycket bra gasrespons och snabbare effektökning. Grenrören är integrerade i topplocken vilket minskar vikten och betyder att grenrören omges av kylvätska. Det garanterar mycket effektiv förbränning, i synnerhet under full belastning.

Taklinjen som sluttar brant nedåt mot bakpartiet ger Cayenne S Coupé ett sportigt utseende. Intrycket förstärks av en fast takspoiler som understryker Coupé-modellens distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna lutar mer än i Cayenne tack vare att takets framkant är 20 mm lägre. Nya bakdörrar och bakskärmar ökar bredden över skuldrorna med 18 mm och bidrar till det muskulösa intrycket. Den fasta bakre takspoilern är i alla Cayenne Coupé-modeller kombinerad med en adaptiv bakspoiler som en del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern är integrerad i karossens linjer och fälls ut 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim, för ökat marktryck över bakaxeln, vilket förbättrar stabiliteten.

Källa: Porsche

Delad nyhet är dubbel glädje!