Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas – begränsad upplaga med 510 hästkrafter

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen.

Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda.

Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019.

911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra publika framträdanden var vid Goodwood Festival of Speed, Rennsport Reunion i Laguna Seca i Kalifornien och på bilsalongen i Paris i oktober.

Flera Speedster-detaljer från konceptmodellen kan nu ses i samma eller liknande design på den serietillverkade modellen. Mest framträdande är den estetiskt tilltalande luckan för cabriolet-taket med sin ”dubbelbubbel-strömlinjeform” – en avgörande detalj för den här sportmodellen alltsedan 911 Speedster från 1988. Det är den största och mest komplexa kolfiberförstärkta plastkomponenten tillverkad i ett stycke som Porsche har använt till en gatregistrerad bil. I dubbelbubblan ryms systemet för överrullningsskydd, vilket är standard i den här tvåsitsiga modellen liksom i 911 Carrera Cabriolet.

En viktbesparande takstruktur ersätter konceptbilens enkla tonneau-överdrag. Trots sin design är cabriolettaket lämpat för vardagsanvändning. Tillsammans med den lägre vindrutan och de lägre sidorutorna ger det 911 Speedster dess sportiga profil. Dess spännande låga fly line var redan 1954 ett kännetecken för den historiska förebilden Porsche 356 Speedster.

Cabriolet-taket är lätt att hantera: den centrala låsmekanismen vid vindruteramen och tygtakets båda sidofenor frigörs med ett knapptryck. Den stora bakluckan i kolfiber låses upp elektriskt och glider sedan tillbaka ett stycke, därefter positioneras den manuellt för att ge plats åt tygtaket som fälls samman till en Z-form bakom framstolarna. Kolfiberkåpan stängs därefter enkelt när taket fällts samman. Att fälla upp taket är lika enkelt – endast sidofenorna på vänster och höger sida måste pressas in i sina infästningar för hand tills de sitter ordentligt.

Bakspoiler och bakre kjol från 911 GT3 Touring

Låg vikt bestämmer också utformningen av andra karossdetaljer på Speedster. Den främre huven i kolfiber, som är två kilo lättare än huven till 911 GT3 – och framskärmarna i kolfiber härstammar från 911 R. Den främre kjolen är lånad från GT3 medan spoilerläppen är helt nyutvecklad. Talbot-speglarna som fanns på konceptbilen har på nya Speedster ersatts av elektriskt justerbara och eluppvärmda ytterbackspeglar i Sport Design-utförande. Den utfällbara, aerodynamiskt fintrimmade bakre spoilern och bakre kjolen har tagits från 911 GT3 Touring.

Inredningen karaktäriseras av svarta skinndetaljer på kolfibersätenas sidostöd och nackskydd, på dörrsidornas armstöd och på den kortade växelspaken. Sätenas mittparti är klätt i perforerat skinn. De lätta dörrpanelerna med svarta dörrstroppar och förvaringsnät minskar ytterligare totalvikten.

Logotypen ”Speedster” pryder nackskydden, dörrtrösklarna i kolfiber och den centralt placerade varvräknaren. Liksom de andra instrumenten har den svart instrumenttavla med vita visare och gröna siffror och skalor – som påminner om dess berömda föregångare, Porsche 356 Speedster. På den tvärgående strukturen bakom framsätena finns en plakett som anger serienumret på den begränsade upplagan av 911 Speedster, begränsad till endast 1 948 exemplar.

Som tillval erbjuder Porsche också ett Heritage-paket till nya 911 Speedster. Utrustningen, som utvecklats av Porsche Exklusive Manufaktur, återskapar klassiska detaljer från 50- och 60-talen. I det ingår inredningsfärger i svart och konjak, en speciell ”Spears”-lackering i vitt på framkjol och på framskärmarna över grundfärgen GT Silver Metallic. Historiska motorsportdekaler för numrering på dörrarna och den främre huven kompletterar ”Heritage”-paketet. Ägarna kan välja sitt eget maximalt tvåsiffriga startnummer som syns på bilderna. Porsches vapen och den guldfärgade logotypen motsvarar den design som användes 1954.

Högvarvig motor med 510 hk

Hjärtat i nya Speedster har tagits från 911 GT3. Den sexcylindriga sugmotorn på fyra liter är en äkta GT-motor. Maxeffekten 375 kW (510hk) nås vid 8 400 v/min och det maximala varvtalet är 9 000 v/min. Motorn utvecklar ett maximalt vridmoment av 470 Nm vid 6 250 v/min. Nya 911 Speedster accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,0 sekunder och når en toppfart av 310 km/tim.

Jämfört med föregående 911 GT3 är motorn i Speedster utrustad med två partikelfilter för bensinmotorer (GPF) och uppfyller kraven för Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Trots det producerar fyrventilsmotorn ytterligare 10 hk. Det är möjligt tack vare detaljförbättringar av till exempel högtrycksinsprutarna med optimerat spray-mönster liksom ett modifierat insugssystem med individuella gasspjäll, vilket ger snabbare gasrespons. Det nyutvecklade rostfria sportavgassystemet i lättviktsstål är tio kg lättare – inklusive de dubbla partikelfiltren.

Som det anstår en förarorienterad bil erbjuds 911 Speedster endast med en manuell sexväxlad sportväxellåda. Den har en automatisk mellangasfunktion, auto-blip, som exakt och oberoende kompenserar för skillnader i motorvarv mellan växlarna vid nedväxling. Auto-blip kan aktiveras när som helst, med andra ord också oberoende av vilken inställning som gjorts i PASM-systemets (Porsche Active Suspension Management) variabla stötdämpning. En mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning kompletterar den sportiga kraftöverföringen.

GT-filosofin bakom nya Speedster avspeglas också i dess chassi. Med sin sportiga bakhjulsstyrning och sina dynamiska motorupphängningar är chassit baserat på samma teknologi som används i 911 GT3 och 911 R. Kontrollsystem som Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) och PASM med sportinställning och 25 mm sänkt kaross har anpassats exakt till kraven från Speedstern.

Den öppna tvåsitsiga modellen rullar på 20-tums smidda Speedster lättmetallfälgar med centrumbult. Till standardutrustningen hör PCCB-bromsar (Porsche Ceramic Composite Brake) med invändigt ventilerade och perforerade keramiska bromsskivor.

Priset i Sverige blir 2 850 000 kronor.

Källa: Sverige

Delad nyhet är dubbel glädje!