Veteranbilar förbjuds i allmän trafik 2021 (april april!)

Nu kom dråpslaget som sätter punkt för en lång historia – veteranbilar förbjuds att användas i allmän trafik i svenska vägnätet från den 1 juli 2021. Anledningen är att merparten äldre bilar saknar fullgod avgasrening och därmed vida överstiger de gränsvärden som satts för nyare bilars koldioxidutsläpp.

Det var få som trodde att regeringen skulle gå så här långt, men remissen har legat som ett orosmoln sedan Miljöpartiet la fram den på sin riksstämma för exakt ett år sedan.
– Det är ren idioti, det här handlar om bilar som rullar några hundra mil om året på sin höjd. Regeringen silar mygg och sväljer kameler, menar Carsten Fröjd på Fordonshistoriska Riksförbundet.

Miljöpartiet uppskattar att man kan spara uppemot 200 ton koldioxid per år efter att den nya lagen trätt i kraft. Det är något man i den nya ”gröna skatteväxlingen” ska använda utomlands.
”Vi kommer sponsra sydamerikanska bönder inom palmoljeindustrin med moderna traktorer och redskap för att göra deras arbetsmiljö säkrare” skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Beslutet drabbar många tusentals fordonsägare som nu får se sina bilar som är äldre än 30 år gamla kriminaliserade. Trotsar man förbudet och kör sin bil ändå väntar böter som baseras på en utsläppskoefficient där de registrerade utsläppen av koldioxid i gram multipliceras med förarens ålder. För en 50-årig förare med en Camaro -70 som släpper ut 350 gram koldioxid per kilometer betyder det 17.500 kronor i böter, för en 30-årig man med en Volvo 240 blir det inte lika illa – 6.000 kronor.
– Vi tror att den här lagen kommer betyda att en stor del av Sveriges fantastiskt fina flotta av veteranbilar försvinner utomlands. Det är inget annat än en katastrof, säger Carsten.

Men han ger samtidigt Miljöpartiet en eloge för den extra skrivelsen i den nya lagtexten som ger en gnutta hopp – om man väljer att konvertera sin veteranbil till eldrivning får bilen fortsätta att användas, under förutsättning att den godkänns som amatörbyggt fordon av SFRO och därmed kan registreras som en ny bil. En betydande kostnad som inte många kommer kunna bära, särskilt med tanke på lagen från 2002 som säger att alla nya bilar måste krocktestas innan de får användas i trafik.
– Bra för miljön och för svenska verkstäder, men beslutet är fortfarande uppåt väggarna och vi kommer arbeta för att riva upp lagen redan imorgon, avslutar han.

Källa: Regeringen


Relaterat: V8 – veteranbilar

Delad nyhet är dubbel glädje!