Porsche Cayenne kommer som coupé

För den som vill ha en Cayenne men inte fraktar höbalar eller kylskåp kommer nu ett lite mer slimmat alternativ, med enbart två säten bak och möjlighet att köpa ett rätt ballt kolfibertak till. Hej Cayenne Coupé! Svenska priser underst i texten.

Pressrelease från Porsche:
Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak.

En brant sluttande taklinje

Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta silhuett. Vindrutan och A-stolparna är lägre än på Cayenne tack vare att takkanten sänkts med ungefär 20 mm. Nya bakdörrar och bakskärmar breddar skuldrorna med 19 mm, något som bidrar till det muskulösa intrycket. Den bakre nummerskylten är integrerad i stötfångaren vilket gör att bilen ser ut att ligga närmare marken.

Med sin adaptiva takspoiler var den nuvarande Cayenne Turbo den första SUV-modellen med den här typen av aktiv aerodynamik. Nya Cayenne Coupé tar den passningen och spelar bollen vidare. I varje Cayenne Coupé är takspoilern kombinerad med en adaptiv bakre spoiler som del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoilern, som är harmoniskt integrerad i modellens silhuett, förlängs 135 mm vid hastigheter över 90 km/tim för ökat marktryck bak, samtidigt som PAA ökar effektiviteten.

Stort panoramatak i glas eller kolfiber

Nya Cayenne Coupé har som standard ett fast panoramatak i glas. Den glasade ytan ger alla åkande en speciell känsla av rymd medan den integrerade rullgardinen skyddar mot sol och kyla. Ett konturerat kolfibertak finns som tillval. Det försänkta mittpartiet ger det ett karaktäristiskt sportbilsutseende, liknande taket på Porsche 911 GT3 RS. Kolfibertaket finns tillgängligt i ett av de tre lättviktssportpaket som erbjuds till modellen. Dessa paket inkluderar Sport Design-detaljer och nya lättade 22-tums GT-fälgar, sätesmittsektioner klädda i klassiskt pepitarutigt tyg och inredning med kolfiber- och Alcantara-detaljer. Ett sportavgassystem ingår också i paketet till Cayenne Turbo Coupé.

Fotografie: Rossen Gargolov – www.rockyphotography.de
Postproduction: Wagnerchic – www.wagnerchic.com

Bekväm för fyra

Nya Cayenne Coupé erbjuder mycket goda utrymmen för fyra personer. I framsätet ger de åttavägs justerbara sportstolarna med integrerade nackskydd mycket hög komfort och optimalt sidostöd. Baktill har Coupé-modellen som standard ett baksäte utformat som två individuella säten. Som alternativ kan komfortbaksäte i 2+1-konfiguration – som känns igen från Cayenne – beställas utan extra kostnad. Baksätespassagerarna sitter 30 mm lägre än i Cayenne och det ger gott om utrymme för huvudet trots den sportiga lägre silhuetten.

Bagageutrymmet rymmer 625 liter, idealiskt i vardagen, och växer till 1 540 liter med nedfällt baksäte (Cayenne Turbo Coupé: 600 till 1 510 liter).

Marknadslansering med 340 eller 550 hk

De dynamiska linjerna och anpassade designelement skiljer tydligt Cayenne Coupé från Cayenne. Samtidigt har den alla tekniska lösningar som den tredje generationen Cayenne har, till exempel kraftfulla drivsystem, innovativa chassisystem, ett digitaliserat display- och operativkoncept och omfattande uppkoppling.

Vid lanseringen finns två högprestandamotorer att välja mellan. Den sexcylindriga turboladdade 3-litersmotorn i Cayenne Coupé ger 250 kW (340 hk) och ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Med Sport Chrono-paketet, som är standard i de nya Coupé-modellerna, ingår i de serietillverkade bilarna avverkas sprinten från 0 – 100 km/tim på 6,0 sekunder. Med lättviktssportpaketen, som är tillval, sjunker den siffran till 5,9 sekunder. Toppfarten är 243 km/tim.

Toppmodellen Cayenne Turbo Coupé ställer upp med en 4-liters V8 med dubbelturbo, 404 kW (550 hk) och ett maximalt vridmoment på 770 Nm. Cayenne Turbo Coupé accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder och når en toppfart på 286 km/tim.

Nya Porsche Cayenne Coupé går att beställa från och med nu och kommer att finnas hos återförsäljarna i slutet av maj. Priserna i Sverige startar på 830 000 kronor för Cayenne Coupé och 1 464 000 för Cayenne Turbo Coupé. Den omfattande standardutrustningen inkluderar hastighetsberoende servostyrning (Power Steering Plus), 20 tums lättmetallfälgar, parkeringsassistans fram och bak inklusive backkamera, Porsche Active Suspension Management (PASM) och Sport Chrono-paket.

Källa: Porsche

Delad nyhet är dubbel glädje!