Polestar 2 – första elbilen från Volvos prestandamärke

Det kan diskuteras vad som är klimatsmart och inte, men visst är det något alldeles särskilt med att susa fram i en helt eldriven sportbil. Sen gäller det förstås att man tankar grön el. Volvos initiativ i prestandamärket Polestar följs av intresserade världen över och nu står man inför en fullskalig produktion av en modell som ska attrahera en bredare massa. Polestar 2!

Polestar har varit leverantörer av prestandadelar till befintliga Volvo-modeller, men nu står man på egna ben och tillverkar helt egna fordonsmodeller. Polestar 1 är en hybridbil i miljonklassen som är märkets första modell, dock baserad på SPA-plattformen av ekonomiska skäl. Man valde att namnge den nya elbilen Polestar helt enkelt för att den inte skulle påverkas så mycket av allt det som Volvo redan står för.

”Ettan” är en vacker coupé som närmast kan ses som en andlig efterträdare till formfulländade Volvo C70 Coupé som ritades av Pininfarina en gång i tiden, även om första idén var att göra en coupé av Volvo S90. Det är en GT-vagn med 600 hästkrafter och 1.000 Nm, breda skuldror och en omisskännlig Volvo-front med Tors hammare i lyktorna. På batteridrivning kommer man 15 mil, men det sitter en bensinmotor som driver framhjulen så man tar sig längre än så.

Det är dessvärre inte så troligt att man kommer möta en Polestar 1 ute i trafiken, produktionssiffrorna blir inte stora och säkert kommer många bilar hitta sina välbärgade köpare i Kina där bilen ska byggas.

Det blir större chans att man stöter på en Polestar 2. Prislappen hamnar när produktionen är igång på 40.000 Euro, runt 425.000 kronor. Men första batch är en fullutrustad version som går på hela 60.000 Euro. Målet är att utmana Tesla Model 3 som i dagarna börjar nå de första svenska köparna.

Med två elmotorer och batterikraft på 78 kWh utlovas man en aktionsradie om 50 mil vilket gott och väl räcker till. Det är i paritet med Tesla Model 3 förstås. Svaret på hur man ska ladda är inte givet ännu men man lovar smart mjukvara som leder en till närmaste publika laddstation. Något eget nätverk av laddstationer är inte aktuellt. Man har valt ett Android-baserat system i bilen som tillgängliggör en mängd appar och funktioner. Bland annat Google Assistant och Google Maps. Det blir förstås en nära koppling till förarens telefon, och denne kan exempelvis redan innan hen kliver in i bilen se förstorade bokstäver på bilens display som visar hur laddningen ser ut och räckvidden.

Effekten i bilen motsvarar 408 hk och drivningen sker på alla hjulen, 0-100 lovas gå på under 5 sekunder. Det var det bara riktiga sportbilar som gjorde för några år sedan! Den som vill ha en ännu sportigare version av sin tvåa kan beställa prestandapaketet där man får vassa Öhlins-dämpare, Brembo-hejdare och 20-tums smidda fälgar.

Tillverkningen ska påbörjas i Kina nästa år och du kommer inte få se bilen hos någon vanlig bilhandlare. All beställning kommer skötas online. Nedslag kommer dock ske på någon av de ”Polestar Spaces” som ska öppnas där man ska få provköra bilen på riktigt. Sverige tillhör en av de marknader som får bilen först. Vill du läsa mer om modellen så klicka här! 

Delad nyhet är dubbel glädje!

Ett svar på “Polestar 2 – första elbilen från Volvos prestandamärke”

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.