Virtual Reality i bilbranschen

Tekniken förändrar hur vi upplever och köper bilar. Bilhandlare har förändrats i format, storlek och koncept. Nu är det inte ovanligt att hitta showrooms i gallerior och kunna testköra de senaste modellerna på lunchtimmen. Vi har redan sett att Virtual Reality, VR, har en stor inverkan på bilindustrin. Det sätt vi designar, provkör och handlar bilar kommer aldrig att bli detsamma igen. Här är några exempel på hur virtuell verklighet börjar ändra vad som är möjligt i bilens värld.

Produktdesign och utveckling
Tekniken för virtuell verklighet kan tillåta bilföretag att utforma och producera smartare fordonslösningar på kortare tid. Innan VR-tekniken kom in i bilden skulle en ny idé testas genom produktion av flera fysiska prototyper. Eftersom biltillverkare inte längre behöver förlita sig enbart på en fysisk prototyp av en ny modell, kan utvecklingen påbörjas tidigare och med flera metoder för tester under hela designprocessen.

Spel och underhållning
Det är inte bara inom bilbranschen som VR börjar ta fart. En av de branscher där VR är som allra mest vanligt är inom spel och underhållning. Man kan bland annat uppleva hur det är att vara på ett lyxigt casino i Las Vegas, fastän man är hemma i soffan och spelar på mobilen. Med mobilautomaten bonuskod kan man få en rejäl bonus att börja spela med, om man är intresserad av att prova. Många har spelat spel där man är i en simulator, till exempel när man flyger eller kör, och den typen av spel blir allt mer vanliga.

Ford är en av de många bilhandlare som upptäcker en värld av möjliga tillämpningar för VR-teknik. Vid utvecklingen av ett nytt fordonskoncept kan Ford simulera olika vanliga upplevelser. Den här typen av virtuell testning går långt utöver vad du kan förvänta dig.

Testkörning
När designprocessen är klar kan virtuell verklighet låta dig provköra ett nytt fordon även innan det ens hamnar i ett showroom. Volvo har gått så långt som att skapa en mobilapp som gör det möjligt för en användare att testa en Volvo-bil, när som helst och var som helst, i en virtuell värld. I appen Volvo Reality används Google Cardboard, och det ger en uppslukande upplevelse av i stort sett allt utom lukten av ny bil. Och för de av oss som inte har Google Cardboard kan den virtuella verkligheten snart upplevas hos din lokala återförsäljare.

Audi har sagt att de planerar att införliva VR-teknik i showroom-miljön och tillåta kunder att personifiera sina fordonsspecifikationer direkt hos återförsäljaren. Det kan vara allt från färg, elektroniska system, tillägg och inredning. Ferrari har utvecklat en VR-app som kan göra det möjligt för en konsument att gå in till en återförsäljare och se alla olika konfigurationer och modeller som kanske inte finns i lager. Appen låter också användarna se bortom ytan, och man kan lära sig hur bilen fungerar mekaniskt.

Toyota använder Oculus Rift-teknik för att utbilda tonåringar och föräldrar om farorna med att köra och vara distraherad. TeenDrive365-kampanjen använder en körsimulator för att skapa en virtuell upplevelse av distraherad körning, till exempel när man pratar i telefon. Erfarenheten är avsedd att sprida medvetenhet om farorna, och starta en konversation mellan föräldrar och tonåringar om vikten av att hålla fokus på vägen.

Delad nyhet är dubbel glädje!