Ännu fler regeländringar i Formel 1 2019

Den som har tröttnat på att läsa om regeländringarna i formel 1 får stå ut lite till. Liberty Media, som äger Formel 1, har varit tydliga med att det kommer att ske stora ändringar fram till 2021 och på den vägen är det. I år är det nya regler som gäller för både bilens vikt, aerodynamiken och förarnas superlicenser. Flera av ändringarna har gjorts för att göra sporten säkrare, men också roligare. 

Kritikerna till de nya ändringarna har inte varit tysta. Men det har ännu inte höjts lika höga röster som inför regeländringarna 2018. Förarna själva har ännu inte uttalat sig utan väntar istället på bilarna, som kommer att presenteras och testas under februari.

Inför 2019
Vi börjar med att ta en titt på stallen som ställer upp i årets upplaga. Det är fortfarande samma stall som föregående år, men flera förare har bytt lag. 8 av de 10 lagen har nya förare. Charles Leclerc, som tidigare körde med svensken Marcus Ericsson i Sauber, har gått över till Ferrari och kommer att köra tillsammans med Sebastian Vettel. De båda Ferrariförarna är två av förhandsfavoriterna att vinna årets förarmästerskap, även om det återigen är Lewis Hamilton som har bäst odds för att ta sin sjätte VM-titel med Mercedes (1.72). Leclercs stallbyte blev möjligt efter att det rapporterades från betting och nyhetssajterna om att Kimi Räikkönen, som har kört Formel 1 sedan 2001, valde att lämna det italienska stallet. Det var länge osäkerhet om han skulle fortsätta att köra i serien, men Sauber, som nu mera heter Alfa Romeo Sauber, meddelade i december att de hade skrivit kontrakt med finländaren.

Ändringarna på bilarna
När stallen bygger sina bilar ligger man alltid två år fram i planeringen, vilket innebär att man i år ska börja tänka på slutprodukten för 2021. Man har redan visat upp skisser på hur bilarna kan komma att se ut, men än så länge är inga prototyper klara. Nytt för år kommer att vara att framvingen är 20 cm bredare och flyttas fram 2,5 cm. Bakvingen flyttas upp 7 cm och blir 10 cm bredare. Dessa ändringar ska förbättra aerodynamiken för att underlätta vid omkörningar och därmed göra racingen bättre – både för förarna och för publiken.

För att öka säkerheten kommer man även att placera två led-ljus på bakvingen för att bilarna ska synas bättre i dimma och regn. Samtidigt kommer bränslemängden att öka från 105 till 110 kg per lopp och bilens minstavikt kommer att öka från 740 till 743 kg utan inräknad förare.

Superlicensen
För att få köra Formel 1 måste förarna vara 18 år, ha ett vanligt körkort och en superlicens. Men från och med 2019 ändras reglerna för hur man skaffar sin licens. För att få licensen måste man nu ha tagit 40 tävlingspoäng under tre säsonger genom underserier som formel 3 och 2. Detta kommer att göra att vägen till formel 1 kommer att gå genom serier som formel 2, 3 och E – vilket både kommer att göra förarna mer erfarna och främja de andra serierna.

Foton:
Lewis Hamilton (foto: avnic_r, CC BY-SA 2.0)
Sebastian Vettel (foto: Jen_ross_83 CC BY-SA 2.0)

Delad nyhet är dubbel glädje!