Brutal GT-R av Italdesign

Nissan och Italdesign har skapat en ny prototypbil – Nissan GT-R50 by Italdesign – i deras första samarbete någonsin.

Den unika bilen bygger på en serietillverkad Nissan GT-R NISMO av 2018 års modell, den är tillägnad 50-årsjubileet av både GT-R och Italdesign och kommer att göra sin debut i Europa nästa månad.

“Hur ofta får man tillfälle att säga ‘Tänk om vi skapade en GT-R utan gränser’ och sedan faktiskt får bygga den?” berättar Alfonso Albaisa, Senior vice president för global design på Nissan. “Detta är ett unikt fönster i tiden när två stora ögonblick sammanfaller: i 50 år har Italdesign format bilvärlden och i 50 år har Nissan skapat spänning med vår ikoniska GT-R. Så för att fira detta sammanträffande, tog Nissan och Italdesign fram denna specialbyggda GT-R för att markera 50 år av ledande ingenjörskonst.”

Italdesign utvecklade, konstruerade och byggde bilen. Den distinkta, skarpa designen utvändigt och invändigt skapades av teamen på Nissan Design Europe i London och Nissan Design America.

Med början i fronten, så har Nissan GT-R50 by Italdesign ett distinkt ”gyllene inre element”, som sträcker sig över nästan hela bilens bredd. Motorhuven har en tydligare powerdome och de smala LED-strålkastarna löper från hjulhuset till läppen ovanför de yttre kylluftsintagen.

Sidovyn domineras av den distinkta taklinjen, som har sänkts med 54 millimeter och försetts med en lägre mittsektion, medan de yttre områdena är en aning upphöjda för att ge takprofilen ett muskulöst utseende. De för GT-R typiska “samurajbladsliknande” kylluftsutsläppen bakom framhjulen, har gjorts mer framträdande med ett gyllene inlägg och sträcker sig från dörrarnas nederkant till axellinjen.

Baktill framhävs bilens stora spårvidd med tajta, muskulösa hjulhuskanter. Axellinjen sveper runt bakrutans nederkant och löper mot bakluckans mitt. Bakrutans linje faller längre och djupare på ett mer dramatiskt sätt, än på standardbilen. I kombination med fler guldelement, framstår den som ett separat modulelement i den bakre strukturen.

De dubbla runda baklyktorna på GT-R har omformats som en separat ”flytande” detalj, med tunna ljusringar och ihåligt centrum och är monterade så att de förenar det yttre stödelementet och den mittre delen av bagageutrymmets struktur. En stor, justerbar bakvinge monterad med två stöd, avrundar utseendet. Specialfälgar – 21 x 10 tum fram och 21 x 10,5 tum bak – förstärker bilens självsäkra framtoning. Exteriören är lackad i Liquid Kinetic Gray med distinkta jubileumsdetaljer i Energetic Sigma Gold.

Inuti Nissan GT-R50 by Italdesign reflekteras bilens högprestandaarv. Två olika kolfiberdekorer används på stora delar av mittkonsolen, instrumentpanelen och dörrsidorna, tillsammans med svart Alcantara och exklusivt italienskt läder på sätena. Med gyllene detaljer speglas exteriörens design på instrumentpanelen, dörrarna och de futuristiska, tävlingsinspirerade reglagen. Den specialgjorda rattens centrum och ekrar är gjorda i kolfiber, medan rattkransen är avplanad nedtill och klädd i matchande Alcantara.

Rena prestanda – plus

Under den nya formen är Nissan GT-R50 by Italdesign helt kompromisslös. NISMO-organisationen utnyttjade Nissans GT3-tävlingserfarenheter och uppgraderade den handbyggda 3,8-liters V6 VR38DETT-motorn, så att den utvecklar cirka 720 hk och 780 Nm i vridmoment.

Bland förändringarna på motorn, märks optimerade dubbla turboaggregat med GT3 competition-spec. och stor diameter för ökad genomströmning; större laddluftskylare; kraftigare vevaxel, kolvar, vevstakar och lager; extra kraftiga oljemunstycken för kolvkylning; reviderade kamprofiler; bränsleinsprutare med större flödeskapacitet; samt optimerade tändnings-, insugs- och avgassystem. En förstärkt sexväxlad dubbelkopplingslåda i transaxellayout samt kraftigare differentialer och drivaxlar, överför kraften till hjulen.

Den reviderade fjädringen är försedd med det kontinuerligt justerbara dämpningssystemet BILSTEIN DampTronic® I. Brembo-bromsarna har sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak, väl synliga tack vare sin röda färg. Däck av typen Michelin Pilot Super Sport i dimensionen 255/35 R21 fram och 285/30 R21 bak, säkerställer det grepp som behövs för att få ner motorns kraft i backen.

”Även om detta inte är nästa generations GT-R, så är det ett spännande firande av två jubileer på ett utmanande och kreativt sätt, genom att en av Nissans bästa konstruktionsplattformar och japansk design, kläs med italienskt karossbygge,” berättar Albaisa.

Källa: Nissan

Delad nyhet är dubbel glädje!