Bra jobbat, Hyundai!

Snabb rapport efter en kortare provkörning av sprojlans nya i30 N Performance, som är avstampet för Hyundais nya prestandadivision “N”. Den här är riktigt rolig! Mellangas som poffar beroendeframkallande, hög toppeffekt och full funktionalitet!

275 hästar i Performance-modellen, 250 hk i “vanliga” – båda har tätstegade manuella sexväxlade lådor till den tvåliters turbofyran. Vi har kört en runda i den värre av de två, dessutom påpälsad med ett “GT Pack” där det ingår skinn/konstmocka-stolar med elstyrning och utdragbart lårstöd, Apple Carplay, tonade bakrutor, lågupplöst backkamera och 8-tums skärm med navi. En komplett bil!

För en vanlig i30 N får man ge 299.900:-, Performance som är vässad till 275 hk och har elektronisk diffbroms, större bromsar, 19-tumsfälgar och fjäderbenstag med mera får man ge bort 324.900 kronor. GT-pack lättar börsen på ytterligare 25.000 kronor. Det är i samma regioner som Volkswagen Golf GTI, som för 245 tyska kusar kostar från 309.900 kronor. 

Hyundai menar allvar med “N”, och det här är första men inte sista bilen från testfasciliteterna i Namyang, Sydkorea (därav N). Därifrån tas bilarna till Nürburgring för hårt testande av bitarna. Det märks att de gjort sin läxa – i30 N Performance är ruskigt tajt och kul att ratta på småvägarna!

Med lätthet skiftar man med rattknappar körläge från Eco, Sport eller Normal till det vassaste N-läget där bilens elektroniskt ställbara fjädring hårdnar, responsen i gaspedalen ökar och undrar om inte ett par horn växer ut i fronten också…

Det enda jag kan störa mig på är vägljudet som letar sig in via de rejält tilltagna Pirelli P Zero-däcken på 235/35/19-format, men är det enda priset man får betala är det värt det alla dagar i veckan… En grymt rolig leksak med full funktionalitet med både dugligt baksäte och skuff!

Pip iväg till närmaste Hyundai-handlare som har en sån här inne – det är en gratis glädjekick, ända tills du bestämmer dig för att du måste ha en!

Av Bo Lundvang

Delad nyhet är dubbel glädje!