Lansering för Kia Stinger i helgen

Det är lanseringshelg för Stinger hos Kia-återförsäljarna 3 – 4 februari. Här är priser och fakta för den svenska specifikationen av gran turismon som utmanar flera namnkunniga bilar i klassen!

Kia-återförsäljarna visar nu upp femdörrarscoupén som överraskat i bilvärlden. En klassisk gran turismo med karaktäristisk fastbackdesign, bra prestanda, skön komfort och generös standardutrustning.

Stinger är en av sju bilmodeller som nominerats till den prestigfyllda titeln Årets Bil i Europa 2018. I krocktest av Euro Ncap fick Kia Stinger fem stjärnor i betyg.

I Sverige erbjuds två drivlinor, båda med fyrhjulsdrivning och 8-växlad automatlåda. Toppmodellen V6 bensin på 3,3 liter och dubbelturbo på 370 hästkrafter och 510 Nm i maximalt vridmoment klarar 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och når toppfarten 270 km/h. Dieselversionen har en 2,2-litersmotor med 200 hk och 440 Nm.
Blandad förbrukning uppges till 6,4 l/100km och koldioxidutsläppet är 169 g/km. Motsvarande siffror för GT-modellen 10,6 l/100 km och 244 g/km.

Interiört kännetecknas Stinger av högklassiga material i en förarorienterad och logisk layout. En mix av analoga och digitala instrument, head-up display och en centralt placerad pekskärm. Sittpositionen är låg, bara 180 mm över vägen.

Utvecklingschefen Albert Biermann, tidigare BMW M, har varit tongivande i finslipningen av chassiet. Rigorösa tester har gjorts bland annat på testanläggningen i Namyang, Sydkorea, Arjeplog, Sverige och vid testcentret på Nürburgring.

Upp till 50 procent av motorns vridmoment kan i normala förhållanden skickas från bakhjulen till framaxeln via en elektroniskt kontrollerad koppling. Den adaptiva vridmomentsfördelningen, Dynamic Torque Vectoring Control, fördelar automatiskt drivning respektive bromskraft till hjulen för att hålla kursen under skarp kurvtagning eller på underlag med lite grepp.

Fem olika körlägen påverkar den aktiva fjädringen (GT), styrningen, gasresponsen, växellådan, antisladdsystemet samt motorljudet.
GT-versionens Brembo-bromsar har ventilerade skivor i dimensionerna 350 mm och 340 mm fram/bak. Däcken mäter 225/40 R19 fram och 255/35 R19 bak.

Höghållfasthetsstål (AHSS) utgör 55 procent av karossen och innebär grunden för rigida vägegenskaper och utgör dessutom en säker struktur för de åkande.

En rad säkerhetssystem samlas under Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), bland annat adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, kollisionsvarnare, aktivt filövervakningssystem, varningssystem för bakomvarande trafik vid backning, dödavinkelnvarnare, Around View Monitor 360-gradersvy, och trötthetsvarnare.

Kia Stinger finns i nio olika färger, varav sex är unika för modellen.
Stinger erbjuds i tre olika utföranden:

2,2 CRDI AWD GT Line – från 429 900 kr med bl a Head-Up Display, backkamera, navigation, Harman/Kardon 15 högtalare, Android Auto™ och Apple CarPlay™, nyckelfritt system.

2,2 CRDI AWD GT Line Plus – från 453 800 kr med bl a Around View Monitor, dödavinkelvarnare, trådlös mobilladdare, varning för bakomvarande trafik vid backning, ventilerade framstolar.

3,3 T-GDI V6 GT AWD – från 514 900 kr med bl a Brembo-bromsar, 19 tums aluminiumfälgar, ECS aktiv fjädring, fyra runda avgasrör, förarstol med Power Air cell support, glastacklucka, sportstolar i nappaläder, Variable Gear Ratio-styrning.

Delad nyhet är dubbel glädje!