Bilkulturen i Japan – galen!

De gör väldigt mycket rätt i Japan, det kanske är anledningen till att de på vissa områden flippar ur totalt. Bilkulturen är en av dessa totala urspårningar. Åtminstone här och där! Kolla in vår djupdykning i japanska dumheter på hjul.

Bosozoku
Betyder ungefär ”köra utan kontroll”, och är i grunden associerat med motorcykelkultur men även innefattande bilar. Här ska det låta och synas så mycket det bara går. Inga ljuddämpare på avgassystemen och påhängda karosspryttlar som närmast får en att tänka på hallucinogena droger! Oftast är det här ungdomar under 20 år från lägre socioekonomiska klasser som vill stöka runt och visa sitt missnöje mot samhället, och historien för dessa går faktiskt ända tillbaka till 50-talet när bilindustrin började blomma. Populariteten för dessa gäng har dock gått ner kraftigt, delvis på grund av nya möjligheter för polisen att ingripa mot dem. Sedan 2013 har japanska polisen klassat dem som ”pseudo-yakuza-organisationer”. Yakuza är den japanska maffian.

Stance
Det här har du säkert sett även i Sverige. Stance-kulturen handlar om att sänka sin bil till max, helst utan att fuska med luftfjädring. I Japan kommer detta från Bosozoku, där vad som helst som ger uppmärksamhet är bra. Här snackar vi ”fitment”, hur fälgarna sitter an mot bilens kaross, och i vissa fall även cambervinklar som är käpprätt åt skogen. Hjulen ska peka utåt i nederkant och slita den inre fälgbanan. Ju mer desto bättre, och skrapar det om underredet är det perfekt! I Europa handlar det oftare om att fälgkanten ska vara så nära hjulhusets övre kant som möjligt. Däcken ska ha stretch – det betyder att de ska vara betydligt smalare än fälgarna, nästan hopplösa att montera.

Midnight Club
Ja, det är namnet på ett tv-spel – men det var också namnet på en välkänd streetracingklubb för de som hade bilar som kunde köra över 250 km/h. För att vara ordentligt konkurrenskraftig behövde du ha en bil kapabel till 320 km/h. I grupp körde dessa huliganer längs Tokyos motorväg Wangan, vilket har gett upphov till legendariska filmer, serietidningar och spel.

 

Kanjozoku
Motsvarande fartgalningar men helt insnöade på Honda-bilar och boende i Osaka. Här måste du ha en racespecad Honda Civic för att få bli medlem! De här har inte Wangan att köra på, men motorvägar omgärdande Osaka finns det gott om. Tidiga morgnar kan man uppleva de här dårarna bröla för fullt mellan filerna. De kallas för hashiriya (streetracers).

 

Tokbreddning
Japan är upphov till något vi ser i resten av bilvärlden just nu, och det är breddningspaket. Härifrån kommer Rauh-Welt som breddar Porschar, och härifrån kommer Liberty Walk som gör samma sak med andra typer av prestanda- och standardbilar. Det ska vara brutalt brett, pånitat och racestukat – även om bilen bara går på gatan.

 

Lyxbilsutflippning
Bara i Japan kan man se en helt diamantbeklädd Lamborghini Aventador med 23-tumsfälgar och neon under. Något är riktigt knäppt när man tar en ny McLaren, lackar den chockrosa och monterar högtalare på taket! ”Pengar köper inte smak” har man ju hört talas om förut, men det här går nästan för långt. Men med det här tänket i många personers huvuden så kanske det ändå finns en eftermarknad för dumheter! Sopa in en egen förmögenhet på Karl Casino så kanske det är du som kör förgylld McLaren i framtiden.

Delad nyhet är dubbel glädje!