Racing genom tiderna

Det är något magiskt med spänningen i motorsport. Sekunderna innan mållinjen passeras är i många fall så intensiva att de känns som om allt rör sig i slow motion. Kombinera detta med vrålande motorer, marknadsledande maskiner och en nära fanatisk fanbase så får man en sport som är adrenalinfylld både bakom ratten och på åskådarplatserna.

Racing i sig har ju dock en avsevärt mycket längre historia än många tänker på. Att springa ikapp är ju kanske bara en barnlek idag, men det faktum att det finns hela idrottsgrenar inom ämnet skvallrar om en bakgrund som är tusentals år gammal. Även lopp med olika fordon har flera hundra år på nacken. Motorer är överlag ett relativt nytt påfund, så vad har egentligen hänt mellan då och nu?

På hästrygg
Ska man tala om fordonsbaserad sport måste man vid någon tidpunkt även nämna hästar. De är ju levande varelser, men i praktiken har mänskligheten använt dem som föregångare till de senare kommande fordonen vi känner igen idag. Tävlingsinriktade som vi är så var naturligtvis kappridning allt annat än ovanligt och även om vi inte kan avgöra exakt när det startade så grundades anfadern till den engelska hästsporten så långt tillbaka som i slutet av korstågen då arabiska hästar togs tillbaka till hemlandet, vilkas ättlingar idag är i toppen på den scenen. Fortfarande en vanlig sport på många platser i världen. Detta ledde senare till vagnsport, vilket i sig lade grunden till racingscenen som utvecklades när motorer introducerades. Hästsport lever kvar än idag, men har en helt annan community bakom sig än motorsporten som vi lärt oss älska – men deras gemensamma historia har format dem båda, även om de på senare tid gått åt olika håll.

Tidig motorsport
I slutet av 1800-talet kom en finurlig mackapär som kunde konvertera termodynamisk energi till rörelser. Denna så kallade “motor” tog dock inte världen med storm för även om företagen såg dess potential så var det en främmande och obehaglig övergång för gemene man. En av de tidigaste satsningarna var alltså att sälja in hela konceptet hos allmänheten som än så länge inte var villiga att slita sig från transport på häst. Som ofta blir fallet med ny teknologi så tampades företagen med att hitta på den bästa tolkningen, för att sedan sätta sina representanter mot varandra i någon form av tävling. Med motordrivna fordon som fokus blev den naturliga lösningen i många fall racing eller liknande uthållighetsutmaningar. Detta fortsatte under större delen av 1900-talet och vissa av de viktigaste loppen har efterträdare som folk fortfarande tävlar i idag, som exempelvis Monaco Grand Prix som pågått sedan 1929.

Racing idag
Med risk för att vara vitsig med orden kan man med all säkerhet säga att racing idag inte har några som helst planer på att sakta ner i sin framfart. Det finns hundratals undergrupper på området, med Formel 1 och Rally i fören på det allmänna spektrumet. Många kan idag göra sig hela karriärer på det, även om de inte befinner sig bakom ratten. Allt ifrån skribenter, bloggare och förstås även videoproducenter kan leva på sin valda hobby och även de som inte spenderar all sin tid på racingbanan kan fortfarande dra in en extra slant genom betting hos exempelvis http://sports.williamhill.com/bet/sv.
Likt dess föregångare från tidigt 1900-tal så är det fortfarande en prestandakamp mellan företagen som ligger i bakgrunden. Ny teknologi testas ständigt tillsammans med världens skickligaste förare för att se vem som är bäst. Så länge det finns en marknad för fordon så kommer det finnas utmaningar som detta för att se vem som kan pressa teknologin till bristningsgränsen. För en åskådare kommer det alltså aldrig vara brist på spänning.

Delad nyhet är dubbel glädje!