Mazda MX-5, vilken kul liten sak!

Sällan går ekvationen prisvärd ihop med sportbilsklassen, men Mazda MX-5 är undantaget. Nu har fjärde generationen kommit ut. Här har biltillverkaren försökt återskapa den ursprungliga modellen från 1989 och kapat vikt utan att ta bort moderna hjälpmedel. Storleksmässigt är den till och med 3,5 centimeter kortare än den första modellen, men den är bredare.

Mycket utrustning
Två snåla men pigga motorer finns att välja på, 1,5-liters med 131 hk eller 2,0-liters med 160 hk. Den större motorn får bilen att väga lite mer, men där ingår också saker som diffbroms, fjäderbensstag, navigator, läderklädsel, uppvärmda stolar och filbytesvarning bland annat.
Kliver man upp till 2,0 Sport så får man Mazdas system i-ELOOP som tar tillvara på bromskraftsenergi som sparas i en kondensator istället för i ett batteri. Energin används till att driva de vanliga elektriska komponenterna i bilen vilket avlastar generatorn. Det får bilen att dra ännu mindre bränsle. I Sport-versionen ingår även en rejäl ljudanläggning, keyless, Recaro-sportstolar med Alcantara, kurvljus, Bilstein-stötdämpare, p-sensorer och döda-vinkeln-övervakning med mera.

Helrätt proportioner
Nytt är också den prisbelönta designen. Den har fått vassare linjer med smala ögon i fronten som gör den lite mer aggressiv. Proportionerna är helt rätt med superkorta överhäng fram och bak, och så har den förstås en liten manuell tygsufflett som man slänger ner på någon sekund. I år kommer RF-versionen (Retractable Fastback) med hardtop.
Till skillnad från tidigare modell som har kunnat köpas med hårt fällbart tak finns B-stolpen med bakrutan kvar bakom de åkande när taket är nerfällt, så det blir mer av en targa än en cabriolet. Oerhört snygg i profil!

Lättkörd
Vem som helst kan ha roligt i en MX-5. Den är väldigt lättkörd, har täta lägen mellan växlarna och sportchassiet förmedlar exakt vad som händer på vägen. Som en gokart i större format, men ingen raket på raksträckorna. Det är på småvägar man ska vara med en MX-5. När solen skiner, fåglarna kvittrar och livet är underbart!

Snabbfakta Mazda MX-5
Motor: 4-cyl 1,5 131 hk / 2,0 160 hk
Prestanda 0-100: 8,3 sek / 7,3 sek
Förbrukning: 6,0 liter/100 km (1,5)
Vikt: Från 1.050 kg
Pris: Från 224.900 kronor

Mazda är nöjda med jobbet. Nya MX-5 är fjärde generationen av världens mest sålda öppna sportbil, och här handlar det om precision in i minsta detalj. Euro Palace online casino. Viktfördelningen är exakt lika fördelad. Det bevisas enklast så här!

Långsam och skumpig – kolla den här Miatan
Lattjo provkörning i en bil som skänker föraren mer uppmärksamhet än i något annat. Utriven inredning, hjulvinklar som hej-kom-och-hjälp och det värsta av allt – stötig till gränsen till okörbar! spela online casino spel på Euro Palace ”It´s such a clown car” säger den stackars testaren som är kompis till byggaren.

Delad nyhet är dubbel glädje!