Sex nya Lotusmodeller

Lotus har bullat upp med sex modeller på Paris motorsalong, från citybil till … tja, resten är sportbilar med mycket effekt och låg vikt.

Lotus Eterne Sportsedan 2015
Lotus vill nå lyxkunder som kikar på bilar som Aston Martin Rapide, med en egen 4-dörrars sedan. Samma 5-liters V8 på 620 hk som i Esprit i toppversion.

Lotus Elise 2015
Ersättaren för gamla klassikern (vid det här laget) inför modellår 2015. Lättviktig förstås, här med en 2-liters Toyota turbofyra på cirka 320 hk.

Lotus Elite GT 2014
Här är ett nytt koncept vars linjer känns igen från Evora och Elise, en fyrhjulsdriven GT-modell som ska produceras om folket jublar. Inhyrda designern Donato Coco har planer för framtidens Lotus, här är hans första linjer till en 2+2-sitsig coupé.
Fram sitter en 5-liters V8 på hela 620 hästkrafter som lånats från Lexus IS-F, som ändå håller sig inom ramen för utsläppsnivåer – hur nu det går till. Som tillval ska elhybridsystemet KERS kunna adderas, vilket använder bromskraftsåtervinning som omvandlas till elkraft i transmissionen.
0-100 ska gå att klämma nånstans mellan 3,5 och 3,7 sekunder trots en för Lotus hög matchvikt på 1.650 kg. I den vikten ingår fällbart tak som kräver förstärkningar runt om. Priset förväntas hamna på ungefär 1,2 miljoner kronor.

Lotus Esprit 2013
Lotus flaggskepp i nytappning, med comeback 2013. Motorn är en Lexus V8 på 5 liter och hela 620 hk. En mindre kraftfull 550 hk-version ska också finnas i sortimentet.

Lotus City Car concept
Baserad på Giugiaro’s Proton EMAS som visades i Genève i år kom Lotus förvånande nog med en liten citybil. Inga planer på produktion – än i alla fall.

Vart Evora tog vägen vet inte vi heller…

Delad nyhet är dubbel glädje!