Nya Scirocco R – från racerbana till väg

Parallellt med starten av 24-timmarsloppet på Nürburgring i helgen presenterar Volkswagen nya Scirocco R – en kompromisslös sportbil möter en bana som kräver allt av sin förare.

Ungefär ett år efter lanseringen av den tredje generationens Scirocco har nu Volkswagen presenterat den mest kraftfulla serietillverkade Scirccon hittills. Den har en turboladdad fyrcylindrig 2,0 TSI-motor med en effekt av 195 kW/265 hk och 350 Nm i vridmoment. Här kombineras motoreffekt med ett chassi som erbjuder optimalt grepp, bland annat tack vare den nya elektroniska differentialspärren XDS.

Designen av Scirocco R är till stora delar baserad på Scirocco GT24, som är utvecklad för motorsport. Bilen tävlade med framgång i 24-timmars på Nürburgring förra året – det blev klasseger – och en version av den tävlar också på svensk mark, i STCC, i år. Där handlar det om en biogasdriven version, utvecklad på uppdrag av energiföretaget E.ON.

Scirocco R har stora luftintag i främre stötfångaren – de bidrar till optimal kylning av motorn och bromsarna – och en integrerad frontspoiler samt bixenon-strålkastare. I bakpartiet sitter en takspoiler, vilken är klart större än i standardversionen, en svart diffuser och dubbla avgasrör i krom. Bilens sidor karaktäriseras av kraftfulla trösklar och specialdesignade 18-tums alumiumfälgar ”Talladega”.

Volkswagen demonstrerar potentialen i nya Scirocco R under 24-timmarsloppet på Nürburgring som startar i helgen. Totalt ställer fem Scirocco-team upp i loppet. Till förarna hör Volkswagens utvecklingschef Dr. Ulrich Hackenberg, rallyvärldsmästaren Carlos Sainz, årets Dakar-vinnare Giniel de Villiers samt svensken Jimmy Johansson som har chansen att ta sin tredje titel i 24-timmars i följd.

FILM
Häng med sportbilen.se i tävlingsbilen GT24 runt Sturup Raceway!

Här är helt “vanliga” Scirocco runt samma bana:

Delad nyhet är dubbel glädje!