Nya Ford Focus RS har premiär

Nya Ford Focus RS har anlänt! På 2009 års bilmässa i Genève debuterar Ford Europas snabbaste standardmodell någonsin i produktionsutförande, sedan den förhandsvisats på mässorna i London och Paris förra året. 305 hk och 440 Nm tar bilen till 100 på 5,9 sekunder, och en toppfart på 263 km/h.

Den legendariska Ford RS-beteckningen återvänder efter sex år. Idag handlar det om en uppdaterad version av RS-konceptet: prisvärda och praktiska men samtidigt givetvis spännande och högpresterande bilar.
Nya Focus RS – som erbjuds i tre olika färger, däribland “signaturfärgen” Ultimate Green, och med färgmatchade, sportiga interiörer – har tagit fem år för Fords RS-team att utveckla. Den nya modellen bjuder på avancerad teknik, design och aerodynamik i kombination med alla de vardagspraktiska funktioner som gjort Ford Focus så populär.
Jost Capito, chef för utvecklingen av prestandabilar på Ford, kommenterar händelsen: ”Nya Focus RS är en riktig prestandabil – och den vänder sig lika mycket till de verkliga bilentusiasterna som den föregående modellen och de klassiska Ford RS-modellerna. Vi har följt RS-principerna och lyckats skapa en spännande och samtidigt prisvärd prestandabil som man gärna kör varje dag.”
Nya Focus RS är en historisk milstolpe för varumärkena Focus och Ford RS, eftersom den är en äkta Ford RS men också en fullvärdig medlem av Focus-familjen. Produktionsstarten 2008 sammanföll med 10-årsjubileet för Ford Focus och 40-årsjubileet för Ford RS, och dessutom hade Ford två VM-titlar i rally bakom sig.
”RS-konceptet är en viktig del av Fords arv som tillverkare av prestandabilar, och Focus har spelat en stor roll för Fords goda rykte när det gäller köregenskaper. Med nya Focus RS erbjuder vi det bästa ur två världar – det är en äkta RS-bil och en äkta Focus”, säger Jost Capito.

Kraftfull motor 
I hjärtat av nya Focus RS finns en turboladdad Duratec RS 2,5-liters motor, ett kraftpaket på 305 hästkrafter vid 6 500 v/min och ett maximalt vridmoment på 440 Nm mellan 2 300 och 4 500 varv.
Motorn i Focus RS har genomgått flera tekniska förstärkningar. Ett nytt insugs- och utblåssystem har tagits fram och även en större turboladdare, som ger 35 procent mer kraft än Focus ST. Ford RS erbjuder ett högre vridmoment än någon serietillverkad Ford RS-modell tidigare: 440 Nm är en 38-procentig förstärkning jämfört med Focus ST.
För att man ska kunna utnyttja det imponerande vridmomentet ute på vägarna har bilen utrustats med en Quaife-differentialbroms, med snedskurna drev, som Fords RS-tekniker optimerat för de sex växlarna i nya Focus RS.
”Självklart hör motorn till det allra viktigaste i en sådan här bil. Vi har inte gjort några kompromisser när vi utvecklat motorn till Focus RS. Det här är en verkligt högklassig prestationsmotor ”, säger Len Urwin, motorchef för Ford RS-teamet.

Genuina RS-prestanda 
Att hantera kraften från en sådan motor så att man får goda vägegenskaper och stabilt väggrepp – det var den utmaning som Ford Europes experter på fordonsdynamik ställdes inför.
Nya Focus RS går från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder och har en topphastighet på 263 km/h. Det är den snabbaste bilen någonsin som körts på Fords testbana Lommel i Belgien, till och med snabbare än Ford GT.
Köregenskaperna har förstärkts med 40 mm bredare spårvidd, snabbare styrrespons, större bromsar, 235/35/R19-däck från Continental och förbättrad aerodynamik, men den största nyheten är den innovativa upphängningstekniken RevoKnuckle.
Focus RS är den enda modellen i Focus-familjen som inte använder traditionell McPherson-fjädring. I stället för den vanliga upphängningen i ett stycke består RevoKnuckle av två separata delar – en del som är fäst i fjädringen och en annan del som roterar utmed bilens styrlinje.
Den här lösningen ger teknikerna större flexibilitet när de ställer in bilens upphängning för att minska vridmomentets genomslag på styrningen, särskilt genom att ta fram ett kortare ”king-pin offset” – det betydelsefulla avståndet mellan hjulets mitt och styraxelns tänkta förlängning.
RevoKnuckle utvecklades ursprungligen när dieselmotorer med höga vridmoment började användas också i mindre, framhjulsdrivna bilar. Fords RevoKnuckle-teknik är unik i sin utformning och tillämpning. Den har utvecklats och patenterats av Ford Research & Advanced Engineering (R&AE) och RS-teamet.
”RevoKnuckle erbjuder en flexibilitet som man annars ser bara i tävlingsbilar, med dubbla v-länkar, i en kostnadseffektiv McPherson-arkitektur”, förklarar Dirk Densing som är chefsingenjör för RS -teamet.

Stabiliteten har dessutom förstärkts med bredare spårvidd, hårdare fjädring och kraftigare krängningshämmare. Smidigheten, å andra sidan, uppnår man bland annat med en snävare styrutväxling på 13.2:1 och en effektiv tjänstevikt på 1 468 kg.
För att få stopp på nya Focus RS används som standard 336 x 30 mm ventilerade främre skivor och 302 x 11 mm skivor bak − låsningsfria med hjälp av Electronic Brake Force Distribution (EBD) − och Fords Electronic Stability Programme (ESP), som standard. Båda systemen är anpassade till Focus RS, så att de ger utrymme för en sportig körstil.
Tillsammans betyder dessa tillägg och justeringar att man kunnat göra något som många trodde inte gick: utveckla en 305-hästars framhjulsdriven bil för vardagsbruk som är snabbare än många fyrhjulsdrivna prestandabilar.
”Våra två team som arbetar med forskning respektive kördynamik har tillsammans tagit fram en lösning som helt enkelt förändrar bilden av vad som är möjligt med framhjulsdrift”, säger John Wheeler som är tekniskt ansvarig för utvecklingen av Focus RS.

Sportigt yttre, sportigt inre 
Focus RS har den sportiga utstrålning man förknippar med bilar av det här slaget och kommer tveklöst att göra intryck på alla bilintresserade.
Den finns i tre färger – Frozen White, Performance Blue och den nya, spännande färgen Ultimate Green, inspirerad av bilens rallyframgångar – och har aerodynamiska element i kontrasterande, högblank svart färg.
Den nya färgen Ultimate Green knyter an till Fords partner och rallysponsor BP, men den kan också tolkas som en referens till 1970-talets Ford Escort RS i ”Le Mans-grönt”.
Det sportiga utseendet förstärks av bilens 19-tums polerade lättmetallsfälgar med RS-logotyp.
Inuti erbjuder bilen en sportig interiör av det slag man förväntar sig i en prestandabil, med en påtaglig känsla av elegans och kvalitet.

Kupén domineras av specialdesignade sportsäten från välkända Recaro, utformade i mikrofiber av samma slag som i tävlingsbilar och färgmatchade med exteriören. Sätena har läderaccenter i färgen Ebony samt logotyperna ”RS” och ”Recaro” i form av stickningar på ryggstöden. De skulpterade sätena bak, med samma detaljer och stoppningar i sidorna som framsätena, innebär att Focus RS erbjuder hög komfort för upp till fyra personer.
Alla funktioner i kupén har fått en utformning som passar bilens sportiga karaktär. Ratten har tre ekrar och ett RS-märke och på den korta växelspaken visas de sex växlingslägena i den speciella färgen RS-blå. Förarmiljön har pedaler av aluminium och tre extra mätare, bland annat för turbotrycket, som är placerade ovanför mittkonsolen och riktade mot förarens synfält.
Interiören finns i grön och blå färg, anpassad efter exteriörfärgerna Ultimate Green och Performance Blue; den som i stället valt en Focus RS i Frozen White väljer själv vilken av dessa färger interiören ska ha. Som tillval finns säten klädda helt i svart läder.
För första gången har också det 38 år gamla RS-märket fått en försiktig ansiktslyftning. Märket har fått en lite djärvare utformning och en elegant, förkromad infattning.

Aerodynamisk design 
Nästan alla karossplåtar har genomgått en justering för att skapa den speciella Focus RS-looken, men drivkraften bakom arbetet har inte bara varit estetisk.
Många inslag i den nya designen avspeglar funktionella behov av god aerodynamik och kylning.
Standardformen på Focus, som togs fram för att begränsa trycket uppåt både fram och bak i högre hastigheter, har kompletterats med en främre luftsplitter, en bakre spoiler i rallystil med två blad samt en bakre diffusor/venturi, så att man får den ”press” ned mot vägbanan och den kylning bilen kräver.
Tack vare det avancerade, vindtunneltestade ”aero-paketet” får Focus RS en kraftig nedåtriktad kraft i höga hastigheter. Den nya Focus RS-karossen ger 26 procent högre tryck nedåt än Focus ST, trots att dragkoefficienten (Cd) inte är mer än 0,38.
”Focus RS gav oss en möjlighet att gå vidare med vår ”kinetic design” och använda oss av den i ett annat sammanhang, i utvecklingen av en högprestandabil där formen är mycket mer avhängig funktionen. Focus RS är ’kinetic design’ dragen till sin spets, en supermodern turbo-Focus som verkligen tar plats ute på vägarna. Den här RS-modellen använder sig av det bästa i Focus och ger samtidigt RS-märket en ny innebörd”, säger Martin Smith, Fords designchef för Europa, Stilla havsområdet och Afrika.

Prestanda för vardagsbruk 
Som standardmodell måste Focus RS självklart fungera lika bra till vardags som på tävlingsbanan.
För att vara en högprestandabil med 305 hästkrafter är Focus RS ovanligt bränsleeffektiv med en förbrukning på 9,4 liter per 100 km och genomsnittliga CO2–utsläpp på 225 g/km.
För övrigt har vägljud och vibrationer dämpats, medan det sportiga motorljudet förstärkts med hjälp av en så kallad symposer som leder ljudet från insuget in i kupén och ett avgassystem med unikt RS-ljud.
Som vilken annan Focus som helst erbjuder Focus RS både aktiv och passiv säkerhet av toppklass. Fyra krockkuddar är standard och även en stel säkerhetszon för passagerare som fått EuroNCAP-klassningen ”100 % passagerarsäkerhet” både vid krockar framifrån och från sidan.
Under hela utvecklingsarbetet med Focus RS har hållbarhet varit en nyckelfaktor, och stor omsorg har lagts ned på detaljerna för att se till att också den här modellen erbjuder den höga tillförlitlighet som Focus-ägare förväntar sig.
Själva tillverkningen av Focus RS sker på samma sätt som för övriga medlemmar i Focus-familjen. Bilen sätts samman på Ford Europes största Focus-fabrik i tyska Saarlouis med samma kvalitetsrutiner som för de mindre spektakulära syskonen.
”Focus RS ska tala till både hjärtat och hjärnan – det är både en ursnabb tävlingsmaskin och en bil för vardagen”, säger John Wheeler, teknisk chef för Focus RS-programmet.

Ett arv att vara stolt över 
Ford RS-märket kom till i Tyskland år 1968, men det var först två år senare som Ford lanserade sin första europeiska RS-modell, Escort RS 1600.
RS-identiteten har sedan dess varit en viktig del av bilden av Ford som tillverkare av sportiga bilar. Under de 40 år som RS-märket funnits har det bara används om 22 av Fords mest specialutvecklade standardbilar, som alla erbjudit exceptionella prestanda till ett rimligt pris.
Fords RS-modeller har varit mycket olika genom tiderna. Det har funnits RS-modeller med motorn placerad i mitten eller fram och som haft fyrhjuls-, bakhjuls- eller framhjulsdrift. Vissa har haft fyra cylindrar och andra sex; de har haft vanliga motorer eller turbo.
För de flesta har man använt testning i vindtunnel för att få fram de bästa aerodynamiska egenskaperna, från Sierra och Escort RS Cosworths fram till dagens Focus RS.
De har alla varit tekniskt avancerade och praktiskt taget alla har haft stora tävlingsframgångar. Därför har de fått en särskild plats i bilälskarnas hjärtan och ingår i Fords stolta arv.
”En av de fantastiska sakerna med att lansera en ny RS-modell är att det väcker så många minnen till liv. Nya Focus RS är precis som sina föregångare en bil för entusiaster, och vi har följt de klassiska RS-riktlinjerna: innovativ teknik, höga prestanda och ett rimligt pris”, avslutar Jost Capito.

Delad nyhet är dubbel glädje!