Hemlighetsmakerier: miljöbil blir miljonbygge

Det börjar likna USA, banne mig! Fler och fler extremskapelser poppar upp i lilla Sverige, och det här blir en du inte vill missa i sommar. Classe Gustafson, bilbyggare och tv-nylle från vilande Mera Motor, jobbar i det dolda tillsammans med Kenny Kyrk och Elvis Häggblom.

Av Bo Lundvang

Det ska sägas på en gång – ett sånt här bygge harvar man inte runt på en vanlig mekar-lön. Och så är inte fallet heller. Men vi börjar från början. Titan Television och TV4+ kom med ett önskemål till Classe Gustafson om att skapa en serie motorprogram med en ny inriktning. Bort med gamla halvtorra Mera Motor, och in med något med lite mer internationell touch. Såpakänsla, action och mer ”live feeling”. Inga problem hälsade Classe, och ritade upp några linjer för producenterna. En del av varje program ska ägnas åt att följa ett bilbygge från originalbil till showvinnare.


Classe är ett känt tryne från rutan, han har gjort en rad säsonger av Mera Motor på TV4+. Det namnet är nu vilande, istället ser du honom under programnamnet Classes Bilstyling.

Handplockat team
Kravet från Classe var att han själv skulle få välja några erkänt skärpta medarbetare till byggjobbet.
– Jag fick friheten att välja det team jag ville jobba med. Jag hade en ganska lång lista på folk eftersom det finns så mycket duktigt folk i Sverige. Allra helst ville jag ha Kenny från Art by Kenny och Elvis på BRL, de har bevisat att de är väldigt skickliga bilbyggare.
BRL släppte trots en tjock orderbok iväg Elvis under fyra veckor, där Elvis själv bjussar på två extraveckor på fritiden. Bara för att det är så himla kul att bygga! Och bygga blir det av. I skrivande stund är det sju dagar kvar innan bilen ska vara klar, och inredningen ser fortfarande ut som en seriekrock på Essingeleden.
Du som hört talas om Kenny Kyrk tänker säkert på hans vassa airbrushkunskaper. Han har ofta fått rollen som sprutmästare, men han hanterar allt som behövs för att bygga om en bil. Alla kunskaper visade sig behövas, från tennspackling, plåt- och glasfiberjobb till elektronik och artistiskt skissande på papper.


Här är lite delar som råkade bli över, när teamet gått över bilen med sina hårda vantar.

Bil för unga
Under våren 2007 var all finansiering bokad och klar, och det är förstås en diger lista på innehållsleverantörer. Toyota släppte ifrån sig en Toyota Prius, hybridbilen som har både bensinmotor och eldrift.
– Målet var att bygga om en miljöbil till något som attraherar unga, berättar Classe.
Ett gott syfte med andra ord. Men frågan är om de unga kommer känna igen vad som döljer sig under all plast och plåt?
– Det finns ingenting på bilen som är orört förutom bakbromsar, motor och växellåda. Vi har varit och kladdat överallt annanstans!


Elvis och Classe funderar på hur sjutton allt ska få plats. 18 tv-skärmar, 14 högtalare, dator och en kartong obestämbara leksaker. Gulp!

Brutalstyling
Det handlar om ”klassisk brutalstyling”, drivet in absurdum. Realcar levererade ett riktigt brett kjolpaket som var anpassat till suven Volvo XC90, som numera är itusågat och förändrat milt sagt överallt. Allt är inte officiellt ännu, men vi kan avslöja några detaljer. Det blir inget neon under bilen, hör på den!
– Neon under bilen är tvärute, garvar Classe självsäkert.
Vidare ska 18 LCD-skärmar rymmas, varav en 37-tummare. Tre 15-tumsbasar, två 8-tumsbasar, nio 6,5-tummare, dator med touchscreen, internetuppkoppling och webbcam. Naturligtvis också 20-tumsfälgar, skodda med breda 245 mm Yokohamasulor. Och så lite luftfjädring på det. Just ja, stolarna som är läckra öronlappade Sparco Circuit har varit nere i Malaysia en sväng för seriös modifiering. Hur smakar aluminiumfärgat läder, kolfibermönstrat läder, röd alcantara och ”kolfibertyg”? Liknande behandling har ratten fått. Micke Wunderbaum på SCE har byggt kolfiberventuri och kolfibersplitter som sätter racetouch. House of Kolor har stått för färgen, som i grunden blir guld-koppar med huv, tak och bagagelucka i kopparflake på svart botten. Motivlacken som Kenny lägger handlar om vulkaner och explosioner. Det har en direkt koppling till bilens scen-namn – Fenix – som är en metafor för återuppståndelse.


Kenny Kyrks vilda skiss på bygget.

Räknar man in alla grejer som ska på bilen landar totalsumman på en miljon spänn. En miljon, kompis! Det får man en stor turbo för! Men den här bilen handlar inte om fart, utan om att en (åtminstone före detta) miljövänlig svensk bil kan ha en gjuten Sema-kvalitet.
Bilen ska snurra runt flitigt under året, både på de största mässorna men även där biltillverkaren själv vill chocka potentiella miljöbilsköpare. Det lär funka!

Hade du ögonen med dig när tv-programmet sändes kanske du hann se en skymt av undertecknad (Bo Lundvang), och den bil vi byggt som Street Xtremes projektbil under 2006 och 2007 – Bastard.

Psst! Så här blev den:

 

Delad nyhet är dubbel glädje!