Fulländad Alpina B12

Alpina har sedan 80-talets BMW E12-modeller byggt om de bayerska stoltheterna med värre doningar än original. Preparerade motorer och snyggt detaljerade utsidor har lockat hästkraftstinna beemer-lovers att öppna plånböckerna ytterligare. Alpina B12 nummer 95 gick ett eget öde till mötes – den vässades vidare i ett garage i Kolbäck.

Av Bo Lundvang

Motocross-elitåkaren John Johansson vurpade i november 1990 i Globen och krossade en ryggkota. Han förlamades från midjan och neråt, och blev rullstolsburen. Hans liv efter olyckan vändes upp och ner, och han visste inte vad han skulle ta sig till. Livet som hojåkare var över, istället åkte han omkring och fördjupade sig i sitt andra intresse – billjud.
En egen ljudbil byggdes, och första SM-tävlingen kom han på tredje plats. De två efterföljande åren klev han upp en placering.
Intresset utvecklades vidare, och fem år efter olyckan stod han som butikschef mitt i ljudbranschen. Han fick en möjlighet att professionellt bygga billjud, och många värstingåk passerade revy. Den genomgående röda tråden har alltid varit att allt ska vara ett snäpp värre än perfekt, och det tummar han inte på.
– Det jag har gett mig fan på, det gör jag. Det kanske blir lite för extremt ibland, men så funkar jag. Ingen ska kolla på mina byggen och säga att det saknas passform.
Bland alla bilar som byggts kan nämnas MDS van med jordskälvande 60.000 Watt. 50 stycken 10-tumsbasar, lika många slutsteg och batterier gjorde en riktig vinnare. 120 meter vinkeljärn användes i fordonet, som när det var färdigbyggt vägde 4,5 ton! John byggde även en kolfibersmyckad baslåda i MDS Ferrari 550 Maranello.


John Johanssons handikapp har inte varit något betungande hinder i bygget, som sträcker sig över 1.600 minutiöst pilliga timmar. 

Ett års jobb
Bilen vi tittar närmare på var redan innan han satte klorna i den värd en närmare beskådan. BMW 850 i Alpinas form finns i två skepnader, 5,0 och 5,7 liter. Tv-Bodens exemplar har 5,0-litersmotorn, som med Alpinas hjälp gått upp 50 hk till 350 jämnt. Nypriset för BMW 850Ci var 850.000 kronor, Alpinaversionen adderade ett okänt antal tusingar. Ruskiga summor, men så var det märkets flaggskepp på den tiden. Dyraste grundmodellen är 850CSi som kostade från 980.000 kronor och hade 381 hk ur en 5,5-liters V12-motor. Prisskillnaden beror på mer än motorn, här var bland annat huven i kolfiber för att lätta vikt. En sådan hade TV-Boden som demobil ända tills någon eldade upp firman och bilen med den. Grabbarna bakom firman tog nya tag och byggde upp allt på nytt, och beställde mastodontjobbet med nya demobilen av John Johansson.
På den tiden jobbade John som säljare av de svenska ljudprylarna från Amega, och TV-Bodens ägare Siewert Hjalmarsson hade mycket kontakt med honom tack vare det. Ett ömsesidigt förtroende låg till grunden för det som till slut blev en tvättäkta showbil med drag under galoscherna.
– Han ville inte se bilen förrän den var klar, han bara betalade fakturorna varje månad, berättar John.


Halvbur och dubbla lustgastuber hintar om att bygget har kräm även under huven.

Hembygge
Bilen byggdes i Johns garage hemma i Kolbäck, strax utanför Västerås. Arbetstiden räknades ihop till 1.600 timmar – gott och väl ett års heltidsjobb. Allt byggdes upp från grunden, och inget lämnades åt slumpen.
– Jag började med att lämna iväg en plåtren bil till lackeraren, som la Lamborghinis orange-pearlmetallic. När det var klart monterade jag en fyramillimeters asfaltsmatta i hela bilen för att behålla ljudet i kupén.
Något bakvänt i billjudskretsar alltså, för när man står still och lirar handlar det knappast om att vaddera bilen för irriterande vägljud. En lackerad halvbur monterades, som både förskönar och försvårar på samma gång. Insteget blir något mer tillkrånglat än i vanliga fall, och tänk dig då att ha halva kroppen förlamad på samma gång!
– I början gjorde jag ofta felet att glömma verktygen utanför, då blev det ett jäkla hoppande ur och i, berättar John. Men man lär sig rätt snabbt, så mitt handikapp har inte påverkat byggtiden nämnvärt.


Millimeterprecision var det ja … Installationen tål att granskas på nära håll.

Fulländat
Absurd perfektion möts man av var man än tittar i bilen. Försök hitta en ful skarv eller glipa nånstans, du kommer inte lyckas. Trollkonster eller petimeterprecision och grymt tålamod är vad som krävs för att klara av detta hantverk.
Bilens kupé är lyxigt utrustat med huden från sju danska kossor, och det är John som har klippt och limmat i allt ifrån dörrsidor till det som tidigare var ett baksäte. Stolarna, ratten och växelspaken har Sybo hjälpt till med, och resultatet är något som lätt skulle kunna passera som rakt från fabrik. Fulländat är rätt ord. Kupén rymmer också en släng skön historia – vad sägs om fabriksmonterat rack för sex kassettband? Originalbandaren har dock fått stryka på foten, den ligger tillsammans med en stor hög andra originaldelar i Johns garage. Däribland den kännetecknande frontläppen med Alpina-logotypen.
– Jag tog bort den, tyckte helt enkelt inte att den såg snygg ut, förklarar John.
De ganska kraftiga modifieringarna får förmodligen många Alpina-fantaster att knyta sina nävar i vrede, men det är inget som oroar John. Just denna version byggdes bara i 97 exempelar, och det här är nummer 95. Som försvar kan nämnas att allt sparats ”utifall att”.
De överjävligt läckra Alpina-fälgarna sorterades också bort under arbetets gång. Som tur var smäller de nya fälgarna minst lika högt – 19-tums BBS Le Mans-fälgar som kan få vilken nörd som helst att få tung andhämtning.
– Från början tänkte jag använda 20-tummare, men om de skulle få plats under fjädertallriken skulle de behöva vara så smala att det blev fult. Jag ville ha breda sulor, så då återstod bara 19-tummarna.


Skapliga fälgar – 19-tums BBS Le Mans på 9 tums bredd fram, 10 bak.

Nog passar det bäst med breda däck på det här komfortabla sportåket, som mäter 184 cm i bredd och bara 139 cm i osänkt tillstånd på höjden. 265 mm bredd bak ger tillräckligt med gummiyta för att åtminstone teoretiskt sett få ner de 550 lustgasförsedda hästarna i marken. Det blir sällan fulkörning med bilen, som i normala fall står centralt placerad på ett podie på svart marmorgolv i TV-Bodens läckra butik i Strömstad. Bilen byggdes färdigt för ett par år sedan, men det är få som sett den. Ett besök på Gatebil i Norge blev det dock förra sommaren.


De specialtillverkade fästena från kondingarna går igen på flera ställen i bilen, bland annat i större format runt lustgastuberna. 

Ingen golfbil
Bagageluckan rymmer inte längre några golfbagar, men väl en snygg installation bestående av nämnda danska skinnkossor, MTX Thunder-steg, kondingar och ett par neonbelysta basar. Ljudet därifrån letar sig in i kupén via ett stabilt rör rakt upp. Under skinnet gömmer sig en låda av MDF och glasfiber, och passningen är liksom övriga bilen perfekt. Konstruktionen smälter totalt ihop med bilen, och allt är snyggt integrerat.
– Jag kan bygga vad som helst, säger John, och han menar det.
Numera jobbar John i Västerås som säljare på MB Racing, en firma som han sålde i vintras för att få mer tid över till sonens cross-satsning. Men det kliar i byggfingrarna, och om tid kan uppfinnas står John redo med all sin kunskap i bagaget. Gissar vi rätt kommer det mer skoj från det Kolbäckska garaget i framtiden!

Text och foto: Bo Lundvang, Sportbilen.se

Veganer världen över blir röda av ilska: en flock på sju danska kossor fick sätta livet till för att den sköna skinninredningen skulle bli verklighet.


Strax intill det högra paret kanoner sitter backkameran som ersatt backspegeln.


Det är slutjäst i baksätet på den här Alpinan, istället sitter där ett par maffiga slutsteg med tillhörande kondensatorer. Skålarna bakom stegen reflekterar ljus på ett läckert sätt.


Den mulliga V12-motorn behöver egentligen inte mer kraft, men alla kan väl bli sugna på en lustgas-injektion ibland? Två gånger 75 ger 150 möjliga bonusponnies.


Halli hallå, ljuva 90-tal! Tänker ni också på musikvideon till ”Sexy M.F.” med Prince i ett parkeringshus – dansande framför en BMW 850?


När huvudenheten skulle monteras fick färddatorn flyttas till platsen mellan stolarna. Men det sexdubbla (wow) kassett-racket sitter där det satt original!

Alpina-fakta
Bil: Alpina B12 5,0 E31 -93, nummer 95 av 97 tillv.
Motor: 5,0 liter V12.
Effekt: 350 hk original vid 5.300 rpm. Nu cirka 400 hk + 150 hk lustgas.
Trim: Chipstrim, Ferrita racekattar, 150 hk lustgas.
Vridmoment: 470 Nm vid 4.000 rpm.
Vikt: 1.860 kg original, nu cirka 2.010 kg.
Längd/bredd/höjd mm: 4.910/1.845/1.391.
Transmission: 4-vxl aut.
Prestanda 0-100 km/h: 6,8 sek.
Toppfart: 275 km/h.
Fälgar: 19-tums BBS Le Mans. 9 tums bredd fram, 10 bak.
Däck: Dunlop SP Sport 9000, 235/35ZR19 fram,
265/30ZR19 bak.
Multimedia: DVA-7996 CD/DVD huvudenhet, Processor PXA-H700, TME-M960 7-tums widescreenskärm istället för backspegel, fyra st MTX 8,5 kvarttummare – två par i varje dörr och likadant system bak som utfyllnad i hatthyllan, två MTX Thunder 8000 12:or i bandpasslådan, två MTX Thunder 1501 slutsteg istället för baksäte, två MTX T942 bryggat en till varje dörr – 4.000 riktiga watt, ett litet steg till bakhögtalare MTX Thunder 502, två gula Optimabatterier, en Macrom backkamera, en-Faradskondingar till varje stor förstärkare.
Byggtid: 1.600 timmar.

Svensk Alpina-klubb & historik
Morgan Hasselkvist är ordförande i Alpina Club Schweden, som funnits officiellt sedan januari i år. Själv kör han 5-seriebaserade Alpina B10 BiTurbo, nummer 289 av 507 tillverkade. Han berättar att det finns 64 medlemmar i klubben, och 150 registrerade bilar på föreningens webbsida. Totalt finns det 400 exemplar i Sverige. De anordnar träffar och kan erbjuda finfin entusiastförsäkring till alla Alpina-ägare, oavsett bilens ålder.
Alpina började sin BMW-baserade finslipning redan 1965, men då med BMW:s chassienummer. 1983 blev det ett eget bilmärke med egna nummerserier. Företaget ligger sex mil väster om München, i Buchloe, smidigt nära BMW:s fabrik. De köper färdiga BMW-bilar och plockar bort det som inte behövs, och skickar tillbaka med ett ”tack för lånet”.
Alpina är specialiserade på väghållning, komfort och motorer men ger sig gärna på inredningen också. Du kan få din bil att se ut lite som du vill, men det kostar därefter. Förr i tiden betydde Alpina ett enormt påslag på priset, numera är priserna pressade. Motormässigt har Alpina jobbat mycket med turboladdning av 5- och 6-seriebaserade bilar, men på sistone har de gått över till kompressormatning.
Vill du läsa mer om Alpina Club Schwedens aktiviteter kan du besöka www.alpinacs.se.

Delad nyhet är dubbel glädje!