Rymdfarkost för markbruk

Bredare, lägre och med en helt ny utsida. Nya Civic har inte mycket att göra med den Civic vi vant oss vid. Målet har varit att göra en sportig men praktisk bil, som är både snygg och bränslesnål. Honda vågar – och vinner!

Av Bo Lundvang

Att nya Civic ökat i bredd märktes direkt när jag skulle parkera testbilen i mitt garage. Bredden är numera 176,5 cm plus backspeglar, och det var med viss precision jag fick in den genom den smala porten. Som tur är kan man fälla ihop ytterbackspeglarna inifrån bilen, vilket förenklar operationen avsevärt. Den är lägre än den gamla modellen, vilket ger bilen ett stöddigt utseende på vägen. Jämfört med förra versionen av Civic har den växt 50 mm på bredden, men minskat 30 mm på längden.

Kimono-stylad
Om du inte såg det själv så är bilens utsida inspirerad av en kimono. Det säger i alla fall Hondas designer. Skarpskurna linjer i sensuella rörelser, trot om du vill! Det är modiga linjer runt om, som väl närmast kan jämföras med Inifinity-suven FX, och några drag av Alfa här och var. Bilens utseende lockar till sig blickar på grund av sina speciella former, och de fantasifulla linjerna går igen även inne i bilen. Det känns lite grann som att glida fram i ett rymdskepp, när man sitter i den knappfyllda cockpiten. Den snygga ratten har kontroller för farthållare, stereo och färddator. Stereon klarar förresten av att läsa ID3-taggar, vilket betyder att man direkt ser namnet på artisten och låten i displayen. Ska man däremot byta upp sig till en större eftermarknadsstereo får man placera den någon annanstans – originalstereon är totalt integrerad i bilen. Instrumenteringen mitt framför föraren är upplagda i fler spännande lager, belysta mjukt med blått övertonande ljus.

Storsäljare
Honda Civic har funnits som modell ända sedan 1972. Nu 34 år senare lanseras den åttonde generationen, som man hoppas ska fortsätta vara märkets guldkalv. Det är Hondas mest framgångsrika bilmodell genom tiderna, och den motsvarar ungefär en tredjedel av den totala försäljningen i de 160 länder som den säljs i.
1987 lanserade man bilen med den hyllade VTEC-tekniken, som innebär att ventilöppningar och –inställningar sker helt elektroniskt. Enkelt förklarat öppnar sig ventilerna med en tydlig spark i rumpan, som både känns och hörs vid ett speciellt varvtal. 1991 kom VTEC-E som kunde stänga en av insugningsventilerna i varje cylinder vid vissa varv, för att gå ännu snålare.

Snåljåpig
Motormässigt finns nya Civic i skrivande stund med en snål 1,4-litersmotor på 83 hästar, och vår testbil som har en 1,8-litare på 140 diton. Just mitt testexemplar är extrautrustat med ett sportpaket, vilket innefattar bland annat 17-tums aluminiumfälgar och dubbla trekantiga (!) pipor i aktern. Ett hönsnätformat plastparti mellan utblåsen bak och dimljusen där fram ger ytterligare sportkaraktär åt bilen. Men rovan under huven är ingen värstingmaskin som dubbelpipigt brukar antyda, däremot en snäll 1,8-literspjäs på fullt tillräckliga 140 hästkrafter. ”Effekt som en 2,0:a, förbrukning som en 1,6:a” säger Honda, och det är nog inte så långt ifrån sanningen. Min resa på 11 mil hem från Stockholm gick i motorväg plus moms, ändå landade snittförbrukningen på 6,8 liter/100 km. Det går även att köra snålt i stadstrafik, och kan man bara hålla igen lite på gasen så rullar man ledigt på ett par slurkar under litern.
Föraren lockas att hålla ner förbrukningen genom fem gröna eco-prickar som ökar i antal om man kör snålt. Och eftersom jag alltid vill ”vinna” så håller jag faktiskt igen gasfoten! Inte direkt som den Impreza WRX STI som jag lämnade tillbaka på samma resa – där finns inte ens en färddator som antyder någon förbrukning.

Farliga bakvagnskast
Civic 1,8 är väldigt bruksig. Den imponerar inte särskilt vid gaspådrag, utan arbetar på i lagom lunk. Vridmomentet på 174 Nm är rent av dåligt, och det krävs en hel del nedväxlingar i brantare backar eller vid omkörningar. En negativ detalj vid körning på halt underlag är antisladdsystemet som går in mycket bryskt vid hjulsläpp och stryper bränsletillförseln till motorn. Det gav flera gånger upphov till överstyrda sladdar, där baken kastades ut i tangentens riktning i kurvan. Till slut tröttnade jag på dessa plötsliga ryck i bilen med sladdrisk som följd, och kopplade bort systemet. Det är ju på snövägar det behövs som mest, men här ville själva systemet framkalla farliga häng. Jag föreslår att Honda lånar VW-gruppens ESP till nästa gång, tack.

Type-R på gång
Vår 1,8 är ingen sportig bil, men värre doningar kommer. Type-R rullar ut nästa år. Då får den utöver fetare kjolpaket också en rova som matchar utseendet – exakt samma som förra modellen! Hondaiterna jublar av glädje, och jag sällar mig gärna till dem. Den två liter stora Type R-snurran varvar högt (8.000 rpm!), ger gott om effekt och låter bara för skönt.

Jobbig bakruta
Den enda egentliga minusposten som är värd att nämna utöver antisladdsystemet är den delade bakrutan. På bekostnad av bra sikt bakåt har man fått en slags spoiler som gör bakdelen tuff. Genom innerbackspegeln har man en horisontell tjock linje som begränsar sikten lika mycket som Impreza STI:s jättespoiler, men med skillnaden att den undre rutan på Civicen snabbt smutsas ner och blir ogenomskinlig. Inte bra.
En annan tråkig sak är att man har tunga problem med att få fram bilar från fabriken. Det beror på att man har valt att köra premiären samtidigt över hela Europa, vilket har gjort trycket för hårt på tillverkarna. Den som bestämmer sig för en Civic idag kan få den tidigast i augusti.

Fint med utrymmen
Trots sportiga yttre linjer rymmer den goda packutrymmen på insidan. Och baksätespassagerarna behöver inte känna sig trängda, åtminstone om de håller sig under eller på medellängd. Volymen längst bak spöar många andra i klassen. Baksätena går inte ända ner till golvet, där under finns en extra yta för att trycka in prylar. Fäller man sätena framåt uppenbarar sig ett stort gap för last. Sittdelen går också att fälla bakåt, mot ryggdelen. Då uppenbarar sig ett 1.250 mm högt utrymme för extra hög last. Hur smart som helst!

Bra bil
Nya Civic är en typiskt bra bil. Den har allt i elektrisk väg, massor av säkerhetsdetaljer (vad sägs till exempel om bältesvarnare fram OCH bak!) och sticker ut från mängden med sina udda linjer. Jag gillar nya Civic skarpt, den vågar vara annorlunda trots att den vänder sig till vanliga människor. Nu är bara frågan om de vanliga människorna är lika modiga som Hondas designers!

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se

Snabba åsikter
PLUS
+ Lätt att snålköra med
+ Vågat formspråk som håller
+ Fullsmetat med säkerhetsdetaljer MINUS
– Delad bakruta sabbar sikten
– Antisladdsystemet funkar dåligt på snö
– Bullrig och hård med 17-tummarna

Tekniska fakta
Motor: 1,8 DOHC i-VTEC
Effekt: 140 hk @ 6.300 rpm
Vridmoment: 174 Nm @ 4.300 rpm
Växellåda: 6-vxl manuell (finns med autolådan i-SHIFT)
Bromsar: 282 mm vent skivor fram, 260 mm solida skivor bak.
Fälgar: 225/45/17.
Längd/bredd/höjd mm: 4248/1765/1460.
Vikt: 1.337 kg.
Toppfart: 205 km/h.
Prestanda 0-100 km/h: 8,9 sek.
Bränsleförbrukning stad: 8,2 l/100 km.
Bränsleförbrukning landsväg: 5,2 l/100 km.
Bränsleförbrukning blandad: 6,4 l/100 km.
Pris: 178.900:- med sportpaket, 168.900:- utan. (1,4-litersmotorn kostar från 159.900:-. Dumsnåla inte, lägg på tusingarna för 1,8:an!

Delad nyhet är dubbel glädje!