Hårdpimpad korean

Dave har lagt ner storkovan på en udda stylingbil – Hyundai Coupé FX. En Svensson-sportbil som sällan orsakar några större rabalder har utrustats med top-of-the-line-prylar, till en kostnad som vida överstiger bilens värde. Ett engelskt bygge som kostat 644.000 spänn!

Att alltid vara värst, det är Daves målsättning här i livet. Därför duger inget annat än det bästa och värsta, vilket syns på hans bil. Tyvärr var plånboken lite för tunn vid inköpet, så mest pengar ligger utanpå själva grundbilen. Hyundai Coupé säljer som smör i Europa, och klassade under denna generations tid ut både Toyota Celica och Audi TT. Därför går det att hitta billiga objekt i kort sagt varenda brittiskt gathörn.
När jag möter honom på utställningen Max Power Live i Birmingham i somras flyger han på mig, som en fluga med vittring på skit. I det här fallet har skithögen ett stort lockande objektiv pekande rakt mot hans livs största kärlek, en bil stylad till punkt och pricka enligt den engelska gatbilstrenden. Mallen där han kryssat av del för del är specad enligt vad som brukar synas på Max Powers förstasida. Där lär han inte hamna, eftersom han i december förra året sålde sin själ till konkurrenten Fast Car, som skrev gott om hans tillgångar som plöjts ner i en vågformad korean.


Med luftfjädringen sänkt till max kan man glömma att köra ekipaget. Det vilar ”på magen” på ett skönt hotroddigt sätt. 

Modifierad till max
Många känner till ursprungsmodellen där borta, och är nyfikna på vad som gjorts. Snart är det lättare att säga vad som inte gjorts, för bilen är verkligen grundligt genomarbetad.
– Jag bestämde mig tidigt för Veilsides kjolpaket, jag tycker det passar bra med bilens runda linjer, säger Dave.
Bulkiga och svulstiga originallinjer har fått gott sällskap av ett Veilside-kjolpaket med samma stuk. Att någon har våldfört sig på en original-Coupé är det inte många som gråter över. Det finns få fans av gamla Hyundai Coupé FX, som är ett ganska konstigt misch-masch av småsportiga detaljer till halvdan kvalitet. ”Se ut som sport, gå som lort” är kanske väl elakt sagt, men ingen hymlar om att det är en plastlåda där det fräsiga sitter på utsidan. Nya versionen av Hyundai Coupé kommer dock med betydligt finare linjer, för där har man snott Ferrari-former rätt av. Faktum kvarstår, det här är bilen som kommer längst ner på allas önskelistor när man snackar sportbilar med svenskar. Brittiska damer däremot sätter den på fjärde plats. Månne kan just detta exemplar få någon köpsugen att inse möjligheterna till förändring och förbättring? Man kanske kan gissa att det är en bra bil att ragga i om man bor just i England.


Som DJ behöver man förstås ha bra ljud i bilen. Fina Alpine-prylar sätter ton på tillvaron. Lustgasen är kopplad till två purgeventiler i huven. 

Rensad och moldad
Paketet har hur som helst bakats ihop snyggt med originalkarossen. Den är totalt rensad från emblem och dörrhandtag, enda fusket är ett nyckelhål till skuffen.
– Hrm, jo, en nödåtgärd ifall tekniken skulle fallera nån gång.
Ja, vi hade gärna sett Dave åla sig in genom bakluckan över de feta Alpine-stegen, men tyvärr funkar allt som det ska när vi plåtar bilen. Teknik är det hur som helst gott om, med sex skärmar, mullrande tung stereo och blinkande dioder högt och lågt. För att inte tala om den avancerade luftfjädringen. Den styrs individuellt från hjul till hjul med hjälp av en handkontroll från en Playstation, en kul showdetalj som alla vill se i action. Kraftig slagsida, nosen eller baken i marken, eller kanske smälld mot marken? Bilen gör sig absolut bäst i nedsänkt läge. När han nån gång tvingas flytta bilen förvandlas låg och cool till det rakt motsatta. Bilen är en showmagnet när den lagt sig till vila på de feta 19-tumshjulen.
– Jag vet att den ser lite fjantig ut i upphöjt läge, men man vill kunna svänga också, tycker Dave.
Två av skärmarna har han monterat utåtriktat, i de små rutorna bakom sidodörrarna. En showdetalj som även börjar synas på svenska stylingbilar. Totalt menlöst, och snudd på idiotiskt. Men det är såna saker som ger poäng och uppmärksamhet!


Motorhuven är draperad med kolfiber, som lackats över i ett otal lager av glimrande corn flakes och klarlack.

Kromade blingfälgar
Fälgvalet föll på 19-tums Alba Banks, helkromade och superläckra. Gummit mäter 225/35 och erbjuder ingen komfort över huvud taget. Men bilen rullar inte så mycket mellan utställningarna, Dave är för rädd om sin ögonsten. Det han är mest rädd för är att få ett stenskott – den flakade kulörten är nämligen inte så lätt att laga med ett lackstift.
– Har inte råd att sabba färgen just nu, så det blir att man kör försiktigt. Utan huv-behå, jag vill ju visa bilen!
Kikar man med lupp ser man de hundratusentals metallflingorna som bakats in i ett stort antal lager klarlack. Utflippade och svindyra lacker är standard på engelska extrembilar. Företag som House of Kolor har gjort udda lacker tillgängliga för en stor publik. Det finns massor av intressanta färgval, vad sägs om en som ändrar färg efter temperaturen? Eller en kromlack som går i regnbågens alla färger? Dessvärre kostar lacken som en liten koreansk nybil, så här gäller det hårda prioriteringar mellan hur mätt man behöver vara, och hur ball bilen ser ut.


Slagsida åt vilket håll man vill – luftfjädring med individuell höj- och sänkning av hjulen är kul.

Lätt trimmad
Så, Dave, varför lägga ner så mycket möda på en låtsas-sportbil?
– Jag skiter i att det är en assdragger. Jag har den inte för att göra donuts med, påpekar Dave halvsurt.
Helt ös-lös är den inte, tvålitersfyran har fått en uppskruvad programvara, specialbyggt insug och lite andra effekthöjande mirakeldroppar. Men vi får absolut inte titta under huven! All putskraft har lagts på ytan och inne i kupén, som är ett mindre tivoli av skärmar, blinkande småpryttlar och roliga mätare. 139 originalponnies och kanske 14 till rör väl inte om i bakhuvudet vid fullt pådrag, men Dave har funnit bot med hjälp av ett biffigt avgassystem. Det låter jättesnabbt även i smygfart, och är delat i två separata slutburkar framför bakhjulen. Dundret när Dave avlägsnar sig efter vår fotosession ekar mellan väggarna, och får folk att instinktivt huka sig mot eventuella flygöverfall. Men det är inte tysken som attackerar den här gången, utan en oblyg korean byggd för just chockverkan.

Text och foto: Bo Lundvang

Fullknökade fakta
Bil: Hyundai Coupé FX -00.
Ägare: Dave Leader, England.
Motor: 2,0 liter 16V.
Effekt: 139 hk original, nu mer.
Hjul: 19-tums kromade Alba Banks. 225/35/19.
Exteriör: Helt Veilside-paket ihopmoldat med karossen. Kolfiberhuv, Lexus-baklysen, LSD-dörrar, individuellt höj- och sänkbar luftfjädring, SLR-speglar, borttagna emblem och handtag, angel eyes, LED under bilen.
Lack: Jupiter Red metall-flakes.
Interiör: Omsydd skinninredning i créme och rött med svarta sömmar. Instrumentbräda och dörrsidor dekormålade i créme och metallflake. Sparco-ratt, Momo-knopp. Massor av extramätare.
Multimedia: Allt är Alpine/TypeR. 6,5-tums fronthögtalare, 6×9 bak, 1000/1 Monoblock förstärkare. 400/4 multichannel förstärkare. 2×12” subwoofer. Två skärmar i solskydden. 6,5-tums touchscreen-tv i huvudsystemet. 7-tums takskärm. Två skärmar i bakre sidorutorna.
Byggkostnad: Totalt 644.000 kronor.



Jagga? Nä, inte direkt. Passform? Nej, inte det heller. Men kul lack, det kan vi enas om.


Mulliga utblås som låter WAAAH sitter framför båda bakhjulen.


Backspeglar i McLaren SLR-stil med blinkers och allt.


Luftfjädringen är förstås kopplad till en handkontroll i tvättäkta lekstugestuk. Men hallå, Playstation ETT?


Utsidan av bilen pryds av ett par utåtriktade tv-skärmar bakom b-stolparna.


Dave gillar dataspel, syns det?


Den kolfiberdraperade glasfiberhuven har ett ack så viktigt hål. Hur skulle annars lustgasen hitta ut?

Delad nyhet är dubbel glädje!