Skyline som vill gå brett

I spåret av driftingens framfart hittar vi Christer Hartikka och hans Skyline R33 GTS-T. Den ska anpassas på alla tänkbara sätt för att nå framgångar inom drifting både i och utanför Sverige. Reportaget har ni tidigare sett i tidningen Street Xtreme.

Skyline R33 GTS-T är en förhållandevis vanlig bil bland svenska drifters. I importören Performance by Z:s stall av sponsrade driftingbilar hittar vi inte mindre än fyra stycken av denna generation Skylines, varav Christers är den ena.

Han importerade en R33 GTS-T redan förra vintern, men den blev stulen och krockad innan säsongen hann börja. Högerstyrt, massor av turbohästar och snö är ingen bra kombination i händerna på en stressad biltjuv!

Fullsmetad
Christers bil har gått i Tokyo sedan den var ny 1996, och har på den tiden hunnit få ynka 2.000 mil på mätaren. Med så få rullade mil är den i toppskick, och den råkar dessutom vara rikligt utrustad. Bilen såg vid importen ut som den gör på bilderna, fullsmetad med ”Nippon pippon” (japanskt lull-lull!). En livs levande version av allt som du trodde bara fanns i bilspel!

Kjolpaketet på bilen kommer från den fyrhjulsdrivna versionen av R33, GT-R. Både huv och baklucka är kolfiber rakt igenom, inget fusk här inte. Lyfter man huven kan man se rakt igenom kolfibrets rutnät. Backspeglarna är av märket Top Secret.

Inuti bilen sitter föraren fint i en Bride-stol, medan passageraren fram får nöja sig med en från R32 GT-R. Helt okej det med kan vi avslöja! Den greppvänliga ratten är från Personal/Top Secret, och pedalerna är i aluminium av okänt märke. De enorma mängderna mätare ger föraren information om precis allt som händer med bilen. Tuffast är förstås den styrenhet från Greddy som kan ställa om turbons laddtryck under färd. Finfint om man inser att bilen intill håller på att gå om – det är bara att slänga på några extra hästkrafter!
Vi tog en sväng med bilen, och tangerade 200 blås ”utav bara farten”. Sitter man till höger och kör har man nämligen fullt upp med att lägga i växeln rätt, hålla koll på hastighetsmätaren kommer i andra hand!

Många snabba
Christer har ett gediget förflutande inom snabba bilar. Listan på kul bilar som en välbetald datasnubbe hinner beta av på några år består i det här fallet av Honda Prelude -97, Audi S4 -01, Lancer Evo VI -01, Mercedes E55 AMG -99, Honda S2000 -01 och några fler. Den nuvarande bilen hamnar dock högst på hans egen poängstege, trots att priset är betydligt lägre än många andra bilar han haft. Nu lär det dock dra iväg ganska kraftigt med hans planerade uppgraderingar.

Gillar ställ
Efter att ha beskådat filmer på nätet fastnade Christer för drifting, och såg till att på egen hand förfina sin teknik. Mycket däck har gått åt, men bor man i Gävle spar man gummi åtminstone över vintern.

Han sladdade redan 2004 i sin gula Honda S2000, som var i stort sett original. Där krävs mycket gasfot innan det blir någon effekt att tala om, de 240 hästarna kommer först vid dryga 8.000 varv. Med R33:an blir det mer ketchup vid låga varvtal. Inte helt optimalt för drifting, men med övning kommer färdighet. Original har bilen 280 hästkrafter, vilket inom kort beräknas landa på 430-450 hästkrafter med olika modifikationer.

Motor med potential
Motorn är förstås den raka sexan på 2,5 liter; RB25DET. Till den sitter det en uppgraderad originalturbo som fått titanlager, en turbo som ger 0,65 Bar i skrivande stund. Under motorhuven har den förra ägaren monterat en lång rad förbättrande pryttlar. Bland annat tillåter kylarlocket från Nismo en högre kokpunkt. Vidare sitter det oljefilter, oljelock och intercooler från Greddy.

Vid det här laget bör Christers mekaniker Arash på Performance by Z hunnit med att byta ut spridarna till såna som klarar av att stänka in 550cc per styck, mäktigare turbo med 1,1 Bars laddtryck, customtillverkat extraktor-grenrör, oljekylare modell jättestor (mycket kylning krävs vid drifting), oljetempmätare från Apexi och så vidare.

För att kunna sladda seriöst ska en Hicas Removal kopplas till elektroniken, som slår av fyrhjulsstyrningen som annars stör sladdandet. Detta sammantaget bör ge någonstans kring 430-450 hästkrafter.

Steg tre är redan planerat till detta år. Då ska bättre kolvar och stakar monteras, tillsammans med kammar från HKS och insugsplenum från Greddy. Effektsiffran bör då hamnar på 500-550 hk. Till dess ska även en bur monteras för att få delta i den ”stora klassen” inom svensk drifting.

Foto och text: Bo Lundvang

Bil: Nissan Skyline R33 GTS-25T 1996

Ägare: Christer Hartikka
Motor: RB25DET, 2,5 liter rak 6-cyl med turbo. Jordningskit, Greddy oljefilter, oljelock och intercooler. Nismo kylarlock. Turbo med titanlager.
Effekt: 280 hk+
Exteriör: GT-R front och sidor samt avrundningarna bak. Kolfiberhuv och –baklucka. Backspeglar Top Secret.
Interiör: Förarstol Bride, passagerarstol R32 GT-R, Personal/Top Secret ratt, aluminiumpedaler.
Fälgar: AVS Model 7, 17 tum
Billjud: Panasonic CQ-SRX7000 huvudenhet, Addzest/Carrozzeria högtalare inkl centerhögtalare.
Larm: Cargard T70C med nivåsensor, SMS-funktion och tracking.
Elektronik: Greddy E-Manage styrenhet med Greddy E-01 Boostcontroller. Extra vattentempmätare, Apexi turbotimer, laddmätare, bränsletrycksmätare och varvräknare.
Avgassystem: HKS HiPower med 4-tums utblås
Växellåda: original 5-vxl manuell
Koppling: Twinplate Sinter (HKS)
Hjulupphängning: Cusco Coilovers
Differential: uppställd original
Sponsorer: Performance By Z

Delad nyhet är dubbel glädje!