Hatad och älskad: Scion xB är inte som alla andra

De här fordonen orsakar tvärstopp på både trottoaren och vägen. Med en kombination av allmän ”laidback coolness” och attityd har Scion lyckats bygga en ekonomisk bil som nästan alla älskar. Resten hatar den… Reportaget är tidigare publicerat i Street Xtreme.

Jimmy Kyrk på kombinerade verkstaden och styling-firman Nåkab i Stockholm behövde förse sin fru med en bil, och fastnade efter lite aktivt surfande för en udda tingest – Scion xB.
– Den såg rätt frän ut tyckte jag, och dessutom lätt att bygga vidare på, berättar han.
”Bygga vidare på” betyder hos Nåkab att göra bilen till nåt helt annat än en uppsättning hjul att snurra runt med till vardags. Det där med frun var troligtvis ett svepskäl, kan vi snabbt konstatera. Hur som helst, efter att ha dragit i några av sina kontakter på andra sidan Atlanten var en bil på väg i en container. När den dök upp såg den inte riktigt ut som han hade förväntat sig.
– Alltså, den är ju faktiskt mycket mindre än man tror. Inte för att det gör nåt, men den ser ju större ut på bild!
Han blev direkt förälskad i bilens uppenbarelse, och bestämde sig för att ta in en till i landet. Två är dubbelt så kul! De båda bilarna har du kanske redan sett, de har bland annat synts på påskens bilmässa i Jönköping.


Det är inte Jimmy Kyrk som är 2,5 meter lång, det är bilen som är liten!

Omlackad
Den svarta xB:n var grå när den anlände Sverige, vilket snabbt ändrades för att snyggare matcha den vita. Den har även fått ett kjolpaket av märket Fabulous monterat i efterhand, och en sänkning på två tum. Fälgarna från Abbozzo är på 19 tums höjd, vilket är galet stort för en så här liten bil. Egentligen skulle det ha varit 20-tummare, men det gick inte att få fram den dimensionen just då. Det tunna gummilagret på båda bilarna kommer från Yokohama.
Ibland går utseendet först, och när bilen står still på en mässa syns det inte att den lät ”skrrrrrånk” när den styrdes in på sin plats. Det hördes desto mer när vi snurrade runt i Stockholm för att plåta den. Där är den vita mer bruksutrustad.
Kromade 17-tumsfälgar (av märket Ion) och samma sänkning tillåter fortfarande både svängar och fartgupp, sånt gillar den bakom ratten. Fru Kyrk ska ha bilen och shoppa med, så det blir inte så mycket mer än de små tv-skärmarna man monterat i taket, och snart även i nackstöden.
Istället för originalstolar och soffa ska den svarta få fyra sportstolar i skinn från Racesport. Ungefär där slutar det sportiga med den bilen, som istället ska utrustas med tung stereoutrustning. De har kikat lite på de kompressorsatser som finns, men det känns ganska menlöst när man ska trycka i massor av tunga basar. Man förhandlar med olika tillverkare, som enligt Nåkab står på kö och tjatar. Troligtvis blir det Sony som fyller bilen med högt ljud.
Sen blir det förstås en galen showlack. Lillebror Kenny Kyrk har kontakt med en amerikan som lackar näst intill fotorealistiska flammor, kanske blir det något liknande på deras show-Scion. De är så realistiska att en helikopter målad med flammor orsakade fullt pådrag från räddningstjänsten …

Dj-bil
När Scion xB först presenterades var det just i form av en ljudbil. Bakre delen av bilen sköts ut som en stor byrålåda, och blottade ett dj-bord med ståplats. En liknande lösning ska Nåkab bygga åt en svensk dj som vill kunna köra upp sin bil på scenen. Kanske blir det suven Hyundai Santa Fe som står som grund för bygget, men inget är klart än. I så fall lär det också bli ihopsvetsade sidodörrar, monterade i överkant för en klassisk måsvingeöppning.


Den vita bilen har originalkaross, men är sänkt två tum liksom den svarta. 

Trendflört
Lilla kantiga Scion xB är Toyotas flört med hippa trender på gatan. En Scion xB kan man få ny för 120.000 kronor i USA, ett pris som är satt för att locka unga köpare. Där har man missat en liten bit av målsättningen ser vi så här i efterhand, bilen köps mest av 30-35-åringar. Trendriktiga, förstås!
Det krävs mod att köra en Scion xB, för det finns ingen som inte tycker något om bilen. Och det är antingen bu eller bä. ”Shit, vad cool” och ”fan vad ful” förekommer lika ofta, vilket kan bli tröttande i längden. Men som blickfång är den oslagbar. Den lockar tittare ur alla läger, precis alla. Är du företagare och funderar på att köra Smart för att den är så himla synlig och tuff? Skrota planerna! Smart är hopplöst ute. Beetle med. Scion rular!
Vi körde en sväng i Stockholm med Nåkabs två bilar, och vart man än körde hade man ögonen på sig. Ingen bil man gömmer sig i direkt. Eller som en amerikansk ägare sa; ”känner man sig ensam tar man xB:n”. Vår testbil för stunden var nya Corvette C6, och trot om du vill – den är en riktig doldis i jämförelse med uppmärksamheten man får i en Scion xB.

Många namn
Kär bil har många namn, och här måste xB vara väldigt omtyckt. Rapporter från ägare gör gällande att bilen fått smeknamn som xBox, lådan, brödrosten, kylskåpet, valvet, kuben, FUV (Freakish Utility Vehicle) och så vidare. Har man inte tillräckligt med självsäkerhet är det lätt att bli ett mobboffer i xB, så svagsinta bör nog hellre köpa en Volvo S40.

Förorts-attityd
När Toyota byggde Scion xB gjorde man det utifrån ett par tydliga idéer. Det skulle vara en billig bil att tillverka och köpa, den skulle ge maximalt utrymme interiört samtidigt som yttermåtten skulle vara så små som möjligt. Slutligen skulle den vara en riktig nackvridare. Målgruppen är inte särskilt intresserade av bilar, däremot av musik. Av den anledningen har alla Scion ganska schyst stereoutrustning.
Man har lyckats väl med sina mål, och skapat en bil som faktiskt är riktigt smart. Det enda man har fått försaka är utrymmet längst bak, man får inte in mycket packning i det höga och smala lastutrymmet. De åkande däremot åtnjuter en oslagbart spaciös kupé. I baksätet har man så mycket knäutrymme att man måste komma upp i stora Mercedes-bilar för att komma i närheten. Den upprätta sittpositionen må vara annat än sportig, men här handlar det mer om transport än nåt annat. Interiören för övrigt känns plastig och billig.


Brum brum! En ekonomisnurra på 1,5 liter och 108 hästar gör ingen fartglad, men det blir desto roligare vid macken. De få gånger man behöver köra dit alltså. 

Lätt miljöbil
Motorerna som driver xB är 1,5-liters 16-ventilare med Toyotas VVT-i-teknik, alltså med variabla öppningstider för ventilerna. De 108 hästarna räcker gott för bilens 1.100 kg, och det går såklart att klämma ur några extra med lite hjälp av TRD:s sortiment av trimdelar.
I originalskick har den fått pris som den grönaste i sin klass, vilket innebär låga utsläpp och en förbrukning som inte skenar iväg i onödan.
– Jag trodde det var nåt fel på pumpen, vi hade kört 45 mil i hyfsat hög fart och totalt nerlastad av folk och prylar, ändå gick det bara i 30 liter! skrattar Jimmy.
Dessvärre delas inte motorn med någon Toyota på svenska marknaden, så behöver man speciella reservdelar får man leta utomlands. Växellådan behövde bytas på den svarta bilen till exempel, men det gick lätt att hitta en utbyteslåda i USA.

Hög säkerhet
Säkerheten är i god Toyota-anda högt prioriterad. Bilen har bland annat dubbla tvåstegs airbags som känner av kollisionens kraft (tjocka amerikaner utan bälte väger en del), elektronisk bromskraftförstärkare med ABS, bältesförsträckare fram, fem trepunktsbälten, Vehicle Stability Control och antispinnsystem. Bilens sidor har även förstärkningar som fördelar krockvåldet jämnt över karossen. Som säkerhetshöjare nämner man även de centralt placerade instrumenten med hastighetsmätare etcetera. ”För att göra det lättare att fokusera på vägen” heter det, personligen tycker jag att det känns mer störande att behöva vrida huvudet för att ha koll på hastigheten. Men många ägare uppskattar placeringen.


Baklysen finns det av en uppsjö modeller redan från fabrik. Allt för att tillfredsställa trendriktiga köpare – och snuva eftermarknaden på en peng! Här har Nåkab dock gett sig på en uppsättning no-name-lysen, den vita kör med original. 

Mycket lull-lull
Den som beställer sin nya Scion xB har ungefär 40 roliga extraprylar att kryssa för. Toyota vill passa på att ta sin del av eftermarknadskakan redan i förväg, därför kan beställaren hitta många typiska stylingprodukter i listorna. Kromat ändrör, takvinge, kromad/guld/svart pearl nummerplåtshållare, olika former av Lexus-baklysen i klarglas och 3D, kolfibertanklock, kolfiber på b- och c-stolpe, LED-lysen på golvet interiört, underifrån belysta flaskhållare, alu-pedaler, baslåda och en lång rad prestandahöjande motordetaljer från Toyota Racing Development. Phu!

Poppis bil
Under utställningen på Elmia kom det fram en mängd köpsugna, som ville veta mer om hur man får tag på bilen. Det har inte blivit någon beställning än, men Nåkab letar själva efter fler exemplar att ta in. Vill du importera en begagnad kan Nåkab hjälpa till, vill du ha en nybil går det bra att vända sig till Ubbo.se, de kostar från lite drygt 200.000 kronor. Eller varför inte leta på eBay.com?

Vad är Scion?
Scion är helägt av Toyota Motor Sales USA. Det finns tre modeller i programmet, baspriset för alla är under 140.000 kronor. Den välutrustade basmodellen xA som ser ut som en bullig Corolla, fyrkantiga xB och den småsportiga coupén tC.
Scion betyder ”härstammande av”, i detta fall menar man släktskapet till Toyota. Namnet uttalas ”sigh-on”. Målgruppen är välutbildade män i storstaden mellan 18 och 24 år, som är intresserade av mode och musik. Verkligheten blev dock annorlunda, de flesta av köparna är över 30 år. I en uppmärksammad annonskampanj för bilen sågs en ung man tugga peyote, som på grund av sitt meskalin-innehåll är klassat som en drog. Kampanjen drogs tillbaka.


Mr Black har fått emblemlös grill och ett kjolpaket från Fabulous, monterat direkt efter importen.

Delad nyhet är dubbel glädje!