Beryktad bilträff för pojkar, män och gubbar: MAX POWER

Sportbilen.se har gjort en helgutflykt till en av världens mest beryktade träffar för ombyggda bilar – den sjätte upplagan av Max Power Live. Två hallar fyllda med Englands hundra snyggaste stylingbilar slogs om uppmärksamheten med drösvis av Page 3-brudar.

NEC, National Exhibition Centre i Birmingham, är Englands största mässhallar med 200.000 kvadratmeter utställningsyta. Av 21 möjliga hallar utnyttjar Max Power Live två, så det är en i förhållande liten mässa. Under nybilsmässan Birmingham Motorshow går det åt minst sju hallar! Men Max Power är stor i sin nisch – ombyggda bilar av nyare årgång. Tidningen Max Power har tagit fram 100 snygga privatbilar som fick stå under tak, till det kommer nästan lika många företagsbilar värda närmare granskning.

Småsnuskigt
På Max Power hittar man fullt av små ”porrbås”, där halva släkten är involverad i projektet att kommersialisera familjens mest påkostade plastikkirurgipatient. För tio ”quid” får man bli fotograferad tillsammans med en halvnaken brud, och ibland drar de till och med för ett skynke för att göra det ännu mer spännande. Mormor, morfar och barnen hjälper till. Många signerar affischer på sig själva för en slant, och på vissa håll får man köa en halvtimme med sitt VIP-pass för att få en kråka. Det röstas även fram Max Babes, och hålls tävlingar där vinnaren får modellkontrakt med tidningen The Sun. Allt i en grabbig förpackning.

Norge rockar
Vårt grannland Norges Gatebilträffar är på många sätt en större upplevelse än Max Power Live. För det som saknas i England är den grymma partycampingen, och den fartfyllda bankörningen. Inslagen av babes är inte på långa vägar lika påträngande som i England, där man kan misstänka att andelen fluktare överstiger antalet bilintresserade.
Nu har man visserligen släppt sitt första tryckta exemplar av tidningen Gatebil, där brudarna står i fokus. Det är något av en mjukporrtidning med bilinslag mer än något annat. I Sverige är vi traditionellt mer fokuserade på det som var det ursprungliga intresset, men vem vet vad som händer härnäst? Vindar kan vända även i Sverige, och med finska carbabes till höger och norska gatebilbabes till vänster har vi hamnat rejält i blåsväder.

Pimpade åk
MTV ställde ut ett par bilar från landets första säsong av tv-programmet Pimp My Ride. I England är det Tim Westwood som håller i showen, där Carisma Automotive bygger om trista bilar till något alldeles överdrivet. Man har bland annat byggt om en -87:ans Fiat Panda till en tresitsig bil, med en lång (nåja) tunnel med högtalare, stor nerfällbar tv och ett släp med två skateramper och ledstång. På mässan ställde man ut en Morris Minor -61 i fullt surfstuk, och en Golf II -89 med saxdörrar och fotbollstema.
Ett annat pimpat åk som engelsmännen drägglade över var David ”Mr Fun” Perssons Mini Cooper S. Vi såg inte röken av honom själv, men bilen lockade fotografer från alla håll och kanter. Uppenbar succé David!


D1-förarna Yasuyuki Kazama och Ken Nomura i tät tandemdrifting runt den snålt tilltagna arenan. De här bilarna vill sträcka ut sig i 150 blås, inte 60! En skön syn var det i alla fall.
 Inloggad medlem på sportbilen.se? Tanka hem filmen från driftshowen här! (16 mb wmv)

Rökning utomhus
En rejäl utomhusshow med det något förvirrande namnet ”Cruise Strip” fick besökarnas actionhunger att stillas något. Det ingår inte i vanliga biljettpriset, utan kostar 10 pund extra, om man inte köpt det dyra AAA-passet förstås. Under trekvart roas publiken med rykande färska donuts, halsbrytande stunttrick och folk som kör på färre hjul än man ska.
En stuntgrupp ställde upp med hjulande fyrhjulingar, crosshojar – och bil! Med tunga vikter bakom det bakre hjulparet och lite aggressivt gasande kom jeepen upp på bakhjulen. En annan bil i teamet var försedd med två kraftiga bågar över taket, som bilen rullade över vid hård inbromsning. Kanske nåt för Sveriges sämsta bilförare?
Ni som såg Terry Grant på Elmia i år hade känt igen hans uppvisning med en Legend car och Impreza WRX STI. Hela utomhusshowen gick i Japan-tema, så Terry snurrade tallrikar på långa pinnar samtidigt som han driftade runt dem i Legend-bilen.
En paus i rökandet bestod av två bilar som kopplades ihop med dragkrok, och sen försökte slita varandra i bitar. Sumowrestling med bil kallade man det, och publiken jublade förstås när ena bilen körde iväg halverad.
Stuntkoordinatorn Russ Swift som bland annat regisserat stuntscenerna i nyproduktionen av ”Italian Job” har smittat av sitt intresse till sonen Paul Swift, som brände av imponerande precisionssladdar med Citroën C2. Vi fick se klockrena 180-graderssladdar i hög fart och körning på två hjul. Bilföretaget visade också upp nya Citroën C1, fullproppad med bikinibrudar.


Full attack i en av tre nästan identiska 300ZX, framförda av irländska trion ”Steer from the rear”. 

Poppis trio
En vilt sladdande trio som roat publiken alla sex åren man arrangerat Max Power Live är ”Steer from the Rear”-gänget från Irland. Mark Brand, Chris Burns och Paul Conlan började i billiga bakhjulsdrivna Corollor vintern 1996, och arbetade sig genom åren upp till M3:or och en 300ZX. Nu kör alla tre med likartade Nissan 300ZX, som skulle stå sig väl i kampen mot andra driftbilar om det inte vore för den tunga tekniken.
– Vi skulle mer än gärna bilda ett driftteam, men det funkar inte med de här bilarna, berättar Paul för oss efter en svettig show.
– Nu har vi en Nissan Silvia S15 på väg från Japan, den ska vi optimera för professionell drifting.
Deras sladdkonster resulterar i enorma rökmoln, där de trots att sikten försvinner helt ändå har kontroll på varandras placeringar.
– Hörseln är otroligt viktig, för när dumpventilerna pyser hör vi var de andra befinner sig. Vi har aldrig nuddat varandra, ta i trä! Men för två år sen rasade en 300ZX-motor under en träning på Max Power Live, då blev det riktigt stressigt. Två timmar senare hade vi hämtat en motor från en bilskrot och bytt ut den trasiga!
Det skadar inte att vara händig i sladdbranschen. Grabbarna gör allt själva med sina bilar, som trots allt är nästan original under huven. De lämnar mellan 400 och 450 hästkrafter med uppställt laddtryck och större avgassystem.
Kjolpaketen kommer från Strosek och Stillen, plus några hembakade glasfiberdelar. Alla tre bilarna är dessutom utrustade med eldkastare bakåt, vilket är en tekniskt lättfixad glädjehöjare. Det består av ett vanligt tändstift som skruvats fast i avgassystemets mynning, vilket antänder oförbrända avgaser på väg ut. Sen gäller det bara att bilen går riktigt fett, så det blir mycket bensin över! Behöver vi säga ”Don´t try this at home, kids”? Nej, tänkte väl det.
Showens höjdpunkt var uppvisningen av Yasuyuki Kazama och Ken Nomura. De är båda professionella tävlande i japanska D1-serien, och var på plats för att marknadsföra den engelska D1-tävlingen på Silverstone den andra oktober. Yasuyuki inledde genom att sitta med ena benet utanför fönstret, och gasa och styra med ett ben och en fot. Sen följde perfekt koordinerad tandemdrifting där de liggande intill varandra gjorde stora åttor på asfaltsplanen.

Småfylla
Det är inte billigt i England, och framför allt inte på ställen där det saknas konkurrens. Mat är dyrt, entrén är dyr (340 kronor per dag) men ölen är billig – 34 spänn för en stor stark. Därför lallar folk omkring småberusade hela dagen. Men engelsmännen verkar kunna sköta intaget ganska bra, under hela helgen såg vi ingen som gjorde som svenskar på Greklands-semester alltid gör.
Om du planerar att åka på en Max Power Live-weekend bör du räkna med att behöva bränna bortåt 10.000 kronor. Vårt hotell på mässområdet kostade 1.400 kronor natten, där billigaste alternativet hamburgare med pommes frites drog loss på osmakliga 190 kronor. Flyget tur och retur kostade lika mycket som en natt på hotellet, men då hamnade vi i Luton, vilket gav en merkostnad på 600 kronor för tåg och buss till Birmingham. Långt och krångligt, överväg dyrare direktflyg till Birmingham istället!


Den stolta ägaren till den här Mitsubishi FTO:n pratade sån där engelska som är fullkomligt ihopgrötad och utdragen åt alla håll. Men han lyckades göra sig förstådd på en punkt i alla fall: ”It´s raaaar wiiil drojv!”. Med den svenska övertydliga skolengelskan försökte vi få honom att förstå att hans bil drev på framhjulen, men han var så envis så vi gick därifrån. Förmodligen puttar han bilen mellan utställningarna.


Precis lagom blingad Yaris. Snälla, inga valfenor på taket nu!


Det går visst att bygga sidepipes som lagen godkänner! Om det sen är snyggt är en helt annan fråga. Dörrarna var upphängda i bakkant. Ser du vad det är för bil?


Sektionen lustiga utblås toppades av denna egendomliga konstruktion. Svårt att hålla decibeltalet nere med de vanliga ljuddämparna?


Luras inte av den långa nosen, det här är en Citroën Saxo! Blingad med spinners och allt.


Med bira i handen och ett dyrköpt Triple A-pass släpade den här karln runt sin fru på mässan, i hopp om att få klämma på nån annans rumpa nån gång. Och visst fick han klämma! Max Power Live är tre klämdagar på raken.


Kromaktig lack med regnbågseffekt var nyaste nytt från engelska Deception. 300 pund per liter är 4.000 kronor, dyyyrt. Lika mycket kostade en lack som byter färg i värme. I kyla kan bilen se helt svart ut, men när solen tittar fram blir den lila. Effektlacker med kameleontkänsla eller massor av flake är superhett i England.


Engelska TVR Tuscan S – kameleontlackad från fabrik!


Opel Corsa. Såg du det?


Karma Import har tagit hem och fixat upp den här snygga Acura RSX:en, som har ett komplett Veilside-paket, full bur och 19-tums BK Racing-fälgar. Listan över motormodifikationer är enorm, och innehåller bara kända tillverkare. Avgassystemet kommer från Mugen och är i princip ett enda långt rakt rör. Dyrt godis!


Vauxhall Astra med helknäppa lysen åt alla håll. Ser du hålen för dioderna där baklysena satt förut?


VM i dekaltrim mötte besökarna i entrén till mässan – en AE86, en Silvia S15 och en RX-7. Alla driftbilar redo att möta motståndet i D1 på Silverstone den andra oktober.



Spanska Vieta har 50 års erfarenhet av ljud, och vet därför att störst och mest är bäst. Om den lät bäst vet vi inte, men nog var den högljudd i alla fall.


På nybilsfronten visades australiensiska Holden Maloo VXR8, här i engelska motsvarigheten till Opel – Vauxhall. En pickup i uppfräschad El Camino-anda. Corvette C6-prestanda med den smaskiga 6-liters V8:an på 403 hästar och 530 Nm. 0-100 går på 5,2 sekunder, och härligheten rullar på 19-tummare med Pirelli P Zero 245/35. Pris: ”att meddelas senare”. Samtidigt visades Monaro VXR, sportcoupé med fina former.


Vem sa att stereoinstallationer måste vara mjukt formade? Här är en före detta demobil från företaget MTX, som lagt ner 1.000 timmars byggtid i bilen. Bilen är till salu, och i priset 6.000 pund ingår de åtta tv-apparaterna, stereoprylar för 5.000 pund, de sju basarna och en fräsig liten bil med tvåliters 16-ventilare. Låter inte som en vinstaffär för MTX direkt.



Stilren 206 1,6 (suck) med front och akter från Vision, sidokjolar från Octane, takspoiler från Caymen och 40 mm sänkningssats från Ecosse. De triangulära utblåsen är specialtillverkade.


TVR Sagaris har vanligtvis en söt genomskinlig plastvinge bak. Den här kör bröllopstårtaversionen! Fulsnyggt monster som regerar hårt på de engelska gatorna. Bilen kostar rediga 1,5 miljoner och gör 100 efter mindre än fyra sekunder, tack vare låg vikt och en ilsk fyraliters sexa på 400 hk.





Uber Tuning från Redding har en av Englands snabbaste beemers i sitt stall, nämligen denna kompressormatade 520-hästars M3:a. När byggaren hörde att vi var från Sverige blev han alldeles till sig i trasorna, och gratulerade oss för våra snabba BMW-bilar. Bak har man monterat 20-tummare på hela 14 tums bredd. Snacka om stora läppar! Fram sitter det 19-tummare på 10 tums bredd. I ratten sitter ett tangentbord och en mus, som man styr diverse funktioner med. Bland annat trimningsgraden, som går att justera lite som man vill. I det otroligt snyggt sydda skinnbaksätet finns en vinkylare mellan sätena. I bakluckan har man förstås gott om billjud, men också en laser- och rökshow. Komplett discopalats med guldkant!


Väldigt många engelsmän satsar enbart på styling. Där kan man dra ett likhetsstreck mellan dem och fransmännen, som har liknande smak på både plast och motorer. Luckan hålls ofta in till döden stängd, eftersom motorn ofta är original. Här är en Rover 25 med Mynheer-kit och oljud från Mutant.



Den här läckert rymdinspirerade farkosten är en Citroën C2. I stället för backspeglar satt det små kameror som filmade bakåt. Ljudinstallationen med Alpine-produkter var både påkostad och imponerande. Förarstolen är monterad i mitten.

Röster från mässan

Vad gör du på Max Power Live?

Alex Mill, Edinburgh:
– Jag skulle köpa neonrör till min Sierra, men det blev ett evo-scoop för 30 pund istället! Sen tänkte jag förstås spana in lite schyssta bilar.


Bill, Essex:
– Jag är bara här för att kolla på brudar och stereobilar. Och kalla inte min tröja för BH en gång till för då jävlar!


Jase och Slave Master, Birmingham:
– Vi är här för att underhålla tjejerna!

Maxad utomhusshow

Nu kliver vi utanför portarna och kikar närmare på några av alla de bilar som inte platsade bland de hundra tuffaste.

Som ni ser finns det galet många sevärdheter på Max Power, och det är inte konstigt att man fått svämma över och parkera även utanför mässhallarna. De flesta kör dock samma tema, vilket kan bli snudd på outhärdligt om man tyckte att The Fast and the Furious var kalkon och inte alls kanon.
Det var dock ingen brist på fina hantverk, varken utanpå eller inuti. Bilhobbyn är enormt stor i England, och många sopar ner hela lönen i sina ettriga små franska och brittiska plastraketer. Diskret vip-styling existerar inte i England, här gäller racestylade kjolpaket och fabulösa showlacker före den mjuka vägen.
Jättevingar, luftintag högt och lågt, fälgar av SUV-storlek och större utblås än grannen. Tävlingen gäller att vara värst i alla kategorier, för syns man inte finns man inte (i England). För medelsvensson skulle vilken som helst av dessa bilar platsa i ett kedjebrev med rubriken ”du kommer inte tro dina ögon!”. Nåväl, vi nordbor som är så måttliga när det gäller bilstyling kan ändå snappa upp ett och annat från de gränslösa britterna, och göra något bra av det. Så istället för att tänka ”hmm, vad ska jag montera ovanpå vingen?” eller ”var har jag inte neon?” så gör du som vi – skratta åt det utflippade och nicka nöjt åt detaljer som är lyckade. Obs, dit hör inte racetanklock som är klistermärken!


Fälgar och lack, absoluta måsten i England!


En av de mer lagom stylade bilarna var den här Mitsubishi FTO:n. Visste du att det finns ett par FTO i Sverige sen i våras?


De har det bra i England, som sitter på samma sida av vägen som japanerna. Men det var ändå ingen invasion av Skylines – som i Sverige!


Ännu mer kameleontlack. Som synes har denna Evo 600 hästar under huven. Något kvitto på att det stämde fick vi inte, på mässan där all action utfördes av en handfull bilar på ”dragstrippen”.


Om Chris Bangle var död skulle han vända sig i sin grav. Denna BMW var totaljapsad med allt från kjolpaket till motordelar. Hur många brukar hänga dit prylar från HKS, Apexi och Blitz på sina beemers?


Meguiars brukar inte snåla med showbilar. Här två sponsorbilar i form av en breddad Lancer Evo och en Nissan Sunny GTi-R. Inne i mässhallarna kunde man förstås se firmans TVR Cerbera som även fanns på Elmia.


Corsa här, Corsa där. En billighetsbil som fanns precis överallt. Påhängd med prylar dyrare än själva bilen! Denna hade LED-sidoblinkers.


Honda Civic med Delta 4-kit från en brittisk tillverkare. Notera speglarna på insidan av huven.



Denna VW Bora är en hyllning till Sagan om ringen. Den mycket snygga och uppseendeväckande lacken är lagd av Mynheer, som gjort sig skyldiga till några av Englands mest överdrivna plastkit. Megablaffa-vingen som ser ut som valfenor till exempel.


Bukfylla på Max Power Live är utöver billig öl även vidrigt flottig fish & chips. Nasty!


Seat Arosa fullt utrustad för rödljuskrig. Men några vinster rakt fram kan man inte förvänta sig med 60 hästar under huven!


Rover 200 eller MG ZR är omöjligt att veta för en lekman, men någon plastmakare har verkligen frossat i linjer här.


Renault femma med grova ”näsborrar”, som antyder att det finns någon slags uppbackning under huven.


Mer Renault 5, denna gång med en gräll färgkombination.


Renault 5-ägare i England har både mod och fantasi! Det skulle vara kul att veta på vilken planet de hittar inspiration.



Här är en STI som absolut inte behöver skämmas för vad som tickar under huven. HKS och Blitz-nördens fullmosade gottebutik!


Ford Focus med kolfiberhuv och extra många luftintag, plus ett kjolpaket som vi sällan ser på den här modellen.


Reklamfilmen från Ford med namnet ”Evil Ka” har smittat av sig till flera stylade versioner av bilen. Här en djupt sänkt och ”nerkjolad” sak med fejkat luftintag på taket.


Mest svårstyrd av alla fordon på plats var denna kundvagn. Föraren slet sig halvt fördärvad när det var dags för fickparkering. Pimp my kundvagn?


Babesen ville sällan gå utanför mässhallarna, men de här två agerade gärna pynt åt vilken bil som helst. Här framför den löjligt populära Renault 5.


Dubbla airbags i passagerarsätet är definitivt extrautrustning!


Vauxhall (Opel) Corsa i Max Power-stuk. Nästan inte överdriven! Ja, det ska vara näsan på huven då …


Ägaren till den här Focusen hade fått tag på ett äkta WRC-breddningskit och gjort en riktigt snygg replica av rallyvarianten. Motorn var också rejält trimmad, det enda ”felet” var förstås framhjulsdriften.


Corsa med utblås av vulgostorlek!


Den må synas bra i trafiken, men frågan är om denna Alfa inte passerat gränsen till smaklöshet. Nåväl, smaken är som baken, och huvudsaken är naturligtvis att ägaren är nöjd. Äcklig klyscha, men vad ska vi skriva?

Delad nyhet är dubbel glädje!