Corvette C6 ser rött – lättretat muskelberg

Sportbilen.se har motionerat högerfoten i nya Corvette C6, en sportbil som i den senaste versionen är en skarpladdad 911-utmanare. Håll i hatten, men ännu hellre i körkortet!

Av Bo Lundvang

I våras kom de första exemplaren av Corvette C6 ut på de svenska vägarna. Den sjätte generationens Corvette är mer kraftfull än de tidigare, och har pressats hårt på Nürburgring för att kunna matcha Porsche 911 när det svänger. Karossen är 12 cm kortare än förra modellen, vilket hamnar i samma klass som nämnda utmanare.
På raksträcka står det att Corvette C6 med manuell låda gör 100 blås efter 4,2 sekunder, vilket är svårslaget i den här prisklassen. Vår testbil var dock försedd med en lite slöare fyrstegad automatlåda, vilket inte känns rätt i en hetlevrad sportbil. Men det går ändå fort – för fort för svenska vägar!

Det är ingen match att framkalla rök med 404 hästkrafter, det är desto svårare att låta bli. Punkteringssäkra Goodyear Eagle F1-sulor på 19 tum som ska klara 300 km/h är dyra!

Brutalsnabb
Corvette C6 måste upplevas med gasen i botten. Efter ett överröstande vrål trycks man tillbaka i stolen, och blir hängande i ratten. Mer som passagerare än förare upplever man hur bilens kaross kränger till vid varje växling. Det är som om krafterna i transmissionen försöker rycka sig loss från själva bilen. När andra tillverkare av prestandabilar satsar på mjukare växlingar känner man att man lever i en Corvette.
Gör man misstaget att gasa i en kurva får man snabbt uppleva hur livet som ett driftproffs ter sig. När det släpper på 285 mm breda sulor går det undan – bakvagnen slänger direkt ut i ett oförlåtligt kast. Glömmer man att släppa gasen i stridens hetta följer en repris åt andra hållet. Vi kan efter de här dagarna i Corvette C6 konstatera att det är en bil för erfarna förare, som kan konsten att lägga band på sig. Annars bär det lätt iväg åt fel håll! Som en räddare i nöden är bromsarna dimensionerade efter motorstyrkan. Flytande tvåkolvsok med 340 mm-skivor fram, och flytande enkolvsok med 330 mm-skivor bak.

Dubbla mugghållare för ”high performance use”!

Racedetaljer
I Corvette C6 får man hjälp av tekniska detaljer för att snabbare få på sig hornen. Först ställer man om automatlådan till sportläge för att styva upp dämparna, sen klickar man på antisladdknappen tills det står ”Competitive driving mode” i displayen. Friare tyglar innebär mer sladdande. Till sist ställer man om HUD:en (head up display) till ”Track Mode” ett eller två. Då projiceras hastighet, varvtal och G-kraft direkt på framrutan. Det sistnämnda testades förstås noggrant i en tom rondell. Vi kom upp i 1,05 G innan bilen började tappa fäste och understyra. Ni som är stridspiloter skrattar nog nu, men 1,05 G känns mycket på marken!
Antisladdsystemet begränsar normalt yviga rörelser med bakvagnen, men vi förvånades över hur lätt den ändå kasade iväg. I det mer tillåtande läget kan man göra nästan vad man vill utan att räddas av systemen.

Röd Porsche eller röd Corvette? Vill man äta istället för ätas bör man titta närmare på den sistnämnda. Med manuella lådan, kan tilläggas!

Värst på gatan
Utmaningarna duggar tätt när man kör röd sportbil. I C6 har man ett så brutalt övertag att det nästan känns menlöst att spänna musklerna mot folk till höger och vänster. Med vetskapen att man är värst på gatan kan man glida runt som en krokodil i väntan på rätt byte. Men sen behöver man ju inte direkt någon utmanare för att nafsa lite, det handlar ju om att erbjuda folk på gatan en upplevelse, eller hur?
Och angående Corvette som verktyg för att ragga så fick jag känna mig uppvaktad i nya Vetten. En mogen kvinna i en ny BMW 745 vevade ner rutan efter en harmlös rödljusfajt, och ville ha mitt telefonnummer! Självklart fick jag inget vettigt ur mig, och lika bra var nog det. Gift trebarnsfar med två Volvo 745 är inget hett byte.
Dessvärre möts man inte bara av glada miner, nästan lika vanligt är det med iskalla blickar från folk som placerat en i kategorin ”brat”. Corvette sticker i alla fall mindre i ögonen på folk än vad en Porsche gör!

Icke fällbara framlysen på Corvette, senast det hände var 1962. Den fula minilampan är ett svenskt påfund.

Nytt utseende
De nya framlysena är föremål för ständiga diskussioner. Corvetten har haft pop-up-ögon sedan 1963, vilket man liksom övriga biltillverkare gått ifrån på nya modeller. Hälften av publiken jublar över det nya stuket, den andra hälften gnäller över likheterna med till exempel Ferrari och Viper. Från sidan är bilen nästan löjligt lik Viper SRT-10 med de två skarpa linjerna. Lika lång motorhuv och kort coupé, men där slutar likheterna. C6 slutar tvärt med en kapad bakdel. Bakifrån råder det inga tvivel om vad det är för bil. Fyra runda baklysen och lika många utblås – arvet från tidigare modeller känns lika självklart som Kalle på julafton.

Inte svindyr
Grundpriset för C6 är 599.500 kronor, och då ingår massor av skön utrustning. Bland annat det nyckelfria systemet. Den känner av om en person med rätt sändare närmar sig. Befinner man sig inom armlängds avstånd från dörren så låses den upp när man nuddar handtagets insida. Väl inne i bilen behöver man bara trycka på startknappen och köra iväg.
Skulle man råka glömma sändaren i bilen varnar den när man går ut, och om elen av någon anledning inte fungerar så finns det ändå manuella sätt att ta sig in och ut ur bilen. Andra kul saker som följer med är mugghållare för ”high performance use”, säkert mycket uppskattat i USA.
På spridda ställen i interiören finns ett aluminiumliknande småprickigt material. Inte så snyggt, men funktionen vinner före formen. Materialet reflekterar ingen sol, och blir inte kladdigt av fingeravtryck.
Utöver grundpriset så går det åt en hel del bensin. Våra testdagar gick ömsom på motorväg, ömsom i stadstrafik. Muller och snabb acceleration i city får man tillbaka i form av tung sopparäkning, i det här fallet en bra bit över två liter milen. Ger man sig sjutton på att köra snålt på landsväg kommer man ner till knappt en liter milen, men vem vill ligga i vägrenen med en ny Corvette?
En annan kostnad är försäkringen, som skiftar en del beroende på vart man vänder sig. Länsförsäkringar ville ha 14.800 kronor på helåret för en 30-årig man i storstad med 75% bonus. Inte så farligt, speciellt eftersom man knappast kör den på vintern.
Jämför man hela paketet med en ny Porsche 997 Carrera S så är C6 ett riktigt fynd. Där börjar prislappen på 859.000 kronor, och då är den 50 hästar fattigare.

Corvettes LS2-motor är 0,3 liter större än den som fanns i C5:an. 6 liters cylindervolym ger mäktiga 404 hästkrafter och 546 Nm i vrid.

Raceinspirerad
Den som har extrema krav på sportighet har från nästa år modellen Z06 att välja på utöver vanliga modellen. Där har man 500 hästkrafter att leka med, och når kvartsmilen på under 12 sekunder. Motorn är en bjässe på sju liters cylindervolym, med många detaljer från den kommande tävlingsbilen C6-R. Det är GM:s största smallblock V8 någonsin. Bakfälgarna är 12 tum breda på 325 mm-däck, fortfarande i 19 tums höjd. Z06 är 76 mm bredare än vanliga modellen, och finns av vridstyvhetsskäl enbart som strikt coupé eller targa. Pris? Dyrt!

Jättesoppa
I Europa har man bestämt att koreanska Daewoo ska heta Chevrolet. Men det importeras fortfarande amerikanska Chevrolet-bilar, som ibland finns hos samma återförsäljare. Men bara ibland. Ska man köpa en Cheva gäller det att i förväg kolla upp om handlaren saluför europeiska (koreanska) sparpaket, eller amerikanska kraftpaket. Visste ni förresten att Opel Speedster heter Daewoo Speedster här och var i världen?
Det finns ett tiotal handlare över landet som tar in bilen. Ofta står den hos Cadillac-handlare, men det är inte säkert. Vi ringde Svenska Bil, GM och Cadillac innan vi fick svar på våra frågor. Men vi lovar, den är värd att leta efter.

Plus och minus – snabba åsikter

Bra
+ Fint att kunna ta av taket i solen (men högljutt)
+ Accar snabbt, bromsar snabbt
+ Farligt snygg
+ Konkurrenskraftigt pris

Mindre bra
– Det går åt för mycket soppa
– 4-stegad automatlåda går bort
– Interiören hade kunnat vara lite mer arbetad
– Varför är det så långt till Autobahn?

Vrålsnabba fakta
Bil: Corvette C6
Motor: 6,0l LS2 V8
Effekt: 404 hk/6.000 rpm
Vridmoment: 546 Nm/4.400 rpm
Vikt: 1.508 kg
Viktfördelning: 51/49
Fälgar: 8,5×18 fram, 10×19 bak
Däck: Goodyear 245/40/18 fram, 285/35/19 bak, båda punkteringssäkra
Mått: 444 cm lång, 185 cm bred, 125 cm hög, 269 cm axelavstånd
Växellåda: 4-vxl automat
Prestanda 0-100 km/h: 4,8 sek (4,2 manuell)
Toppfart: 300 km/h
Lastutrymme: 634 liter (cab: 295/144)
Pris: 599.950:

Delad nyhet är dubbel glädje!