Carl Rydquist kör nya Porsche 911 Carrera Cabriolet

För ett år sedan testkörde jag Porsche Center Göteborgs nya Porsche 911Carrera S, och blev otroligt imponerad. I våras lanserades även cabrioletvarianten av nya 997-modellen och givetvis måste även den sättas på prov. Min kontakt med Porschar är huvudsakligen som racerförare, men 997 Carrera S var första undantaget, och nu vet jag lite mer vad som är att vänta från en gat-Porsche. Det enda jag kan säga är att nya 911 Cabriolet överträffar alla förväntningar!

Porsches senaste 911 Cabriolet kan köpas i två alternativa grundutföranden, Carrera och Carrera S. Cabrioleten jag provkörde är en Carrera med sexväxlad manuell växellåda, men trots jämförelsen på pappret gentemot mer extrema Carrera S med större bromsar och motor är bilen en värstingsportbil gömd i elegant skrud. Motorn är en vattenkyld 3,6-liters boxersexa med 325 hk vid 6.800 rpm, och den är vrålstark redan på låga varv med ett maximalt vridmomentet på 370 Nm vid 4250 rpm. Det avancerade antisladdsystemet PSM sitter som standard i bilen och det utmärkt avstämda aktiva stötdämparsystemet PASM finns som extra utrustning. Listpriset på Porsche 911 Carrera Cabriolet är 861.000:- i grundutförande.

Teknik
Cabrioletens kaross är vid första körintrycket mjukare än i Coupén, men när bilen väl sätts på prov på bana eller ojämn väg känns bilen mycket kompakt och solid –trots avsaknad av tak! Imponerande. Bilen har störtbågar placerade bakom ryggstöden i baksätet, dessa bågar fälls upp om olyckan skulle vara framme, och skall ge lugn även åt de förare som vill ägna sig åt vad Porsche kallar ”ansvarsfull körning på tävlingsbana”. Liksom Coupén har bilen en diskret bakvinge som fälls upp i höga farter, eller manuellt genom en knapptryckning. Bromsarna är fyrkolvsok från Brembo som nyper om hålborrade ventilerade skivor, men det mest intressanta är ett nytt fyrkanals ABS-system som bidrar ytterligare till Porsche 911:ans fenomenala bromsprestanda och bromskänsla. Skulle det behövas ytterligare prestanda utöver detta kan bromsarna givetvis uppgraderas till Porsches extrema keramikbromsar för 91.000 kronor.

911 Carrera Cabriolet rullar på 18-tumshjul, vilka trots sin storlek känns helt perfekta på bilen, de ger varken särskilt mycket oljud eller spårkänslighet. Med taket nedfällt är det givetvis ganska mycket andra ljud som dränker vägljudet, men med taket uppe är ljudbilden välisolerad och komfortabel nästan som i Coupén. Cab-mekanismen är för övrigt liksom resten av bilen snabb, det tar bara 20 sekunder att fälla ned eller upp, och det går dessutom att göra med fjärrkontrollen i nyckeln vilket är en tidsbesparande lyx för ägaren. Det absolut bästa är dock att det går att göra upp till en fart av 50 km/h. Med andra ord inget spår av de gamla bekymren med timing vid rödljus eller att behöva stanna till vid en busshållplats. En praktisk detalj är att vindskyddet är ihopfällbart såpass att det får plats i bagageutrymmet utan krångel.


Taklöst med bland annat fjärraktivering.

Exteriör och interiör
Cabrioleten utstrålar kompakt kraft med sitt höga bakparti och den aggressiva fronten, bilen är riktigt snygg oavsett om taket är uppe eller nere, vilket annars är ganska ovanligt för cabrioleter. De brukar ofta byta utstrålning lite grann, men det gäller inte 911:an. Interiören är likadan som i Coupén, och trots cab-mekanismen finns baksätet kvar – litet men ändå! Senast jag körde 997 tyckte jag att mittkonsolen innehöll lite onödigt många knappar för att vara enkel att ta till sig. Nu, med lite mer användarvana fungerar den dock logiskt – konstruktörerna har kanske inte planerat att Porsche-ägarna lånar ut sina bilar så ofta, och därför behöver de inte prioritera superenkel funktion för ovana användare utan satsar på funktion för den som använder bilen ofta. Ljudet i stereon är kanonbra för en cabriolet och överröstar utan vidare till och med motorns underbara vrål på fullgas, varför man nu skulle vilja göra det…


Smakfull interiör av yppersta kvalitet.

Motor, bromsar och styrning
3,6-litersmotorn är maffig och brutal, vikten som hänger över bakhjulen känns helt enkelt underbar både i kurvor och när man trampar på gasen rakt fram. Samtidigt beter sig bilen väldigt städat om man som förare lutar sig tillbaka, och motorn morrar snällt vid lugn körning. Carreran är helt enkelt något vilsammare och inte lika pockande på uppmärksamhet som Carrera S, vilket i långa loppet faktiskt är lite skönt. Lätta tryck ger markant fartökning utan hysteri, men vill man växla ner och dra på blir bilen på ett ögonblick som förvandlad till ett vilddjur. Otroligt fränt. Växellådan ger ett okrossbart intryck och bromsarna ger givetvis inga som helst tvivel när de behövs, bara att trampa och bilen stannar stentufft med superkänsla i pedalen. Detta i kombination med styrkänslan och chassibalansen som den nya 997-bakvagnen bidrar till gör bilen till en fullständig njutning på kurviga kuperade landsvägar.


Den sexväxlade lådan ger ett okrossbart intryck.

På bana beter sig bilen i grunden som coupén, otroligt vass, men inte så knivskarp som Carrera S. Det är helt enkelt summan av att karossen är lite mindre vridstyv, hjulen inte är lika stora och hjulupphängningarna är aningen mjukare. Slutsatsen oavsett detta är att nya 911 Carrera Cabriolet är sanslöst kompetent för en kul dag på racerbanan. Som referensbil denna gång hade jag Mälarverken Racings 996 GT3 Cup som jag tävlar med i Svenska LångdistansCupen i år, och med många racetimmar i kroppen är det bara att befästa det jag konstaterade när jag provkörde Carrera S – 997:an är otroligt vass, det gäller även cabrioleten! För helhetskänslan saknas ingenting utom att det är för stor höjdskillnad mellan gaspedal och bromspedal, något jag tyckte var fel även i Carrera S. Jag vill kunna köra heel & toe-teknik vid nedväxlingar, och där är den enda bristen i mina ögon på en annars hundraprocentig sportbil.


Blicken säger allt – den där cabben är otäckt vass…

Med bilen överlämnad i Porsche Center Göteborgs trygga händer igen anser jag med full övertygelse efter bland annat matshopping, Anderstorp samt Göteborg – Mollösund tur och retur att den nya 911 Carrera Cabriolet är den näst intill perfekta bilen i alla lägen. Visst, den slår inte en SUV i lastutrymme, men den slår det mesta i bilväg avseende komfort, upplevelse, prestanda, känsla och kvalitet. Det är en användbar sportbil som går att glida, pendla, storhandla, piska på bana eller bilsemestra med utan några problem för två personer. Praktiska egenskaper som att med lite vilja kunna skjutsa ytterligare två personer i baksätet är en ren bonus. Sammantaget vinner cabrioleten över coupén, då den helt enkelt är så gott som likvärdig på alla plan, kompletterat av det faktum att det utöver detta dessutom är en cabriolet. En 911 Carrera Cabriolet.

Snabba tekniska fakta Carrera Cabriolet

Motor: 3,6 liter boxersexa
Effekt: 325 hk vid 6.800 rpm
Vridmoment: 370 Nm vid 4.250 rpm
Växellåda: 6-vxl manuell standard, Tiptronic S tillbehör (33.400:-)
Fälgar & däck: 8×18” 235/40 ZR18 fram, 10×18” 265/40 ZR18 bak
Tomvikt: 1.480 kg man, 1.520 kg Tiptronic S
Längd/bredd/höjd mm: 4427/1808/1310
Bagagevolym: 135 liter VDA
Bränsletank: 64 liter
Toppfart: 285 km/h
0-100 km/h: 5,2 sek (5,7 sek Tiptronic S)
Förbrukning stad: 16,4 l/100 km man, 17,0 l/100 km Tiptronic S
Förbrukning landsväg: 11,2 l/100 km man, 11,4 l/100 km Tiptronic S
Pris: Carrera Cab från 861.000:-, Carrera S cab från 960.000:- (hardtop 37.100:-, BOSE surroundljud 13.100:-, upphämtning av ny bil på fabriken 5.400:-)

Snabba åsikter

PLUS
+ Perfekt kombination av komfort, upplevelse, prestanda, känsla och kvalitet
+ Cab öppnas/stängs i farter upp till 50 km/h
+ Något vilsammare än Carrera S
+ Överträffar alla förväntningar!
MINUS
– För stor höjdskillnad mellan gas- och bromspedal gör heel & toe-teknik svår
– Något rörigt bland de många knapparna vid första intrycket

Text: Carl Rydquist, www.carlrydquist.com
Foto: Jonas Christensen

Delad nyhet är dubbel glädje!