Topp 300-listan juni 2005 av Mr Kan-allt-om-bilar

Hej igen! Trycket är hårt nu och många frågar mig om när uppdateringen av topp 300-listan ska komma. Därför har jag nu glädjen att presentera den senast uppdaterade versionen, enligt nedan. Jag ber er notera att en doldis som tidigare legat på nr 233 nu blivit uppflyttad till plats 21. Detta kan ses som rekord i förändrad betygsättning i min historia kring topplistor (både topp 200 och topp 300 inräknat). Varför nu detta? Jo: Lincoln Continental Mk II – HT Coupé 1955 – 1956 är mycket vackra, ovanliga och som nybilar var de det dyraste från Amerikansk bilindustri. T.o.m. dyrare än toppmodellerna av Cadillac Eldorado från samma årgångar. Dessutom är denna Lincoln bedårande vacker, stor och har mycket väl avvägd och smakfull design, vilket kanske inte är de vanligaste faktorerna för 50-talsbilar från USA. Njut av bilden som medföljer plats 21!! Det bör även nämnas att Triumph Spitfire Mk III nu är uppflyttad till en hedrande plats 116 (från tidigare plats 240). I övrigt finns en del andra förändringar i toppregionen som är värda att notera.

Som tidigare presenterar listan de bilmodeller som är mest rätt att synas i och att äga. Som Ni ser är det en blandning av bilar som alla är förhållandevis dyra. Det finns någon enstaka som kan vara riktigt dyr, men även de som är riktigt överkomliga i pris. Det bästa med dessa bilar är att de är något mycket mer än färdmedel. Alla nedanstående bilar kan även ses som ett exklusivt tillbehör till ägaren. För att köra dessa bilar bör man vara ändamålsenligt klädd. Detta innebär exempelvis att du inte kör en Rolls-Royce Camargue med ”slafsig” klädsel, utan att man är klädd i finaste märkeskostym. Om vi tar just Camargue som ett exempel så är det mest lämpligt att vara klädd i vit eller mörkgrå kostym, beroende på årstid, med väst i passande färg, i samband med höstväder. Här är det även lämpligt att skorna är av yppersta kvalitet.

Beskrivning:
Jag har inte tagit med bilar som bara är byggda i 1 – 20 exemplar. Exempelvis har jag därför ej tagit med min favorit: Bentley Mk VI med special kaross från Franay (1947) i endast ett ex. Detsamma gäller den sagolikt storslagna Rolls-Royce Silver Ghost 2+2 Boattail Roadster (1921), med hela karossen i koppar (ett exemplar). Kanske får jag lov att göra en separat lista, där även de mest extremt ovanliga och dyra bilarna tas med?! Jag tror dock att nedanstående (mer ”jordnära” topplista) uppfyller alla krav!!! Den innehåller ju faktiskt en hel del udda bilar också.

1. Austin och Morris MINI Cooper S, tidigt 60-tal
Tidiga Cooper S anses vara de mest åtråvärda av alla ”hundkoja-modeller”. Förutom klassiska Cooper S, kan man generellt säga att ”hundkojan”/Mini är den enda bilmodell i historien som lyckats vända sig till alla klasser av köpare. Allt från familjefäder, unga förares första bil, kungar och prinsessor till popstjärnor och en stor mängd kändisar i allmänhet, har varit eller är ägare till en klassisk Mini. Hundkojan är troligen även den bilmodell som det är mest ”kult” kring. Det finns dessutom ingen som kan tycka att de är tråkiga att köra. Länge leve den klassiska MINI!

2. Rover MINI Cooper (helst mellan årgångarna 1997 till 2000)
Detta är den lite mer moderna ”hundkojan” som fortfarande har kvar den gamla klassiska karossen. Dessutom betydligt mer bekväm än motsvarigheten från 60 – 80-talet. Denna sista generation av den klassiska “hundkojan” byggdes i en mängd olika specialutföranden, som alla är klassiker! OBS! Bilden visar faktiskt min egen Cooper Sport, från 1997 (Svensksåld hos MG Rover Söder – I Stockholm). Jag köpte den förra året. Den är det enda exemplaret i Norden som levererades i färgen ”Surf Blue”, från fabrik. Åååå vad stolt jag är!!

3. Rolls-Royce Camargue (1975-1986) En klassiker som får alla övriga lyxbilmodeller att framstå som billigt trams!
4. Rolls-Royce Phantom II Continental (Superlyxbil från förr när det är som bäst: Jättestor och överdådigt vacker. Helst mellan åren 1933-1936, gärna med kaross av: Barker, Hooper, Mulliner Park Ward eller Freestone & Webb)

5. Rolls-Royce Phantom III (helst med Sedanca de Ville-kaross eller Sport Saloon-kaross från Hooper, Barker eller Feestone & Webb)

6. Mercedes 770K (Underbart pampig veteran som helst bör vara i öppet utförande, från senare delen av 30-talet)

7. Bentley R-Type Continental (helst årsmod. 1953-55) I mitt tycke är den världens snyggaste ”serieproducerade” bil!

8. Nya Rolls-Royce Phantom (Tack för att Rolls-Royce överlägsenhet är tryggad inför all framtid)

9. Jaguar SS 100 (sent 30-tal)

10. Lamborghini Miura S (Coolare sportbil finns inte… Den limegröna Miura S på bilden ägdes faktiskt som ny av fotomodellen Twiggy. Det sägs även att hon nästan aldrig körde den. Kopplingsarbetet vid växling ansåg hon vara för svårt och jobbigt. Jojo, där ser man! Ingen bil för små späda tjejer alltså – vilket vi alla visste)

11. Lamborghini Miura SV

12. Lamborghini Miura

13. Lamborghini Miura SV Jota

14. Rolls-Royce Silver Ghost (helst med “Piccadilly Roadster-kaross”)

15. Rolls-Royce Phantom V (alla modeller)

16. Bentley 8-litre (alla modeller under hela produktionstiden 1930 – 1931)

17. Maybach DS 8 Zeppelin (helst mellan 1932 – 1938)

18. Rolls-Royce Silver Spur (last of the line) Springfield Edition (1997 – 1998)

19. Bizzarrini 5300 Strada (helst från 1967, som på bilden – brutalitet och självsäkerhet i skön kombination)

20. Jaguar E-Type V12 Roadster (I mitt tycke är detta den ”coolaste” av alla E-Type-modeller)

21. Lincoln Continental Mk II -HT Coupé (årsmod. 1955 – 56). Detta är tveklöst den vackraste amerikanare som byggts efter 30-talet. Modellen förenar svulstighet, överdådig lyx och underbar design på bästa vis.

22. Jaguar XK120 Roadster

23. Jaguar XK120 Fhc

24. Austin-Healey Sprite ”Frogeye” 1958 – 61 (Utan tvekan är detta världens “gulligaste” bil’)

25. Jaguar XJ12 – 6.0 med X300 karossen (1994 – 1997). På sin tid Jaguras dyraste och snabbaste modell. Dessutom är modellen en av de vackraste 4-dörras bilarna i historien. På bilden ser ni min egen XJ12 från 1995, I färgen Topaz – Ljus guldmetallic. Ååå vad stolt jag är för den också (endast tre ägare med mig och svensk-såld från början). Min bil på bilden är för övrigt till salu!

26. Jaguar Mk X (1964-1970)

27. Aston Martin DBS V8 (1969 – 1973) OBS! Helst i Aston Martin-färgen: Bahama Yellow (Som: Lord Brett Sinclair´s, i ”Snobbar som jobbar”)

28. Rolls-Royce Silver Cloud III (“Chinese Eye” Cab)

29. Rolls-Royce Silver Cloud III (“Chinese Eye” Coupé)

30. Lamborghini 400 GT (1966 – 1968)

31. VW BUSS Samba 21–fönster (helst 1963 – 1965)

32. Nya Aston Marin DB9 (underbart vacker design, för att inte tala om inredningen!!!)

33. Rolls-Royce Flying Spur (Byggdes som en “sport-version” av Silver Spur mellan 1994 – 1995 i endast 134 ex)

34. Lotus Elise 111S, Mk II

35. Bentley S2 Continental Mulliner Spur Coupe (från början av 60-talet)

36. BMW 507 Roadster (från mitten/slutet av 50-talet)

37. Jaguar XJC V12 Series II

38. Rolls-Royce Corniche Coupé (helst 1973-81)

39. Rolls-Royce Corniche cab (helst mellan 1977 – 1995)

40. Rolls-Royce Silver Wraith (alla modeller från 1946 till 1959, men helst med kaross typen ”Empress” från Hooper)

41. Rolls-Royce Silver Cloud I (1955-1959)

42. Rolls-Royce Silver Cloud II (1959-1962)

43. Rolls-Royce Silver Cloud III LWB

44. Rolls-Royce Silver Cloud III SWB

45. Rolls-Royce Phantom VI (alla modeller)

46. Bentley Supercharged Le Mans ”Blower” (1929 – 1931)

47. Bentley S1 Continental (alla modeller)

48. Rolls-Royce Phantom I (helst med Springfield- eller Brewster-kaross)

49. Lamborghini 350 GT (1964 – 1966)

50. Lamborghini Diablo VT Roadster

51. Lamborghini Diablo VT

52. Lamborghini Diablo SV

53. Lamborghini Diablo

54. Mercedes 540K Special Roadster

55. Jaguar E-Type 3,8 Coupé

56. Jaguar XJ12 Series II

57. Jaguar XJ12 Series III

58. Jaguar XJ12 Series I

59. Daimler Double Six (med X300 karossen)

60. Lotus Exige (årsmod. 2000 eller nyare)

61. Aston Martin DB5

62. Lamborghini Murcielago

63. Lamborghini LM002

64. Lamborghini Jalpa

65. Iso Grifo 7.0 (1969-1974)

66. Bentley Continental R ”Le Mans Edition” (2001)

67. Bentley Continental T (1996 – 2002)

68. Jaguar Mk IX (början av 60-talet)

69. Bentley Arnage ”Le Mans Edition”

70. Rolls-Royce Silver Spur III

71. Rolls-Royce Silver Spur II

72. Jaguar E-Type 4,2 Coupé

73. MGA Twin Cam Roadster

74. Rolls-Royce Silver Seraph

75. TVR Tuscan S (2003 eller nyare)

76. Bentley S1 (1955-1959)

77. Bentley S2 (1959-1962)

78. Bentley S3 ”Chinese Eye” Cab

79. Bentley S3 “Chinese Eye” Coupé

80. Cadillac Series 62 Club Coupe 1947

81. Lincoln Continental Mk III (helst från 1971) En otroligt svulstig, linjeskön och snygg Amerikanare.

82. Austin-Healey 100S

83. Aston Martin Lagonda

84. AC Cobra 427 Mk III

85. Bentley S3

86. Cadillac V16 Rumbleseat Roadster 1932

87. Daimler DE36 Drophed Coupé (början av 50-talet)

88. Jaguar E-Type 4,2 Roadster

89. Daimler DS420 Limousine (alla från 70-talet)

90. Rolls-Royce 25/30 (helst med kaross av Hooper eller H.J Mulliner)

91. Bentley Turbo R (alla modeller från 80- till 90-talet)

92. Nya Bentley Continental GT

93. Rolls-Royce 20/25 (helst med kaross av Hooper eller H.J Mulliner)

94. Jaguar XKSS

95. Austin-Healey 3000 Mk III (1964-1968)

96. Cadillac Eldorado (1967 – 1969)

97. Cadillac De Ville Cab. (1968)

98. Facel Vega HK500 (1959-1961)

99. Jaguar XK140 Roadster

100. Jaguar XK150 Roadster

101. Tatra T80 1930 – 1935 (En underbar och ovanlig lyxbil med V12-motor på 6 liter)

102. Lamborghini Islero S (1968 – 1969)

103. Bentley Arnage Red Label

104. Aston Martin Vanquish V12

105. Aston Martin DB5 Shooting Brake

106. Rolls-Royce Silver Shadow (helst mellan 1973 – 1976).

107. Rolls-Royce Silver Wraith II (långa hjulbasen av Silver Shadow, 77 – 80)

108. Lamborghini Espada (alla modeller)

109. Rolls-Royce Silver Shadow II (77 – 80)

110. Cadillac Serie 62 – Cabrio (1948 –1949)

111. Jaguar XJ220

112. Jaguar XJR (helst 1998 till 2003)

113. Jaguar XJR (X300-karossen, sent 94 till 97)

114. Jaguar XKR Coupe

115. Jaguars nya XJ-serie (börjar säljas under våren 2003) TACK FÖR DET JAGUAR!!!!!

116. Triumph Spitfire Mk III (1967 – 1970) På bilden en 69:a, med Hard top, vilket var extrautrustning.

117. Nya Porsche 911 GT3 RTS

118. Cadillac Eldorado Biarritz 8,2 liter (1977-1978)

119. Cadillac Eldorado cab (1974 – 1976)

120. Porsche 550 A Spyder (senare delen av 50-talet)

121. 112. Lotus 340R

122. Aston Martin DB2

123. Aston Martin DB2/4

124. Jaguar XJ6 4,2 SWB Series II

125. Facel Vega Excellence (1958-1964)

126. Mercedes 300 SL Roadster (1957 – 1963)

127. Mercedes 300 SL “Gullwing doors”

128. Morris Mini Traveller (Alla modeller – Helst de med trälister)

129. Pegaso Z102 (1951 – 1958)

130. Cadillac series- 75 Fleetwood Imperial Sedan (1955 – 1956)

131. Aston Martin DB7 Vantage

132. Jaguar Mk II 3,8

133. Jaguar XJS Cab

134. Jaguar XJS V12 (helst mellan 1990-1994)

135. Lincoln Continental Mk IV

136. Lotus Esprit V8

137. Alpina B12 6.0 (1996 – 1999)

138. Aston Marin DB6

139. Aston Martin DB6 Volante

140. Range Rover V8 Vogue (helst 2002 – eller nyare)

141. Lotus Europa (alla modeller)

142. Porsche 928 S4

143. MG TA

144. Aston Martin DB4

145. Jaguar S-Type 3,8 (den klassiska, 1963 – 68)

146. Jaguar S-Type 3,4 (den klassiska, 1963 – 68)

147. ZIL 41047 (Stor Rysk lyxlimousin när det är som bäst. 7,7 liters V8, 315 hk och 3,6 ton – från 1985 och nyare)

148. ZIL 41041 (Inte lika stor Rysk lyxlimousin: 7,7 liters V8, 315 hk och 3,0 ton – från 1985 och nyare)

149. Chevrolet CORVETTE (här avses endast årsmodell 1958)

150. Volvo P1800

151. Volvo P1800S

152. Volvo P1800E

153. Mercedes 280 SE 3,5 Coupe

154. Nya Maybach 62

155. Lagonda V12 Sports Saloon (helst från slutet av 30-talet)

156. Porsche 356A Speedster

157. Iso Lele Coupé ((1970-74)

158. Morgan +8 (alla årgångar)

159. Maserati Mistral 4.0 Spider (senare delen av 60-talet)

160. Morgan + 4 (alla årgångar)

161. Porsche 959

162. BMW 328 Roadster (1936 – 1941)

163. BMW 503 (helst från senare delen av 50-talet)

164. TVR Tuscan (nya)

165. TVR Cerbera 4,5 V8 (helst 1999 eller nyare)

166. Alvis TD21 Cab (1956-63)

167. De Tomaso Mangusta (1967-1972)

168. Tatraplan T600 (helst 1949 – 1950)

169. Tatra T77

170. Tatra 87

171. MGB GT V8

172. Maserati 3500Gti Spyder (helst 1963 – 64)

173. Citroën SM (1970-1975)

174. De Tomaso Pantera

175. BMW Z8

176. BMW Z3 M Roadster

177. Rover P4 75 “Cyclops” (1950 – 1952)

178. Bristol Beaufighter (1980 – 92)

179. Bentley T1

180. Nya MINI Cooper S

181. Porsche 911 Turbo (alla modeller)

182. Mercedes 450SEL 6.9 (1975-1980)

183. Maserati Bora

184. Bristol 412 (helst från slutet av 70-talet)

185. Mercedes S600 (1999 – nyare)

186. Mercedes S600 (1991 – 1998)

187. Mercedes S500 (1991 – 1998)

188. Aston Martin V8 Volante (1978 – 82)

189. Alvis TC21 DHC (1954-55)

190. Buick Riviera (1973 – 1974)

191. Chrysler Le Baron Imperial (1960)

192. TVR Grantura III (1962 – 1964)

193. TVR Cerbera 4,5 (1999 eller nyare)

194. Oldsmobile Tornado (helst 1967 – 1969)

195. Volvo P1800ES

196. Austin Princess Limousine (1958 – 1960)

197. BMW 2002 Baur Cab (1973 – 1974)

198. Nya Seat Leon Cupra R (Den “coolaste” GTI-bilen hittills. Tack för det Seat!!!!!!!!!)

199. Nya MG ZT190

200. Austin A30 (Kan man åka i en coolare ”budgetbil” från förr!!? Troligen inte!!!)

201. Marcos Mantis Spyder 4.0 V8 (helst årsmod. 1998 eller nyare)

202. VW-Porsche 914/6

203. VW-Porsche 914/4 (har samma typ av motor som VW 412)

204. VW 412 LE Variant (På sin tid den dyraste VW-modellen. En udda VW som är mycket ovanlig idag. När jag var liten köpte pappa en ny, gul, 412 LE Variant. Året var 1974).

205. Mercedes 190 SL (senare delen av 50-talet)

206. Wolseley Hornet Mk II (1966 – 1968)

207. Nya Audi S8

208. Alfa Romeo Gulietta SZ (1960 – 62)

209. BMW M1

210. BMW Z1

211. Lotus Elan S1

212. Lotus Elan S4

213. Riley Elf Mk II 998 (1961 – 1969)

214. Lancia Flaminia Zagato (1959 – 1967)

215. Alfa Romeo 147 GTA

216. BMW 3,0 CSI (alla modeller 1971-75)

217. BMW 635M Csi

218. Hillman Imp (1963 – 1976)

219. BMW 850 (alla modeller/modellår)

220. Land Rover 88 Serie II Softtop (Helst tidigt 60-tal)

221. Iso Rivolta IR 340 (1962 – 1970)

222. Daimler SP250 (1959 – 1964)

223. Ligier BeUp (2003 eller nyare)

224. Nya BMW M3

225. .Lancia Stratos (74 – 75)

226. Austin A90 Atlantic Cab (början av 50-talet)

227. De Tomaso Longchamp

228. Alfa Romeo Montreal (1971-77)

229. Jensen Interceptor Series III

230. Corvette Convertible 427 Big Block (helst från 1966)

231. Dodge Viper (helst från 1997-2001)

232. Porsche 993 Carrera 4

233. Nya Shelby Series I

234. Nya MGF

235. Lamborghini Jarama S

236. Porsche 911S 2.2 (1969 – 1971)

237. Maserati Ghibli (helst 1968)

238 .Triumph TR3 (alla modeller från 1955-1961)

239. Triumph TR6 (alla modeller från 1969-1976)

240. Peugeot 302 (från mitten till slutet av 30-talet)

241. Triumph Stag

242. Brogward Isabella Coupé (1955-1961)

243. Triumph Mayflower (tidigt 50-tal)

244. Ford Capri GT 2.0 (1969 – 1974)

245. Ford Capri 3000E (1970 – 1974)

246. TVR 2500M (Tidigt 70-tal)

247. TVR Taimar (Mitten av 70-talet)

248. Porsche 968

249. Porsche 944 Turbo

250. Porsche 924 Turbo

251 VW 412 LE Coupe

252. MG Midget Mk II 1100

253. BMW 2002Tii

254. Jaguar X-Type

255. Saab Monte Carlo (1965 – 1966)

256. Alfa Romeo GTV6 (1981 – 1987)

257. Abarth 750 Zagato ((1957 – 1961)

258. Morris Minor 1000 cab (56 – 62)

259. Triumph 1800 Roadster (1947 – 1949)

260. Ford Mustang GTA 390 Fastback (1967 – 1968)

261. Citroën DS 23 Pallas (mitten av 70-talet)

262. Lancia Fulvia Zagato Sport (1968 – 1972)

263. Jensen CV8

264. Triumph GT6

265. Cadillac Seville (årsmod. 1981-1982. Här avses enbart modellen med den mycket speciella bakdelen. Den med kort ”överhäng”).

266. Rover 110 (mitten av 60-talet)

267. Austin 1800 MK II (sent 60-tal)

268. Lancia Aurelia B20 (1957 – 58)

269. Fiat 130 Coupé (1971 – 1977)

270. Citroên AMI 6

271. NSU Ro80 (1968 – 1977)

272. Citroën Dyane 6

273. Messerschmitt TG500

274. Lancia Beta Monte Carlo

275. Citroën DS19

276. Hummer H1 (helst i Cabrio-utförande)

277. AC 3000 ME Turbo (1980 – 81

278. Ford Anglia 105E (1960 – 1967)

279. Renault GORDINI (helst årsmod. 1962 – 1966)

280. Fiat 600 Multipla

281. SAAB 93 De Luxe (Helst 1956 – 1958)

282. Renault 5 GT Turbo (1985 – 1989)

283. BMW Goggo TS 250 (udda minibil från början av 70-talet)

284. Gilbern Invader III (1972-1974)

285. Nya SAAB 9-3 Cab Aero

286. Saab 97 Sonett (1970 – eller nyare)

287. Saab 9-3 Cabrio Turbo Aero (helst 1998 – 2001)

288. Saab 9-3 Cabrio (helst 1998 – 2001)

289. Pontiac GTO (här avses enbart årgångarna 1969 – 1970)

290. Peugeot 604 (1975 – 1986)

291. VW 1303 S (1973 – 1975)

292. Fiat X1/9

293. Austin 1300 (början av 70-talet)

294. Wolseley 18 / 85 (1967 – 1972)

295. Triumph 2000TC

296. Morris 1100 Mk I (tidigt 60-tal)

297. Hummer H2

298. Rover SD1 Vitesse (1982 – 1986)

299. Bond Bug (1970 – 1974)

300. Panhard PL17 Saloon (1959 – 1964)

Som jag tidigare har nämnt, kan aldrig någon japansk bil bli aktuell för någon placering i ovanstående ”innelista”. Även om jag utökar min lista till topp 5900 eller mer så kan ingen japansk bil bli aktuell.
Jag har även svårt för Ferrari (som jag tidigare har informerat Er om). Därför kan jag inte ta med någon Ferrari-modell i denna lista heller.

OBS! Ferrari köps mest av välbetalda manliga hårfrisörer och kvinnliga fotomodeller. Ferrari är även symbolen för tävlingsfusk, usel kvalitet och en mörk historia under Enzo Ferraris ledning. Dessa faktorer gör att Ferrari känns osmakligt att tala och att skriva om. Ferrari är givetvis även ett märke jag tar totalt avstånd ifrån. Typen av människor som drömmer om att äga en Ferrari är i allmänhet: dryga, otrevliga, gapiga, och allmänt tråkiga samt humorbefriade fuskare och lögnhalsar.

Med vänlig hälsning
Mr Kan-allt-om-bilar

Delad nyhet är dubbel glädje!