Stegrande och löpande hingstar hos von Braun i Skene

Besöken hos Torbjörn von Braun blir mer och mer intressanta, och han kan idag visa upp en mångfald exklusiva bilar. Den här gången har den alltid lika trevliga entusiasten Torbjörn skakat fram en av Sveriges första Mustanger av senaste snitt. Vi provkör!

Av Mikael Månsson

Ett besök i Skene brukar oftast ha med röda italienska bilar att göra, men så är inte fallet denna gång, även om man har svårt att hålla ögonen ifrån dyrgriparna som står i hallen. Detta besök är av en helt annan anledning, det är nämligen den nya Mustangen det handlar om. Bilen som i allra högsta grad är en levande legend. Inte minst på grund av den senaste modellen som kan ses som en mer eller mindre perfekt kombination av retro, nytt och oerhört mycket känsla.

Med inspiration hämtad från de klassiska ”pony cars” under det sena 60-talet, presenterades nya 2005 års Ford Mustang på Detroit-mässan i början av 2004. Beslut om produktion skedde efter massiva påtryckningar mot Ford, från en oerhört entusiastisk publik som efter 2003 års mässa beskådat konceptbilen som ingen 50- eller 60-talist kunnat motstå. Frågan var bara om Ford skulle våga gå hela vägen. Jag vågar nog påstå att man är så nära man kan vara för att låta sin legend leva som den ska – det vill säga i så många människors ägo som möjligt. Man har alltså lyckats hålla ner priset, vilket gör nya Mustangen till den kanske absolut mest prisvärda GT-bilen i modern historia. Sen att bara ljudet från V8:an på 300 hästar skulle vara värt 50.000 till återkommer jag till lite senare.

Designen på den nya Mustangen är hämtad från flera olika tidsåldrar. Sidorutan påminner och Shelby -66. Bakljusen är tredelade som på bilarna från 60 och 70-talen. En ”Boss-vinge” pryder bakluckan och tanklocket har givetvis sin placering mellan bakljusen. Retroorgien fortsätter när man öppnar dörren och kliver in i den härligt sportiga och ombonade kupén.

När man tar plats bakom ratten – det är här man ska sitta i den här bilen – infinner sig en skön känsla av gammal klassisk stil fast i modern tappning. Instrumenteringen ser exakt ut som på Mustangerna från 67-78 med sina stora mätare.

Mustangen finns med två motoralternativ. En V6 på 4 liter och 202 hk, och en V8 på 4,6 liter och 300 hk. Vi skall köra V8:an, men pratar även en hel del om V6:an. Skillnaden på 98 hk och drygt 50 kg borde egentligen göra skillnaden rätt liten. Men som sagt – det är V8-modellen vi har till förfogande idag. Förresten, enklaste sättet att exteriört se skillnad på V6 mot V8 är att V8 har helljusen i grillen, där V6 har ”hel” grill.

Ok, så här i halvtid har bilen fortfarande bara skådats utifrån och inifrån ur betraktarens ögon – men hur är resten? Hur är den att köra? Hur känns den ihopsatt? Infinner sig den där speciella känslan om att detta är något utöver det vanliga? Dags att ta reda på det.

Dörrarna till von Brauns stora lokal öppnas. Ner med kopplingen, i med nyckeln och vrid runt. Vilket sound! Ett leende sprider ut sig över hela ansiktet från öra till öra. I med växel, och smyg iväg ut med den vilda mustangen i friheten (nåja…).

Nya Mustangen är en riktig GT-vagn och återtar definitivt sin position som kungen på tronen om man är ute efter en potent standardbil med ett uppseendeväckande utseende, och samtidigt inte har hur mycket pengar som helst att ta fram. Den är faktiskt riktigt prisvärd, både med V6 och V8.

Bilen kommer att gå hem hos flera generationer av köpare. De som idag är pensionärer, och som kanske hade en Mustang på 60-talet uppskattar säkert linjerna och designen som man känner igen ”från förr”. 50- och 60-talisten, som kom upp i körkortsålder när 70-talets lite mer tråkiga Mustanger gjort entré, och de klassiska från 60-talet blivit ”för gamla”, får nu en chans att köpa det som man som tonåring trånade efter. För att inte tala om alla 70- och 80-talister som växt upp med videofilmer till vardags, och som har travar med gamla Bilsport och Teknikens Värld liggande. Även här är Mustangen ett klockrent val. Mustangen kommer att bli succé i sin nya form – inget snack om det, och att bilförädlarna direkt satt sina hungriga tänder i ”Ponyn” talar väl sitt tydliga språk.

Nu återstår bara lite hård och ren fakta kring nya Mustangen och de båda motoralternativen innan det är dags för mig att krypa in i företagets Mini One och åka hemåt igen. Hade hellre kört PonyCar måste jag erkänna – denna provkörning gav mersmak av den allvarligare sorten.

MUSTANG V6
Motor:4.0 liter SOHC V6 12 ventiler
Effekt:202 hk / 5250 rpm
Vridmoment:319 Nm/3500 rpm
Tjänstevikt:1500 kg
Pris: Från 268.000:-

MUSTANG V8 GT
Motor:4.6 liter 24 ventiler
Effekt:300 hk / 6000 rpm
Vridmoment:428 Nm/4500 rpm
Tjänstevikt:1550 kg
Pris: Från 348.500:-

Som vanligt finns även lite annat att titta på hos von Braun. Här följer ett axplock av vad som stod i hallen denna gång.

Delad nyhet är dubbel glädje!