900 motorer senare: Toyota Formel 1 in på livet

I början av september var Sportbilen.se inbjudna till Toyotas F1-team under en testdag på Monzabanan i Italien. Vi fick träffa förare och team under avslappnade former, och dessutom uppleva en träningsdag på riktigt nära håll.

Av Håkan Linder

Med kameraväskan laddad och stora förväntningar gav vi oss iväg på onsdagsmorgonen. Förutom sportbilen.se var det endast en journalist från Auto Motor & Sport med från svensk motorpress. Med oss var även Toyota/Lexus sympatiska informationschef chef Bengt Dalström, som blev något av vår svenska guide under resan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi kom fram till Italien på kvällen och blev direkt körda genom den intensiva italienska trafiken till något så fint som Monza Sportklubb för middag. Funderingarna var många. Bilden av middag, F1-team och flott ställe i Italien är ju att det måste vara uppklätt och formellt. Men den bilden försvann ganska fort. Ett glatt och avslappnat gäng mötte oss. Teamfolk, förare och webreportrar från övriga Europa. Det hela blev en trevlig afton där vi i lugn och ro fick svar på alla våra frågor av förare och team.

Toyotas F1-satsning
Toyota har i många år varit inblandade i olika motorsporter med många framgångar inom bland annat rally och racing, men aldrig Formel 1. År 2000 började man lägga upp planerna för en F1-satsning, och 2002 körde man sin första säsong. Det hela är en satsning med stora resurser, och även om framgångarna inte har kommit än så måste man tänka på att det här bara är andra säsongen. De har i flera lopp visat att det finns fart i bilen, men utan pallplatser än så länge. Det är ingen dålig gissning att tro på en seger inom några år. Se bara hur länge Ferrari gjorde dåliga resultat innan det lyckades för dem.
Toyotateamet har 600 anställda från hela 32 nationer, och är baserat i Cologne, Tyskland. Man har värvat kvalificerad personal, bland annat den chassitekniska chefen Mike Gascoyne, som varit i flera av toppteamen.


Olivier Panis, med ett förflutet inom flera olika stall sedan 1994: Renault, Mugen-Honda, Peugeot, Bar/Honda och nu Toyota.

Det råder en avslappnad stämning i teamet, och under tiden vi fick vara med hördes inte någon höja rösten. Där har många företag något att lära! Under kvällen fick vi tillfälle att prata med förarna och teamet. Den första vi fick ett samtal med var Olivier Panis. Olivier har varit med länge i F1-världen. Efter den här säsongen har han kört inte mindre än 159 GP-lopp, och det råder inga tvivel om att han tillhör eliten. Det visade han omvärlden en gång för alla 1996, när han tog hem hela kalaset i Monaco.
38-årige Olivier försöker behålla ett så normalt familjeliv som möjligt, vilket kan vara svårt med långa perioder ute på banorna. Motivationen finns där fortfarande, och han tänker göra allt som står i hans makt för att avsluta sin F1-karriär med goda resultat. Nästa år backar han tillbaka från den ordinarie förarrollen, och påbörjar ett jobb som testförare istället. Uppenbarligen betyder Olivier något alldeles särskilt för Toyota, som gärna behåller honom under sitt märkes flagg.
På frågan om favoritbanan så blev svaret inte helt oväntat belgiska Spa. Liksom flera andra förare tycker han att de nya banorna, bland annat Bahrain, saknar det där lilla extra. De känns för perfekta i sin utformning, och erbjuder inte förarna någon utmaning i form av höghastighetskurvor.
Vi snokade i vilken bil han kör privat, det visade sig förstås vara en bil från Toyotaägda Lexus – närmare bestämt en Lexus LS430, märkets flaggskepp när det gäller lyx och komfort. Killen kan behöva vila ryggen efter de hårda omgångarna i F1-bilarna. Superbilar verkar det också finnas i garaget, om man får tro hans leende kommentar ”Maybe, but not Toyota…”. Fritt för spekulationer, men vi kan nog räkna bort både Enzo och SLR för husfridens skull!


Ricardo Zonta, brasilian född 1976. Aktiv sedan 1999 i Bar/Supertec, Bar/Honda, Jordan/Honda och nu Toyota.

Vidare till nästa person i Toyotas egen F1-cirkus – Ricardo Zonta. Ricardo är en 28-årig cool kille, som säkert var mer än tillfredsställd över att ha fått hoppa in som andreförare när Cristiano Da Matta inte levererat önskade resultat för ett par race sedan. Ricardo har gjort fina resultat i sin tidigare karriär, och med hans tydliga optimism och motivation kommer han säkert göra rätt chefer nöjda under den kvarvarande omgången. Dock är hans framtid i Toyota redan osäker, nu när Ralf Schumacher har skrivit på, och ryktena om Jarmo Trulli blir fler. En bra styrning i framtiden känns dock självklart för en så framåt kille!


Ryan Brisco.

En grabb som gjorde stort intryck på oss var den unge australiensiska testföraren Ryan Brisco, en otroligt social och pratsam 23-åring. Liksom för så många andra förare började hans karriär med Carting. Han berättade glatt om sin fritid, som fullt ut handlar om ”competition”. God fysisk kondition är ett måste, och Ryan kör hårt i allt i från triathlon till cykling. Tävlingsmentaliteten genomsyrar Ryans liv, och när han får höra att vi är från Sverige är han inte sen med att gratulera oss till OS-framgångarna. Ryan som saknar Australiens stränder bor numera i Italien med sin flickvän från samma land.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toyota F1:s talesman Andrea Ficarelli.

900 hk V8 2006?
Under kvällen hade vi en lång diskussion med Andrea som är pr-ansvarig på Toyota F1. Han berättade en hel del intressanta saker om F1-världen. Bland annat är de troligt att man minskar motorerna till 2,4 liter till 2006, något de flesta team redan har godkänt. Det blir då V8-utformning i stället för V10. Han tror att det hamnar på samma effekt som man har idag, 900 hästkrafter. Helt otroliga siffror för en sugmotor, men så både kostar och rasar det också. Vidare kan det nog bli rena slicks, men försämrad aerodynamik
På frågan om senaste tidens däckexplosioner så förklarade Andrea att det kunde bero på att man har kommit till en gräns där man låter däcken göra för mycket av fjädringens jobb – man sätter bilen så hårt att däcken stressas för hårt. Livsfarligt för förarna, och något man absolut måste åtgärda. Osökt kom vi in på ämnet att inga förare har förolyckats sedan Senna -94. Där fick vi uppgifter vi inte tidigare kände till. Dödsorsaken visade sig vara att en del av hjulupphängningen lossnade och träffade Senna i huvudet. Det kan hända även idag, det blir aldrig ofarligt att flyga fram i 350 knyck och otur går heller inte att förutspå. Som tur var går säkerhetsarbetet framåt, och sakta men säkert täpper man till möjliga risker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tre månader gammalt begagnat-klipp?

Det visste du inte om Toyota F1
 Innan man hade en färdig Toyota F1-motor byggde man 900 stycken.
 För att säkert komma fram med alla sina trailers byts dragbilarna ut var tredje månad.
Var det nån som undrade om det var dyrt att driva F1-stall?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En av de snabbaste banorna
Äntligen befann vi oss på legendariska Monzabanan, och direkt kom en euforisk känsla av välbefinnande. Ljuden, atmosfären, miljön är oslagbar. Monza som är en av de äldsta banorna byggdes 1922, och är den snabbaste banan i hela serien med en snitthastighet på 255 km/h, med toppfart uppemot 360 km/h på rakorna. Här finns enorma läktarbyggen, som får våra svenska diton att framstå löjeväckande i jämförelse. Det finns även en del gamla byggnader och garage från förr i tiden bevarade.

En testdag är väldigt olik en racehelg, då inget av allt det glamourösa och ”flashiga” har byggts upp. Här är det enkla cateringtält, och en kännbart mer avslappnad atmosfär. Ja, förutom hos Ferrari då, där var det både avspärrningar och vakter.
Toyota gjorde verkligen sitt bästa för att vi gäster skulle trivas, och om vi trivdes..! Vi fick komma ut vid depåboxen och se hur man jobbade på bilen. Det var imponerande hur lugna och avslappnade alla verkade vara i teamet, men samtidigt med en tydlig disciplin. Rent och snyggt, utan så mycket som en oljedroppe på marken.
Kul var det också att de andra teamen var närvarande och testade, vilket gjorde att vi fick se de flesta förare i action.
Ett bestående intryck är hur otroligt fort det går, framförallt de enorma kurvhastigheter som en F1-bil har jämfört med andra klasser. Och ljudet! Det måste upplevas på plats, men titta gärna på filmen så får ni en uppfattning om hur fort det går och hur det låter. Vi försökte följa Toyotas resultat under dagen, och förstod att de hade vissa problem. De verkade ändå i stort sett nöjda. De körde på 1.21-1.22, vilket är bra racetider.


Kimi Räikkönen gled förbi, med blicken fokuserad.

En sväng i depåområdena för att kanske stöta på några av de andra förarna gav ganska dålig utdelning. Speciellt toppförarna gör allt för att hålla sig undan. Ibland går det nästan till överdrift, för fansens skull kunde de åtminstone visa sig någon minut. Utanför Ferrari stod några tappra fans i timmar i över 30 graders värme för att kanske få en skymt av Schumi, men han smet bakom. Vi stötte på några av de andra i alla fall. Kimi Räikkönen (McLaren), Antonio Pizzonia (Williams), Juan Pablo Montoya (Williams) och Christian Klien (Jaguar) var några som vi lyckade få framför objektivet.
Där måste vi ge Toyota ännu en eloge. Inga inhägnader eller vakter stod i vägen, och vi såg till exempel Ricardo Zonta ta sig tid och fotograferas med fansen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lasagne a´la Led Zeppelin.

Den välsmakande lunchen bestod av lasagne i Toyotas tält. Killen som lagade pastan var en gammal trummis i Led Zeppelin..! Han hade hoppat av strax innan de slog igenom, för han trodde aldrig att det kunde bli nåt av dem. Så det kan gå. Men att jobba för Toyota F1 är nog inte så illa det heller, och han verkade trivas med sitt jobb.

En kortare samtal med tekniske chefen hann vi med. De nya tekniska reglerna inför nästa år ser han som nya utmaningar. Man kommer försämra downforce och grepp något, i ett led att få bilarna lite mer svårkörda. Det ska syfta till sänkta farter, ett omdiskuterat ämne i år. Så fort som det har gått i år lär det inte göra i framtiden. Den vanlige åskådaren lär knappast skönja någon annan skillnad än att bilarna sladdar lite mer.

Tyvärr begränsades vårt fotomaterial något på grund av att man inte släppte ut oss närmare banan. Under testdagar är det färre funktionärer och begränsad service.

Sammanfattningsvis har det varit två intensiva men givande dagar. Att få en inblick i hur det går till bakom kulisserna, och vilket enormt arbete det ligger bakom en Formel 1-framgång var intressant, då detta är något man aldrig ser på TV. För Toyotas del väntar några år av hårt arbete för att komma till toppen. Med all logik borde teamets välorganiserade upplägg och stabila uppbackning ge resultat.

Text och foto: Håkan Linder, sportbilen.se

Delad nyhet är dubbel glädje!