430 turbohästar sparkade loss på tomt flygfält igår

Vad gör man om man har ett helt flygfält för sig själv? Det delikata problemet fick Turbo-Uffe kämpa med igår. Inte för att han hade några större bekymmer med att hitta på aktiviteter, med en duett turbomatade V6-jänkare i garaget. Just igår fick hans svarta elaking lufta sig, en Buick Grand National med receptet ”extra grovt” under locket. Raka rör skickade en symfoni av välsång över flygfältet, som precis var på väg att tystna efter ännu en dag av tråkigt flygplansmuller.

Av Bo Lundvang

Mätning och testande är alltid ett problem för folk som vill köra 402 meter riktigt fort – då kan det vara fint med kontakter på en flygplats. Att jobba granne med rakan gör heller ingen skada, som i Turbo-Uffes fall. Ni känner säkert igen honom sen tidigare, kanske har ni läst vårt test av hans andra bil. Det här är killen som envisas med att köra jänkare med V6 och turbo, stick i stäv med den klassiska amerikanska jänkartraditionen. Men det viktiga är väl inte vad man kör med, utan att det går fort? Och det gör det i Uffes bilar!

G-techmätare vs Vericom 3000
Med oss ut på flygfältet var Avesta-Tony, som hade en spännande väska med sig. Vericom 3000 säger väl något för en del av er. Det handlar förstås om avancerad mätutrustning för att få riktiga siffror att stoltsera med. I bilen monterades denna mycket pålitliga prestandamätare, och som ren jämförelse satt även Uffes egen tre år gamla G-techmätare på plats. Denna lilla pryl reagerar som namnet antyder helt på g-krafterna som skapas under acceleration, och ger ett resultat som oftast kan tas med en nypa salt eller två. Det bevisades ännu en gång ikväll, när sluttiden på 402 meter skiljde 0,36 sekunder de två mätverktygen emellan. Men som fingervisning kan det förstås vara kul med en överkomlig mätapparat.

Fina tider
Efter en välgörande däckvärmare gick starten på första repan, och med ett bröl som aldrig ville sluta (tack raka rör!) presenterades tiden på displayen. 11.92 sekunder till 402 meter, och med en slutfart på 198,5 km/h, inte illa! Det skulle göra en 0-100-tid på fyra sekunder, en blinkning långsammare än den andra bilen där hemma – Uffes Trans Am V6 Turbo (som kört 12.44/195 som snabbast). Den är för övrigt på väg bort, ett byte mot en likadan men V8-bestyckad är nära förestående. Namnet Turbo-Uffe får han dock behålla så länge han har sin Grand National kvar…

Ingen färgglad bil
Unikt för Buick Grand National är att den bara finns i svart. Den är även mer utrustad än snikversionen Buick Regal T (turbo), men motorn är densamma. 3,8 liter stor V6-motor, bränsleinsprutning och turbo gör bilen lättrimmad, men den är förstås snabb även i originalskick. Uffes Grand National är av 1986 års modell, som byggdes i drygt 5.500 exemplar. Den blev snabbt en mycket populär bil, och den fullkomligen stormade in på USA:s 402-meterstävlingar. Original kom den med 235 hästkrafter, men det har förstås justerats en del i Uffes bil. Enligt gårdagens Vericom-mätning angavs antalet hästar till 430 på hjulen, något under Uffes förhoppning. Men en kärvande tredjeväxel satte förmodligen några käppar i hjulet, och de förmodade 450 hästarna lockas nog fram med lite arbete på lådan. Motormässigt har Uffes bil portade toppar, den mildaste trimkammen, smidda kolvar, riktiga stålöverfall på vevaxeln och större trottelhus.

Värstingmodell avslutade eran
Året efter Uffes modell byggdes, 1987, kom en värstingversion ut på gatan. Den hette GNX och gjorde 0-100 på 5,7 sekunder – en halv sekund snabbare än den vanliga Grand National. Kvartsmilen gick på 13.43 sekunder med hjälp av de 276 turbomatade hästarna, och toppfarten var 200 km/h. GNX gjordes bara i 547 exemplar, och 1988 lades hela den populära modellserien ner. Modellen hade ändå gjort ett bestående intryck på den amerikanska bilvärlden, från 1984 till 1987 hade den blivit den snabbaste produktionsbilen. Till och med snabbare än Corvetten!

Tips: vill du se denna bil i action bör du dyka upp på Lazzats tävlingar.

Delad nyhet är dubbel glädje!