Kort historik: Aston Martin Lagonda V8

Den här udda brittiska skapelsen byggdes mellan 1974 och 1989, och är ett verk av designern William Towns. Utseendet är sportigt och graciöst, en lyxbil för folk som ville färdas snabbt.

Bo Lundvang

Den första utgåvan av Aston Martin Lagonda, serie I, gjordes bara i sju exemplar. Det var först med serie II som den vann folkets kärlek. 1979 släppte man versionen du ser på bilderna, som hade en helt digital instrumentering. 1982 blev bilen godkänd för den amerikanska marknaden. Två år senare kom superlyxversionen Tickford Limousine med tv både fram och bak, och längre hjulbas. Den kantiga formen övergavs 1987, när en mer rundad typ visades. Den hade även en ny form av framlysen, sex små ljus istället för de uppfällbara som man haft innan. Den fick även nya 16-tumsfälgar för att ytterligare markera modellskiftet.


Lagonda V8 bakom betydligt läckrare V8 Vantage.

Hantverk
Varje exemplar av bilen byggdes för hand, och det tog i snitt 2.200 timmar att färdigställa en bil. Bara 25 stycken gjordes varje år för den amerikanska marknaden. Priset blev naturligtvis högt, det handlar ju om en nära nog unik lyxbil. Priserna i pund: 24.570 (maj 1977), 37.500 (april 1979), 53.500 (mars 1981), 79.500 (januari 1986).


Vacker föregångare
Namnet är inte nytt inom Aston Martin, det har följt med sedan 30-talet. Här ovan ser du en Aston Martin Lagonda V12 Rapide från 1939. Långt mycket vackrare än den sorgligt kantiga Lagondan från 70- och 80-talet. Men den stilen låg förstås i tiden, tänk bara på Lamborghini Countach – bil eller dörrkil?

Snabba fakta – Aston Martin Lagonda V8
Motor: V8 DOHC, 289 hk/5000 varv, 321 Nm/4500 varv (serie III hade 300 hk)
Topphastighet: 236 km/h
Prestanda 0-100 km/h: cirka 8,2 sek
Antal tillverkade: 639
Växellåda: 3-stegs automatlåda

Foto: Aston Martin
Text: Bo Lundvang, sportbilen.se

Delad nyhet är dubbel glädje!