Gotland Ring i helgen – en motorbana är född!

Det är inte var dag det invigs en ny svensk motorbana. Senaste gången var väl för trettio år sedan ungefär, och nu har alltså turen kommit till Gotland Ring. Ett projekt som tog sin början för sex år sedan, som nu har mynnat ut i det första färdiga avsnittet på en motorbana som när den är färdig blir den längsta i Europa, hela sex kilometer lång.

Av Bo Lundvang

Företagsevenemang dominerar?
Hur Gotland Ring kommer stå sig i förhållande till andra mer lättillgängliga motorbanor återstår att se, men en gissning är att det blir nästan uteslutande företagsevenemang av olika slag. Det kan bli tufft att dra storpublik, för även om Gotland är ett av Sveriges mest populära resemål så är det för naturen och historien man åker dit, inte för att stå några timmar bredvid en motorbana. Men det är klart, med ett prisvärt kombinationspaket kan det bli både avslappnad semester och utlopp för motorintresset. Det är där det dyker upp intressanta kringföretag, bland annat Kul Tur Resor, som tillsammans med Gotland Ring ska ta fram attraktiva erbjudanden till företag och privatpersoner. Det kan vara skönt att slippa tänka på alla båt- eller flygbokningar och hotellbokningar, och istället fokusera på det roliga. Varje sommar har man tänkt arrangera en motorfestival under en vecka, med bas i Visby. Nej, inte vecka 32 när staden intar sitt medeltida utseende!


Att kurvan som leder ner i denna ravin får namnet ”Grand Canyon-kurvan” känns självklart. Det här blir också utsikten från den naturliga sluttning där hela Gotlands befolkning får plats (55.000 människor) om de klämmer ihop sig. Här kommer även start- och målrakan gå, från vänster till höger precis från fotoplatsen sett.

Spännande miljö
Miljön kring Gotland Ring är minst sagt spännande. Den helt unika banan är uppbyggd i ett nedlagt kalkbrott med vit mark och högt läge. När banan är färdigbyggd går den förbi ett Grand Canyon-liknande avsnitt, med ett stup på tjugo meter rakt ner i en vattenfylld ravin. Själva körningen lär bli lika spännande som det låter, med lika många höger- som vänstersvängar och en fallhöjd på 30 meter kommer det kräva det yttersta av förarna, som kommer bestå av både proffs och amatörer. Vid ett 20-tal helger varje år blir det nämligen så kallad öppen bankörning för vem som helst som vill testa sin egen bil eller förmåga. Gotlänningarna var redan innan ett motorälskande folk, det här lär väl ytterligare blåsa liv i den elden! Samma helg som premiären av den första bansträckningen hölls var det full aktivitet på en annan del av kalkbrottet, där man nyttjade branterna till att köra crosshoj på SM-nivå. Ägare av kalkbrottet, Nordkalk, har varit helt avgörande för att banan skulle bli verklighet. Genom ett fördelaktigt sponsorkontrakt har man ställt upp med både område, material och arbete, till ett värde av ungefär 40 miljoner kronor.

Många aktiviteter
På banan som fokuserar på förarutbildningar och företagsevenemang ska det även kunna hållas internationella tävlingar, bland annat tror man sig kunna locka över den europeiska touringcarserien ETCC, och förstås den svenska motsvarigheten STCC. Vidare blir det utställningar, öppen bankörning som vi tidigare nämnt, rally på asfalt och grus, forskning av trådlös teknologi, testverksamhet för bilindustrin och mycket mer. Man har inte legat på latsidan när det gäller idéerna, nu hoppas vi bara att det blir ett positivt gensvar från övriga Sverige.

Hal bana
Vi hängde med några varv i en ”ringtaxi”, en racepreppad Camaro framförd av klassledande racerfarfar Robert Kihlbom. Asfalten var ny och det var varmt ute, så det blev riktigt halt – framför allt när det kom några regndroppar. Det gick som på is, men det gick ändå att få en hyfsad uppfattning om hur banan var. 1,6 kilometer är inte mycket när det går riktigt fort, ett varv gick på långt under minuten. Det finns flera bra omkörningsmöjligheter, mycket tack vare banans bredd. Den håller internationell tävlingsstandard, det vill säga minst 12 meter överallt. Avåkningszonerna var inte riktigt klara, och säkerheten är inte heller på topp innan det kommer upp riktiga barriärer längs banan. Men allt har sin tid, nu är första etappen avklarad och man kan börja använda asfalten till det den är gjord för.

Glömd press
Gotland Rings VD Alec Arho Havrén var så het på gröten att han körde varv efter varv kring banan med sin S60 Challenge-bil, och verkade helt glömma bort den mycket fåtaliga närvarande pressen. Vi var en handfull journalister och fotografer på plats, men representanter från fastlandet verkade saknas frånsett undertecknad. Förmodligen ett bevis på att det inte är gjort i en handvändning att ta sig till norra Gotland. Jag hoppas innerligt att denna satsning ändå går i hamn, för idéer saknar man verkligen inte, och området är världsunikt.

Delad nyhet är dubbel glädje!