Bugatti Veyron i Sverige

Under en Bugattiträff i Karlskrona tidigare i somras dök en oanmäld men mycket välkommen gäst upp, nämligen en Bugatti Veyron 16.4. Det här är i dubbel bemärkelse något i hästväg, den skulle lätt skrämma slag på vilket Solvalla-trav som helst. Vad säger ni om 1.001 hästar i stallet? Snacka om knökfullt!

Av Bo Lundvang, Foto Håkan Linder

Bugatti som ägs av Volkswagen har förstås blandat in sina vinklade dubbla ”W-motorer” som vi hittar i produktionsbilar som Passat W8 och Phaeton W12, men även drömkonceptet Volkswagen W12. I Veyron är det varken dubbla V4:or eller V6:or, utan två härligt håriga V8:or på fyra liter vardera som är vinklade mot varandra så de formar ett W. Till dessa redan från början starka motorer kopplar man fyra turboaggregat, så har man ett vrålåk som spränger tusenhästarsvallen med en ack så viktig kuse. 1.001 hästar och hela 1.250 Nm i vridmoment gör det här till en av världens snabbaste produktionsbilar. Toppfarten är smått komisk – 406 blås! Här behövs det förstås mer än de vanliga puckarna från däckverkstan på hörnet. Däcken som ser till att siffrorna går från teori till praktik heter Pax och har avsändare Michelin, och ska klara just 400 km/h. Dessutom pallar de plattkörning i två mil, men knappast i 400 knutar… 0-100 går på hiskliga 2,9 sekunder, och 300 når man på under 14 sekunder. Tycker du att det är för slött så kan du vänta på sportversionen (!) med 1.100 hk.

Bra för pratiga fortkörare
Inne i kupén finns ett kommunikationssystem för att de åkande ska kunna föra en diskussion även om omkörningarna kräver farter uppåt 300 km/h. Bra va? Det här är inget lättat racebygge, det är en fullsmetad bil i alla avseenden. Lite It´s Fun 2-stuket med andra ord, med extrautrustning för att göra ägaren till freds oavsett det gäller körning på ovalbana eller en repa i stan.

Inget för Medelsvensson
Du kanske anade att priset lätt skenar iväg på ett sånt här bygge, och det stämmer väldigt bra. Så här mycket får du för priset som en Bugatti Veyron 16.4 betingar:
8 Mercedes SL 55 AMG Kompressor, eller
10 Volkswagen Phaeton W12, eller
12 Audi RS6, eller
20 Porsche Boxster S, eller
22 Volvo XC90 T6, eller
27 Subaru Impreza WRX STi, eller
54 Skoda Octavia RS, eller
138 Hyundai Atos Classic
Grundpriset för en Veyron är drygt 10.000.000 kronor, eller 1,16 miljoner Euro som priset blir i Tyskland. Försäkringspremien hamnar på ungefär 300.000 kronor, och försök inte skriva den på mamma! Självrisken är inte heller att leka med, en miljon kronor får man slänga fram om den fångar en älg.

Siktet sänkt
När nu EB 16.4 blir verklighet är det med en något mindre motor än man tänkt från början. Konceptet som visades 1999 hade en V18-motor, men Volkswagens W-byggen har alltså hamnat även i denna drömbil. Det innebär en mer kompakt motor med större hållfasthet.

Tyskt så långt ögat når
Så särskilt mycket franskt eller italienskt är det inte kvar av gamla Bugatti. Veyron är det enda som har direkt anknytning till Frankrike, det handlar alltså inte om en Göteborgare i ottan den här gången. Veyron hette en racerförare som vann många segrar i Bugattis racerbilar. Bilen är designad av Hartmut Warkuss på Volkswagen, och nog känner vi igen vissa drag från andra bilar ur koncernen, bland annat lysena. Ändå går vissa detaljer igen från de klassiska Bugatti-bilarna, bland annat den portformade grillen och den flerfärgade karossen.

Historik
Ettore Bugatti föddes 1881 i Milano. Hans föräldrar var konstnärer, och han gick i deras fotspår fram till 17 års ålder när han istället tog jobb på en cykelfabrik. Där visade han sin tekniska ådra genom prototypen av en trehjulig motorcykel. Den första bilen visade han 1901 i Milanos motorsalong, bara tjugo år gammal. Den tog hem det fina Grand Prix-priset, och Ettore fick blodad tand för biltillverkning. Bilen började produceras och säljas i Tyskland under namnet De Dietrich-Bugatti. Den första racerbilen byggdes färdigt till 1903, två år senare grundade han sitt företag tillsammans med Mathis. 1909 öppnade Ettore eget i franska Molsheim, där den första ”riktiga” Bugattin byggdes. 1911 började racerbilarna ta hem segrar, sen kom första världskriget som stoppade produktionen tillfälligt. Istället arbetade han med utformningen av bomber, kanoner och flygplansmotorer åt franska armén. 1921 kom hans bilar på första till fjärde plats i Voiturette Grand Prix i Brescia, vilket gav ett rejält uppsving för företaget. Tre år senare kom Typ 35, som blev den mesta prisvinnaren under Grand Prix-loppen den tiden, vilket sålde ett hundratal gatbilar.

Bugatti har alltid haft en exklusiv prägel, och många rika och högt stående personer stod på kundlistan. Bland annat gjordes en speciell bil för kungligheter, med namnet La Royale.
1947 dog Ettore Bugatti, 66 år gammal. 1955 gjordes den sista Bugattin av gamla skolan, Typ 251, speciellt framtagen för Formel 2. Den 8 cylindrar och 2,5 liter stora motorn gav 230 hästkrafter. Med Typ 251 ställde man upp i franska Grand Prix, men var tvungna att bryta av tekniska skäl, vilket i samband med minskade beställningar från franska försvaret fick ekonomin att gå i sank.
1987 köptes varumärket loss från franska regeringen av den italienska affärsmannen Romano Artioli, och Bugatti återuppstod under pompa och ståt. Jubileumsmodellen EB110 år 1991 var en hyllning till Ettores hundrationde födelsedag. EB står förstås för Ettore Bugatti, och det var alltså 110 år sedan han föddes. En version med namnet EB110 S byggdes också. Denna Supersport-version hade 611 hästkrafter som kom ur en V12:a med 60 ventiler, fyrkrafs förstås, och gick så fort som 355 km/h. 0-100 gick på 3,35 sekunder. Cirka 150 bilar byggdes i en otroligt påkostad fabrik utanför Modena, men långt ifrån alla hittade en ägare. Priset på 3.500.000 kronor var för högt för det dåvarande ekonomiska världsläget, och 1995 gick företaget i konkurs. De fina fabrikerna köptes av Barilla, som gör allt annat än bilar…

Sedan 1998 ägs märket av Volkswagen-koncernen, som visat fem designstudier till idag. En ny fabrik byggs i Molsheim där man från början hade Bugattis fabrik, och man har även köpt Bugattifamiljens slott Chateau St Jean. Allt detta är förstås en mycket seriös satsning, som nu resulterat i den första produktionsbilen Veyron 16.4. Visserligen en näst intill osäljbar dyrgrip i klassisk Bugatti-anda, men ändå i produktion! Veyron lär knappast sänka bjässen Volkswagen, så vi får hoppas på ännu fler fina bilar i framtiden. Intressant just nu är att ett showroom öppnas i centrala Stockholm i höst, där Bugatti och Lamborghini ska visas upp. Vi återkommer med ett spännande reportage från smygpremiären!

Köpsugen?
Vill du köpa en Veyron? Ring till Sabine Filter, hon hjälper dig lätta plånboken. Det är vänstra handen till Bugattis VD Karl-Heinz Neumann. Telefonnumret är +49-5361-503 7200. Hälsa från oss så kanske du får rabatt!

Tekniska data (ej verifierade siffror, kan skilja från den slutgiltiga bilen)
0-100 km/tim: 2,9 sekunder
Toppfart: 406 km/tim
Motor: W16
Cylindervolym: 7.993 cc
Ventilsystem: 4 ventiler/cylinder 4 kamaxlar
Effekt: 1.001 hk/6.000 varv
Vridmoment: 1.250 Nm/6.000 varv
Transmission: 7-växlad sekventiell, paddlar (dubbelkoppling, växlar på 0,2 sekunder)
Drivning: Alla
Bromsar fram/bak: Ventilerade skivor
Antal rattvarv: 2,5
Vändcirkel: 11,3 meter
Fälgtyp/storlek: Lättmetall 9,5×20 tum fram; 13×20 tum bak
Däckdimension: 265/30R20 fram, 335/30R20 bak
Längd/bredd/höjd: 447/199/121 cm
Axelavstånd: 270 cm
Tomvikt: 1.600 kg
Pris: 1,16 miljoner Euro (cirka 10 miljoner kronor)

Delad nyhet är dubbel glädje!