Elise och Exige – fartälskande syskon

Lotus Elise har de flesta hört talas om, Exige däremot är det få som känner till. Det finns bara två Exige i Sverige, en är Eriks. Vi har mött vännerna Peter och Erik som äger Lotus minstingar, Elise och Exige.

Bo Lundvang

”Hundraåttio hästar, inte mer? Du skojar va?” Så låter den vanliga reaktionen när Erik berättar hur många hästkrafter hans brutala sportbil har. Så även när vi är med, en bilintresserad pojke på en mack i Södertälje får en något besviken min över hur slö den måste vara. 180 kusar har ju vilken Saab som helst! Men stopp ett tag, vilken Saab som helst väger inte 780 kilo. Det är förstås där hemligheten ligger, och det är vad Lotus har haft som yttersta mål när det handlar om Elise och Exige. Så låg vikt som möjligt ger en ”positiv spiral”. Ju lägre vikt – desto mindre motor krävs det för att få saker att hända. Med låg vikt kan man även dimensionera ner bromsar och växellåda. En annan fördel med låg vikt är förstås bränsleförbrukningen, Elisen har en snittförbrukning på 0,78 liter milen. Lotus har drivits av fascinationen över låg vikt, och det har jagats gram både högt och lågt i bilarna. I Eriks Exige finns till exempel en aluminiumplatta som håller fast både spolarvätskebehållaren och batteriet, och mitt i denna tunna lilla platta har man svarvat ur ett stort hål. Allt för viktbesparandet! I Elise S2 valde man att göra hela karossen en millimeter tunnare än i Elise S1 av just samma skäl. Och det är imponerande vad man har lyckats med på Lotus Engineering. Med ”bara” 180 hästar sticker Exige iväg till hundra på 4,9 sekunder, och det med ett raceljud som får nackhåren att resa sig.


Nästan lika snabba. Peters Elise har fått en vitamininjektion som gör den bara 0,2 sekunder trögare till hundra än Eriks snabba Exige.

Snabba kullsyskon
Elise är en gocartliknande liten bil med tygtak i targautförande, som byggs av Lotus i England tillsammans med Opels snabba lilla Speedster. Motorn på 120 hästar kommer från Rover, och mäter 1,8 liter i cylindervolym. Exige är däremot en avslutad produktion som kanske upptas i framtiden. Den har tak, fet vinge och samma motor som Elise – men i nertrimmat tävlingsutförande. Den är blueprintad och balanserad, och ger 180 hästar original.


Rondellmaskin? Nej, inte en sån man fixar lacklyster med – vi menar en sån man gärna kör varv på varv i rondellen med!

Som gjorda för banbruk
Erik och Peter är aktiva i svenska Lotus Car Club of Sweden, och arrangerar själva banträffar runt om i landet. Det finns 400 medlemmar i svenska Lotusklubben, de flesta ägare av Esprit och den klassiska sportbilen Elan från 60-talet. De håller ett något lägre tempo än Erik och Peter, Elan för att det är en gammal klassiker och Esprit för att bromsarna kokar efter tre varv… Exige och Elise däremot är som gjorda för att piskas runt banan, tack vare den låga vikten slits det väldigt lite på bromsar och däck. De är även förvånande snåla, Peters Elise drar inte mer än dryga litern på banan, medans Eriks Exige drar det dubbla. Förra året blev det sju banträffar, hittills i år har man klarat av två. Man kör på olika racerbanor och flygfält, alltifrån Kinnekulle ring till Malmby flygfält.


Lotus Exige. Den enda i trafik i Sverige, nummer två fick sig en törn och hamnade sen på Autocollection, bilmuseet i Göteborg.

Knappt 50 Elise i Sverige
Det finns två modeller av Lotus Elise i landet, S1 och S2. Det rullar ungefär 40 S1:or i landet, och kanske tio S2:or. Totalt såldes det 1.500 Eliser i världen 2002, från starten har 15.000 rullat ut från fabriken, vilket gör det till Lotus näst mest sålda modell före Elan. Ändå lyckas fabriken gå en halv miljard back på försäljningen… Skillnaderna mellan S1 och S2 är stora. Bortsett från de synliga skillnaderna i karossens design så är även bilarna olika att köra. Många har kvaddat sina äldre S1:or tack vare bilens överstyrdhet, det vill säga den får lätt bakhjulskast som är svåra att häva. Det rättade Lotus till genom att få S2:an att bli lätt understyrd istället, den har till exempel fått smalare däck fram. Därför brukar det slita något mer på S2:ans framdäck, och S1:ans bakdäck. Skillnaderna visar sig även i en annan hjulupphängning, andra fälgar, fjädrar, interiör och däckdimensioner. Den något äldre S1:an har 15 tum fram och 16 tum bak, medans den nyare S2:an har gått upp ett snäpp i tumstorlek. Peter skodde just om sin bil med en omgång nya däck, det gick på 5.500 kronor. Totalt! Det är en summa som många sportbilsägare får betala per däck. Försäkringen är också överkomlig, Peter som bor mitt inne i Stockholm ger 10.000 kronor per helår. Eriks Exige kostar 11.000 för samma period. Porscheägare får ofta räkna med mer än det dubbla!

Drömmar om Lotus
För Peter började drömmen om en egen Lotus redan 1984, när han la vantarna på en broschyr om Lotus Esprit. Kanske var det James Bond-bilen som gav upphov till habegäret, som höll i sig ända tills han fick råd att köpa en egen Lotus 2002. Han har hunnit med en hel del modifieringar av bilen. För att nämna några: sportavgassystem (förvandlar ljudet från Miata till Exige på ett kick), luftbox, racekatalysator, kammar etc. Original gör 120-hästarsbilen 0-100 på 5,9 sekunder, det ligger numera nånstans strax över fem sekunder. Han kör alltså näst intill jämnt med Eriks Exige, som gör samma fart på 4,9 sekunder. Och båda har ett ljuvligt oljud som låter att komma från nåt helt annat än en 1,8-liters Rover-rova!
Exigen som har S1:ans kaross och inredning bortsett från racedetaljer som tak, breddning och hög vinge ser ut som en leksaksbil med dåligt påklistrad vinge enligt Peter, men Erik kontrar genast genom att håna Peter för att köra en tjejbil.
Tjej- eller leksaksbil, de väcker hur som helst stor uppmärksamhet på gatorna, och är minst lika snabba som de ser ut. Jag och fotografen Dennis fick en resa vi sent kommer glömma. Vi åkte ut på kurviga småvägar och fick känna g-krafterna slita i oss en tvärhand från marken. Bilarna jagade varandra i hög fart, och många gånger kändes det som om farten var för hög för att klara kurvorna utan att åka av. Men bilarna har en förmåga att ligga slickade mot marken även med maximal acceleration i svängarna. Det har mycket att göra med bilens design som får luftflödet att pressa bilen mot marken. Bilens underrede är helt platt, det är viktigt för att få en optimal downforce. I farter uppåt tvåhundra blås formligen flög bilarna fram genom landskapet. De är egentligen inte gjorda för att gå så fasligt fort, utväxlingen är låg och i högre farter tar vinden emot och gör den extrema downforcen till en broms. I Eriks bil sitter man fastlåst med fyrpunktsbälten, och den varma motorn precis bakom ryggen vrålar ilsket vid gaspådrag. Den handbyggda motorn varvar ända upp till 8.000 varv, och när man växlar händer det att det smäller till – en avgasknall med en rejäl eldslåga skjuter ut ur det mittmonterade röret. Perfekt att skrämma grannen med, men det blir svårare om man vill smygköra. Kanske skulle man ha samma funktion som Porschen med GT3-kit som en kollega provkörde häromveckan – en knapp för att välja om avgasljudet ska vara snällt eller om man vill köra med det riktigt grova ljudet ur piporna. Det borde väl alla bilar ha förresten? Dags för folkomröstning!


Livsviktig luft. Liten men varm motor kräver att få andas ibland.

Billig prestanda
En ny Lotus Elise kostar 390.000 kronor, en Exige får man för 508.000. Eller snarare fick, för den sistnämnda produceras inte längre. Men det går lite rykten om att en ny Exige ska se dagens ljus, då med den nya S2-karossen. Lotus är världsbäst på att behålla sina modeller hemliga till sista sekund och sen plötsligt släppa en ny modell med dunder och brak. Lotusägaren David Brown blev runtvisad i fabriken och lyckades ta bilder på något under ett skynke som skulle kunna vara en ny Exige med S2-karossen. Han la ut bilderna på nätet, och det dröjde inte många timmar förrän man ringde från Lotus och sa åt honom att ta bort bilderna. Omedelbart! Men det var för sent, bilderna hade förstås redan hamnat i omlopp jorden runt. David Brown har förresten slängt på det riktigt feta trimkittet på sin Exige – 260 hästar istället för 180 som är original. Det kommer från Turbotechnics som specialiserat sig på kompressormatning. David gillar snabba bilar, utöver Exigen så har han en McLaren F1, en Porsche 996 Turbo och en Ferrari 360 Modena. Bra smak, eller vad säger ni? Blir det en Exige S2 från Lotus eller ej återstår att se, hur som haver lär den väl aldrig bli en vanlig syn på våra vägar. Men det är ju lite av charmen, att ha en udda bil.


Omkörningsfilbil. Så långt ifrån kromade hot rod-fälgar man kan komma!

Värst åt båda hållen

Erik som gärna kör Exige när andan faller på har försökt fylla sitt garage med en riktig snigel i jämförelse, hans andrabil är nämligen en Toyota Yaris 1,3 med automatlåda! Men det är kanske inte så dumt, på så sätt får han ju verkligen känna Exigens kraft. Innan han skaffade Exigen hade han en Ginetta G34, den ser ut som en Lotus Super Seven och har en 2,5-liters fyrcylindrig motor under huven, nämligen Volvos 740 turbomotor. Den är i det här fallet duktigt trimmad till 350 hästar, men den tål faktiskt hela 450 kusar innan den smäller av. Ginettans vikt på 925 kilo gör den till ett livsfarligt prestandamonster, men nånstans på vägen så tröttnade Erik och valde den silverfärgade Exigen istället. Wendels bilförsäljning i Malmö sålde bilen till honom, den andra Exigen i samma utförande. Men bil nummer två har gått till bilhimlen, ett öde som inte är helt oväntat med tanke på hur hårt den går att köra! Sen Erik köpte sin drömbil har han snickrat ihop avgassystemet själv med den brutala mittmonterade jättepipan, men han vill framhålla att man helst inte ska göra något själv på bilen. Utöver det har han bara bytt olja en extra gång utöver den vanliga verkstadsservicen. Mer kraft behöver han inte, 180 hästar räcker mer än väl. Vill man finns det ett chip från Lotus som ger 14 extrakusar. Men prislappen på 30.000 känns något överdriven.


Asfaltsbarn. Så små, men ändå så giftiga!

Kör ifrån superbilarna
De här busiga småttingarna har verkligen något att säga till om i jämförelse med sina dubbelt så dyra motståndare. Erik och Peter har som sagt kört en del på bana, och här har man satt en hel del på plats med sina Lotusar. Senast var det en handfull Porsche Turbo och tre-fyra GT3:or som fick stå i skamvrån. Nåja, åtminstone så fort det började svänga. På rakorna drar Porscharna iväg i hastigheter som Lotusarna inte är gjorda för, men så fort det börjar svänga kommer Peter och Erik och nosar ettrigt tyskarna där bak. Rattlåsracing är inte Elise och Exiges kall här i världen, det ska svänga när man kör!

Elise i USA
Framtiden ser ljus ut för folket på andra sidan Atlanten, 2004 ska nämligen Elise börja säljas även där. Men avgaskraven är för hårda för den sotiga Rovermotorn, så det letas annat järn för fullt. Troligtvis ersätts den av Toyotas varvvilliga 1,8-litersmotor som finns i Corolla T-Sport och Celica T-Sport. Det innebär en maffig effektsiffra på 192 hk vid höga 7800 varv, och 180 Nm vid 6000 varv. Vi får hoppas att amerikanarna lär sig att använda bilbältet, för om det blir en stor fluffig airbag att landa på återstår att se! Elise handlar som sagt om total striptease…

Bil: Lotus Elise S2 Race Tech
Ägare: Peter, Stockholm
Motor: 1,8 liter standard från Rover, 16 ventiler
Vikt: 710 kg
Effekt: 120 hk vid 5500 rpm och 168 Nm vid 4000 rpm
Nu: 160 hk vid 6300 rpm och 183 Nm vid 5700 rpm
Trimmad prestanda: 0-100 på 5,1 sek
Toppfart: 215 km/h
Nypris: 390.000:-
Plus: Roligaste bilen som finns!
Minus: Bagageutrymmet

Bil: Lotus Exige (S1)
Ägare: Erik
Motor: 1,8 liter handbyggd VHPD*
Vikt: 785 kg
Effekt: 180 hk original vid 7.900 rpm
Vridmoment: max vid 6.500 rpm
Prestanda: 0-100 på 4,9 sek
Toppfart: 220 km/h
Nypris: 508.000:-
Plus: Folks reaktioner: ”Den måste ha kostat 2 miljoner!”
Minus: Svårkörd i lägre hastigheter, ryckig. Skulle dessutom behöva ett par airbags!
*Very high performance derivative, ”tävlingsmotor”

Text och film: Bo Lundvang, sportbilen.se
Foto: Dennis ”Dempa” Edman, www.dempa.nu


Superkrafter i tretal. Lotus Elise S2, Lotus Exige och slutligen Nissan Skyline R33 GT-R. Gemensamma nämnare är förstås att de finns i mängder i England. Detta felstyrda land attraherar japanska superbilar. Den sistnämnda är ”SkylineMannen” Klas Schöps senaste inköp. Vi återkommer om den!

/caption]

[caption id="attachment_619" align="alignnone" width="468"]

Delad nyhet är dubbel glädje!