Street Cars Fest 2003 – nu laddar vi för årets succémässa!

Förra årets Street Cars Fest blev en större succé än vad någon kunde förutspå. För oss i organisationen gäller det nu att, om möjligt, försöka överträffa de förväntningar som alla har på höstens mässa.

Av Bo Lundvang

Vi har varit mycket lyhörda när det gäller recensionerna på förra årets SCF. Vi har fått mängder av synpunkter. Många av dessa har vi velat ta hänsyn till när vi nu planerar höstens Street Cars Fest.

Ambitionen är att befästa och stärka den position som vi skapade förra hösten. Den som Sveriges nya trendshow. En specialmässa uppbyggd kring tre starka intressen, nämligen STYLING, TUNING och MULTIMEDIA. Den nästan totala uppslutningen av branschföretag på multimediasidan hoppas vi kunna upprepa. Men framförallt ska vi bli bättre på tre punkter.

Ännu högre kvalitet på utställningsbilarna. Vi kommer att bjuda in bilar nerifrån Europa och övriga Norden, för vi tror att de kan fungera som inspiration och ge idéer till nya vilda svenska byggen. Vi ser över hur vi ska kunna erbjuda ett ännu mer intressant prisbord att locka utställare med.
En skarpare selektering bland de företag som ska beredas plats på mässan. Vi ska undvika att ta med företag som inte har någon koppling till målgruppen.
Ett mycket effektivare insläpp och en behagligare vistelse på mässan. Ingen ska, som förra året, behöva stå en timme i kö för att komma in. Fler kassor och mer gångyta ska skapas inne på mässan.

Vad händer just nu?
Mässorganisationen har förstärkts med ytterligare en medarbetare. Vi håller på att bearbeta de företag som ska rama in höstens utställning. Och det ser mycket bra ut. Intresset är mycket stort. De mest intressanta företagen från förra mässan kommer igen, och många nya är på väg in.

Vi planerar för förbättringar på mässan som ska leda till att vi kan förverkliga vårt motto för mässan i höst, nämligen; plats för fler bilar, plats för fler utställare, kortare köer och mer plats för besökarna inne på mässan.

En annan viktig nyhet för året är att vi satsar hårdare på webben. Vi tror att många av våra besökare är flitiga användare av internet, och skulle uppskatta en nätversion av mässan. Här presenteras naturligtvis all nödvändig information, men det blir också reportage om några av de fordon som dyker upp på Sollentuna Expo i oktober. Läsning som förhoppningsvis gör din vardag lite roligare, och som kan locka in dig i diskussioner med andra utställare och besökare på forumet.

FAKTA STREET CARS FEST 2003:
19 842 besökare
52 företagsmontrar
170 utställningsfordon

Här är några av höjdpunkterna från Street Cars Fest 2003:


Micke Kenson var först med att visa upp sin Ultima GTR, som ingår i en trio av bilar. De andra ägarna är ”Silversupran” och Supramannen. Ultima GTR är ett kitbygge från England som lätt blir en vass gatracer med rätt motor. Rätt motor i det här fallet betyder V8 och dubbelturbo!


Supramannen Racings bil har gått vidare till ny ägare, nu är det den glada gotlänningen Menghini som rattar monstret, fortfarande under överinseende av upphovsmannen. Stora bakdäck och jätteutblås – den här bilen ser inte bara ut att gå fort, den gör det också!


Norska Tore Opseth var med sin prisvinnande Opel Vectra kombi en av våra utställare från väst…


…medans finska Sanna Paasivirta får stå som exempel för en av våra utställare från öst. Sannas bil har fått en helt ny mundering sen sist, som vi hoppas få se på svensk mark i höst.


En annan finsk bil var denna Fiat Punto, med en tigerinspirerad lack med klös. Perttu Papunen har döpt minimonstret till ”The Beast”, och med all rätt åkte han hem med en pokal i bagaget.


”RPM-tjejer” börjar nästan bli ett begrepp i mässvärlden. Här visar de upp sig själva och Prestanda-bilen, en show-utan-go-bil som man kunde vinna i TV3:s motorprogram. 75 förgasarhästar och Wings Wests vildaste paket? Tja, varför inte!


Hur många bröder det är i klanen Nåkab är det nog bara de själva som vet, men ett är säkert – alla gillar extrema bilar! Bilen på bilden tillhör Kenny Kyrk, och det är en synnerligen udda bil redan från början. Chevrolet Geo Metro har en enlitersmotor som drivkraft, och kan kanske bli lite snabbare om den ser tuff ut.


Eftermarknadsprylar var det gott om. Här är det Vanadis Cardesign som får hjälp med att visa upp en trendriktig och greppvänlig ratt från Simoni Racing.


Fullt hus räcker knappast som förklaring när man pratar om de enorma åskådarmassor som vällde in i Sollentuna Expo 2003. Till nästa mässa ska det bli mer utrymme för både besökare och utställare.


Ljudinstallationer ägnar sig allt fler åt, och handlar det inte om ren tävling under SASCA:s tak så är det för showens skull. På bilden ser vi en av de många kvinnliga utställarnas fina byggen; Bambi och hennes Audi A3. Rådjuret ni ser i mitten har förmodligen tappat hörseln för länge sedan…


Fullt hus var det även i ljudproffsens avdelning där SASCA höll hov. Sveriges högst spelande fordon var på plats för att göra upp om mästartiteln.

Delad nyhet är dubbel glädje!