Nya Lexus RX300 – on tour off road

Vi har kört Lexus uppdaterade suv RX300 på Sardiniens spännande vägar. Suv är en ganska ny företeelse, och RX300 var pionjär i detta segment när den började tillverkas 1997. Nu har sports utility vehicles blivit något av ett måste för varje biltillverkare med självaktning.

Av Bo Lundvang

Lexus RX300 har funnits sedan 1997, och nu är det dags för förnyelse. Man har försökt förpacka det bästa från de förekommande suvarna på marknaden, utan att gå ifrån sitt koncept – en sportig lyxbil med goda köregenskaper både på och bredvid vägen. Förändringarna sedan första generationen består bland annat av att bilen har växt 165 mm på längden och 25 mm på bredden, fått massor av utrustning redan i grundutbudet och möjlighet att köpa till luftfjädring och en värstingstereo från Mark Levinson. Mark Levinson är världens mest exklusiva tillverkare av stereoprodukter för hemmet och bilen, och erbjuder produkter till duktigt kryddade priser. På plats visades en stereoutrustning för hemmet med en prislapp kring halvmiljonen. Bara sladdarna kostade 10.000 kronor, och stereohyllan var delvis tillverkad i kolfiber. Inget för Elgiganten med andra ord, men visst låter det som ett snyggt pynt i vardagsrummet? Stereon som man kan köpa till sin RX300 kostar tack och lov bara 14.500 kronor, men man påstår att den är värd lika mycket som bilen. Sant eller falskt, det är klockrena tongångar ur högtalarna. Lexus har tillsammans med Mark Levinson tagit fram en vibrationsfri interiör, ett musikrum för den allra mest kräsna lyssnaren. 240 watt och 11 högtalare gör bilen till ett disco, eller konsertsal om man vill.

Tekniska klurigheter i RX300
– RX300 är liksom Audi A8 försedd med strålkastare som vrider sig med rattutslaget, men det kunde vi tyvärr inte testa eftersom vi körde i dagsljus.
– Bakluckan går att öppna och stänga elektroniskt med nyckelns fjärrkontroll, med minimal klämningsrisk eftersom luckan går tillbaka till ursprungsläget om något kommer i vägen.
– Med tillvalet luftfjädring sjunker bilen automatiskt 25 mm för att underlätta i- och urstigande.
– Väljer man navigatorn får man även en backkamera kopplad till sjutums-displayen mitt i instrumentpanelen. Backkameran kan visa linjer för vilket utrymme bilen kräver när man backar, mycket smidigt när man ska fickparkera. Men kalaset kostar – 31.500:-.
– Bilens baklysen består av dioder som tänds betydligt fortare än vanliga lampor, så mycket snabbare att det motsvarar en sträcka av sex meter när man kör i 100 km/h.


Vacker vy över Sardiniens berg.

Offroad i city
Bilen som är en suv i lyxklassen kommer troligtvis inte nyttjas så mycket offroad som den klarar av. Brant lutande backar är inga större problem för RX300, som betar sig fram mest överallt tack vare permanent fyrhjulsdrift som fördelar kraften till det hjul som behöver det mest. Men det blir nog mest en citybil, på samma sätt som bjässarna Toyota Landcruiser och Hummer H2 krafsar asfalt istället för lera. Ska man ändå nyttja bilen på dålig mark gör man bäst i att ta tillvalet med luftfjädring, det ökar komforten och ger en möjlighet att höja bilen manuellt.

Prisjämförelser
Med hjälp av en jämförelsemetod från företaget Jato Dynamics som baseras på vilken mängd utrustning en bil har hamnar Lexus ganska bra till prismässigt sett. Modellen man tror mest på i Sverige är en version med komfortpaket för 459.600 kronor. I det paketet får man 18-tumsfälgar, läderklädsel, minnesfunktion för speglar, ratt och säten, fjärrstyrd baklucka etc. Här är några av konkurrenternas prissättning med liknande utrustningsnivå.
– Volvo XC90 – 456.290:- billigast
– Lexus RX300 – 459.600:-
– BMW X5 – 475.625:-
– Volkswagen Touareg – 476.625:-
– Porsche Cayenne S – 653.325:- dyrast
Priset för RX300 har gått upp cirka 8.000 kronor från förra versionen, vilket måste anses vara en låg prisökning med tanke på allt extra man får på köpet. Här är ett axplock av standardutrustningen: larm, antispinn och antisladdsystem, nio krockkuddar, stolar med whiplashskydd, tonade rutor, klimatanläggning med pollenfilter, justerbart baksäte i längdled, cd-växlare, 8 högtalare, xenonljus, 17-tummare, takreling, elstolar fram.

Amerikanerna värst som vanligt
I USA vill man vara värre än andra, därför säljs bara bilen med 3,3-litersmotor där. I det här fallet förstår jag dem, nya RX300 är inte så snabb som den ger sken av att vara. I jämförelser med konkurrenter vinner den visserligen på effekt/viktförhållande, men ibland känns den mer högljudd än snabb under acceleration. I asfaltskurvor hade våra testbilar dessutom en förmåga att låta som riktiga racerbilar, med däckskrik utan egentlig anledning. Kanske hade det att göra med för lite luft i däcken, bilarna skulle ju klara en ordentlig omgång dåliga vägar också. Här märktes stor skillnad med bil utrustad med luftfjädring, den gick bättre både på asfalt och offroad. Luftfjädringen förändrar bilens höjd utifrån flera olika aspekter. Stannar man sjunker bilen ner för att underlätta i- och urstigning, liksom om man kör fort för att få lägre tyngdpunkt.

Miljöinriktad tillverkning
Lexus RX300 byggs sedan december 1997 i den japanska staden Miata, i en fabrik där man sätter miljön i främsta rummet. 1998 stod man upp till de hårda kraven för att bli certifierade enligt ISO 14001, vilket är unikt för en bilfabrik. En stor återvinningsfabrik på området tar hand om 4.000 ton material varje dag, och solceller ger energi åt delar av byggnaderna. Arbetarnas miljö har man förbättrat genom att måla hela komplexet i anpassade färger, och begränsa alla sorters oljud så långt det är möjligt. En 4.000 ton tung maskin pressar ut bilens form ur aluminiumplattor, och det är ett oljud man försökt dämpa med hjälp av 372 mm tjocka antivibrationsfjädrar. Själva slitgörat sköter robotar, medans människor kontrollerar och testar resultaten.

Hybridbil med lyx- och sportambitioner
En ännu mer intressant nyhet än denna är när Lexus RX300 kommer som hybridbil nästa år. Alltså med två motorer, en eldriven och en bensindriven. Det pressar ner förbrukningen och är ett slag för miljön, utan att tappa i acceleration eller körkänsla. Att erbjuda en lyxbil med hybridteknik är något helt nytt, och Lexus hoppas att tekniken ska bli mer accepterad och öppna folks ögon för den här sortens bilar. Lösningen kommer från Toyota, som redan idag säljer hybridbilen Prius i Sverige, med begränsad framgång på privatmarknaden. Prius kommer i en uppdaterad utgåva i höst, större och mer lik en vanlig familjebil.

PLUS
+ Fyra personer har mycket gott om utrymme, men fem går också bra.
+ Stolarna i baksätet går att skjuta fram och tillbaka.
+ Sidorutorna är belagda med ett ytskikt som hindrar smuts från att fastna. Men varför inte framrutan?
+ Bra förvaringsutrymmen under golvet i bagageutrymmet.
+ Varken över- eller understyrd i snabba svängar.
+ Maffigt intryck på vägen, nya elaka baklysen.

MINUS
– Fläktens styrka regleras med touchscreen vilket är svårt om man kör samtidigt.
– Stolarna fram borde gå att förlänga för optimal komfort, de är ganska korta.
– Varför finns inte ett sport/komfortläge med tillvalet luftfjädring? Här tar Touareg hem en extrapoäng.
– Sportkänsla i nästan allt – utom accelerationen.
– 1,69 liter milen i stadstrafik? Vi ser fram emot hybridversionen!

Text och foto: Bo Lundvang, sportbilen.se

Tekniska fakta

Motortyp: V6 3,0 liter 24 ventiler VVT-i (variabla ventiltider för optimal bensinförbrukning/effekt)
Max effekt: 204 hk vid 5.600 varv/min
Max vridmoment: 283 Nm vid 4.500 varv/min
Kraftöverföring: 5-växlad automatlåda med sekventiell möjlighet och sportläge
Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Fjädring fram/bak: individuell hjulupphängning typ MacPherson med gasfyllda stötdämpare (luftfjädring tillval)
Bromsar, typ: ventilerade skivbromsar fram (319 mm) och bak (288 mm)
Däck: 225/60R17 (235/55R18 med komfortpaket eller executive package)
Bränsleförbrukning blandad körning (liter/100 km): 12,2
Bränsleförbrukning landsvägskörning: 9,4
Bränsleförbrukning stadskörning: 16,9
Miljöklass: 2005
Bränsletank: 72 liter
Längd/bredd/höjd mm: 4740/1845/1715 (gasfjädring. 1705 -15/+30 mm luftfjädring)
Axelavstånd: 2720 mm
Tjänstevikt: 1990 kg
Totaltvikt: 2380 kg
Maxlast: 390 kg
Släpvagnsvikt: 2000 kg
Nybilsgaranti: 3 år/10.000 mil
Vagnskadegaranti: 3 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Lexus Euro Assistans: 3 år

Delad nyhet är dubbel glädje!