Opel Astra Cab – logisk snygging

Efter en vecka utan tak i Opel Astra Cabriolet har jag mina åsikter klara – det här är en riktigt god kamrat under soliga dagar.

Av Bo Lundvang

Astra Cab är en komplett bil på många sätt, men även solen har fläckar. I det här fallet handlar det mest om petitesser. Bland annat saknas det justeringsmöjligheter för ratten. De självskrivna nackdelarna som man knappast behöver ta upp är lång dörr som gärna slår i grannens bil, ont om utrymme i baksäte och bagageutrymme, och vindbrus i kupén vid färd. Men det är sånt man får på köpet när man vill ha en modern cab, så det väger jag inte ens in i min slutbedömning av bilen.

Vinnande koncept – för vissa

Totalt sett är det här en bil med ett vinnande koncept för de flesta utan småbarn eller behov av stora lastutrymmen. Lagom utrymme för fyra personer eller gott om packutrymme för två, snål motor som ändå erbjuder en del rapphet och så den underbara möjligheten att cruisa med himlen som tak under vackra dagar. Bilen går gärna på vintern också; tack vare ett fällbart tak som består av flera lager material (varav en centimeter fleece) behåller bilen värmen lika bra som Astra Coupé med plåttak. Utvecklingen kilar raskt framåt när det gäller suffletter på bilar, den här kan som tillval fås helt automatisk. Annars krävs ett manuellt sista vrid för att taket ska sluta tätt. Men en halv minut för att fälla upp eller ner det automatiska taket känns ändå lite långtråkigt att behöva vänta ut. För kortare ärenden i solen orkade jag inte ens bemöda mig med att fälla ner taket, vilket ju förtar själva vitsen med en cab. Vi får hoppas på turbomatade suffletter framöver!

Glidare med hyfsad prestanda

Bilen finns för övrigt att få med just en turbo, då med 2-litersmotor. Man får ut hela 200 hästkrafter ur lilla Astran, till en merkostnad av ungefär 20.000 från det andra motoralternativet – 2,2-literssnurran med 147 hästar som vi körde. Det kan vara en bra investering med den stora motorn, vår testbil saknade den där riktiga knuffen i ryggen som man vill ha ibland. Motorn i vårt fall låter något pinad på högre varv, den går hellre lugnt och snällt även om fartresurserna finns där nånstans. Med 200 hästar får man däremot både den sköna glidaren utan tak och den snabba sportbilen på roliga vägar. 200-hästarn är ny för 2003, medans vår Astra Cab 2,2 har hängt med sedan 2001.

Vem köper cab?
Opel har gjort en djup analys av vilka som egentligen köper en cab, och efter en marknadsundersökning har man fått svaren. För det första köps bilen med design som främsta köpargument. Designhuset Bertone som har byggt Opel Astra har gjort ett bra jobb, bilen är verkligen formskön. Vidare köps cabrioleter oftare i länder med varierande väder, tvärtemot vad man kan tro. I varma sydliga länder tenderar man hellre vilja fly undan från brännande sol än att utsätta sig för den. Tyskland står för 49% av hela Europas cabrioletbestånd, 19% finns i Storbritannien. I Spanien är motsvarande siffra låga 2,2%! Den typiska cabriolet-köparen är i snitt tre år yngre än medelköparen, 55% är kvinnor och ännu mer intressant – 40% köps som andrabilar.

Bra som cab
Astra gör sig mycket bra som cab, den skarpt lutande framrutan ger bilen en extra touch av sportighet. Men man får vara på sin vakt när man kliver in i den nedcabbade bilen, övre kanten på framrutan är gärna med och petar en i ansiktet. Långa personer kan även få en del problem med just den snabbt lutande rutan, turbulensen i hårbotten kan bli stor. Här ställer även ratten till problem, den går inte att justera åt något håll.



Korta fakta och kuriosa
2,2-litersmotorn som vi testat är samma som återfinns i Opel Speedster.
Bilen är nu 40% mer vridstyv än tidigare Astra Cabriolet.
Stolsklädseln tål brännande sol utan att blekas.
Bertonedesignade bilar: Alfa Romeo Montreal, Lamborghini Countach (1974-1977), Lancia Stratos, Lamborghini Miura, Fiat X1/9 etc.
År 1899 kunde man till en merkostnad av 200 Mark få en sufflett över sin öppna Opel – eller en backväxel.
Klassiska sportbilen Opel GT skulle produceras som cabriolet under namnet Opel Aero GT, men planerna stannade vid en prototyp år 1969.
1976 kunde man köpa en Kadett Aero, som liknade en klassisk sedan med rulltak. Sidorutornas ramar var kvar. 1.242 exemplar byggdes fram till 1978.
1987 började Opel Kadett Cabrio att tillverkas. Även denna bil designad av Bertone. 1992 när produktionen avslutades hade 55.000 exemplar byggts.
1993 visades en cab baserad på första generationens Astra. 1999 hade 49.000 bilar sålts.
Opel säljer två öppna bilar, Opel Astra som vi har testat och Opel Speedster som byggs av Lotus i England.

MINUS
– Var kan jag luta högerarmen?
– Ratten inte inställningsbar
– Inga fiffiga fack och ont om roliga överraskningar i kupén

PLUS
+ Normal förbrukning trots hård körning, nästan aldrig över 1 liter/mil
+ Vacker bil, tack Bertone!
+ Logisk instrumentering, lätt att förstå sig på direkt
+ Ingen ballong-look på suffletten i fart

Opel Astra Cabrio 2,2 Bertone
Motor: 2,2 liter 16V
Effekt: 147 hk (turbo 200 hk)
Vridmoment: 203 Nm
0-100 km/h: 9,5 sek (turbo 8 sek)
Toppfart: 216 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning: 0,8 l/mil
Miljöklass: 2005
Pris: 266.800:- (turbo 283.800:-)

Delad nyhet är dubbel glädje!