Driftingen på väg in i Sverige med stormsteg

Att slänga in bilen på tvären i en kurva och hålla kvar bilen rykande i sidled är en hobby som tidigare enbart varit japaner och australiensare förunnat, men nu verkar det som om en våg av ”drifting” är på väg till Svea rike. Drifting betyder direkt översatt att driva, vilket är ungefär vad det går ut på.

Av Bo Lundvang

En av pionjärerna är Kristian Hesselmark, tidigare känd för sin babyblåa Honda CRX med en av Sveriges fetaste dubbel (eller var det trippel?)-vingar i aluminium. Den är nu såld till förmån för det nya projektet, en Toyota Corolla AE86. Just den modellen har blivit enormt populär i Japan och Australien tack vare den tecknade streetracingserien Initial D, där det driftas vilt. Det är det enda svenska exemplaret av AE86, Kristian hittade bilen i Danmark efter mycket letande. Hans planer för bilen är ganska omfattande. Ett turbosystem ska byggas till bilen, tillsammans med en S2-intercooler och ett T-25-aggregat och tilläggssprut. Effekten hoppas han landar någonstans kring 250 hästkrafter. Bilen väger i sitt originalskick blott 900 kilo, vilket lär ge riktigt roliga prestanda. Huven ska lackas mattsvart för ett korrekt racestuk, och en ruskigt gigantisk vinge från amerikanska APR ska nitas fast. Japp, Kristian har en förkärlek för enorma vingar!

Kopia för banbruk
Första idén Kristian hade var att göra en kopia av bilen som används i Initial D, men vid närmare eftertanke hade hans bil för fin plåt och lack för att förstöra på det sättet. Jo, driftingbilar blir lätt lite knöliga. Premiär hoppas han att det blir på Kinnekulle i april, men det är en del jobb med att få den registrerad och godkänd först.

Däcksponsor, vilken tur!
Det som går åt mest när man driftar är förstås det som ryker bort – däck. EuroMaster ställer upp med extragummi till tävlingarna i Xtreme Racings regi, och det tackar budgetracaren Kristian för.

Optimerad för drifting
Bilen tycks redan från fabrik vara optimerad för drifting, den är väldigt lågt växlad och gör bland annat 85 blås på tvåan vid 7.200 varv. 120 km/h i trean finns vid 6.500 varv. I 200 knyck gör den 6.700 varv. Kristians första tester visar att den är väldigt lätt att sladda loss med, i tvåan vid 4.000 varv slänger han i trean och bakvagnen bjuder på sladd en bra stund. En gång ville baken till och med loss vid gaspådrag på treans växel. Med 4-5 kilos lufttryck i däcken och hårdare dämpare och fjädrar bak tillsammans med en duktig sänkning så kommer det gå ännu bättre. Driftingdäcken kommer bli Kumhos 195/55/14-däck, medans vardagsdäck fram blir Kumhos 185/45/12 på 6 tum och 215/50/13 på 8 tum bak. Inga fetingfälgar, men det är inget Kristian försöker uppnå heller. Bilen blir inte heller någon poplåda, det blir möjligtvis något litet slutsteg tillsammans med en Alpine kassettradio och cd-växlare. Den japanska trallpoppen strömmar ur två 6,5-tumshögtalare.

GTI-motor
Under locket tickar en 1,6-litersmotor med twincam och 16 ventilers topp, samma som återfinns i Corolla FWD -88 GTi. Den lämnar 132 hästkrafter runt 6.800 varv, och toppar 200-210 km/h. 0-100 går på 8,5 sekunder, vilket Kristian lär kapa en hel del på om han når önskade 250 kusar.

Så fort vi får tag på actionfilm med denna småfula japan postar vi det i filmarkivet!

Text: Bo Lundvang
Foto: Kristian Hesselmark

Delad nyhet är dubbel glädje!