Skoda Octavia RS Combi – snabb ekonomisk kombi

Skoda Octavia RS är ingen nyhet i sig, däremot i kombiversion. Bilen imponerar på en rad punkter, och med bakgrund av sedanens framgång lär det knappast gå sämre för den här. Vi har testat denna bil ur ett familjeperspektiv, och krängt in dubbla barn med tillhörande fruga, och storhandlat så mycket vi orkat under testveckan.

Bo Lundvang

Resultatet blir godkänt, och slänger man in de ekonomiska aspekterna blir betyget väl godkänt. Det är svårt att hitta motsvarande prestanda och utrymme kontra detta pris bland andra nya bilar. Skoda känner säkert redan en viss segervittring, även om storsuccén Volvo V40 T4 i samma segment säljer som smör. Bilen finns ute hos handlarna när ni läser detta, och den är väl värd en extra titt om du går i köptankar. Utseendemässigt är den oklanderligt ren i sin design, om än utan särskiljande drag. Vi har dock en del att anmärka på, mer om det senare.

Skoda Octavia finns sedan introduktionen 1997 i en mängd olika utföranden i både kombi och kombikupé (sedan), med motorer från 1,4 upp till 2,0 liter. Nytillskottet i familjen heter alltså Octavia RS Combi, och är utrustad med en 1,8-liters turbomotor. Denna är direkt hämtad från Audi TT, vilket visar vad man vill med bilen. Bilen lämpar sig nämligen väl för både bus och transport, ett tema som går hem hos många bilköpare. Skoda ägs av Volkswagen-gruppen sedan tio år, vilket har gjort sitt både när det gäller kvaliteten och folks åsikter. Interiört känner man igen flera detaljer från andra modeller, det inverkar självklart positivt på reservdelspriserna.

Billig prestanda
Prismässigt är bilen nära nog ett kap, om man ändå är ute efter många hästkrafter och gott om utrymme. Prisbilden börjar strax under 190.000 kronor, det vill säga 10.000 mer än kombikupén. Det är väl investerade pengar, även om RS också bjuder på goda packutrymmen. Nöjer man sig med en motorsvagare kombimodell av Octavia räcker 130.000 kronor till den enklast utrustade bilen. Idag är var fjärde ny Octavia som säljs i Sverige en RS, och när man nu fyller ut tomrummet med en femdörrarsbil lär det knappast ändra försäljningskurvan. RS Combi har liksom RS 180 ystra hästar till sin hjälp på vägen.

”Vi har det trångt, vi här bak i bilen”
Utrymmet bak i kombikupén har fått en hel del klagomål, bland annat angående taklinjen som skär ner ganska snart ovanför passagerarnas huvud. I den större bilen slipper man givetvis sluttande bakruta precis bakom sig, men utrymmet är bara bättre i höjdled. Den längre modellen Superb har det som Octavian i standardutförande saknar – utrymme i baksätet. Med en vanlig bakåtvänd bilbarnstol i baksätet tvingas man skjuta fram sätet så långt att det förut så goda benutrymmet i framsätet decimeras rejält. Tack och lov kan man beställa bilen utan airbag fram, men något lyx med avstängningsbar airbag med nyckel finns inte.
En annan detalj angående baksätet är att det saknas belysning i taket, vilket gör fastspännandet av barnen under årets mörkare del – eller för den delen läsandet av en god bok – till en svårighet. Bagageutrymmet däremot fylls av ljus från två lampor när man öppnar den femte dörren, vilket knappast väger upp den totala avsaknaden för övrigt.

Stilig interiör
Interiören i RS är svart läder eller snygg silvervit nylonklädsel, där den sistnämnda är nära nog vit på sittytorna samt delar av dörrpanelerna. Med barnstol i bilen hamnar skorna direkt mot det silvervita tyget, gissa själva hur rent det blir i längden. Tygmattor på golvet är inte heller optimalt när väderleken börjar bli höstig, här åker så klart plastmattorna fram direkt. Invändigt är bilen väldigt snygg med sina skålade sportstolar, treekrade läderklädda sportratt och pedaler i rostfritt stål. Att skicka med en stereo med bandspelare när bilen befinner sig i modellens övre klass känns onödigt snålt, även om det är trevligt med högtalare både fram och bak. Reglagen för sportstolarna sker manuellt, ingen elektronik i onödan här inte.

Utsida som RS
Exteriört har RS-versionen av Octavia Combi fått sig samma ansiktslyftning som kombikupén, med ett snyggt kjolkit runt bilen, väl synliga gröna bromsok med ventilerade skivbromsar, sänkt sportchassi, ändrör av rostfritt stål, RS-emblem och som avslutning en tuff takvinge.

Kvick vänsterfil-bil
Tack vare de 180 hästarna blir resan till mer än bara en transportsträcka. Här talar vi om ren körglädje med snabb respons vid gaspådrag, bra väghållning och ett chassi som inte viker för sportig körning på kurviga vägar. Det finns tillräckligt med pulver under huven för att orsaka både rykande och skrikande starter om man vill, och med ett billigt chip blir det ännu lättare – fördelen med turbo! Ljudnivån i kupén är bra i höga hastigheter, liksom bilens stabilitet. En något stötig gång får man dock räkna med om man kör med extrautrustningen 17-tumsfälgar.

Ingen snåljåp
Med Audi TT-motor och -turbo blir givetvis bensinförbrukningen densamma. I stadstrafik snittade vi på 1,2 liter, men vissa mindre gasglada sträckor låg det kring litern. Tyvärr finns ingen turbotrycksmätare monterad från början, en pryl som annars är intressant att beskåda bland annat när det gäller snålkörning. I laglig motorvägsfart går det att köra på 0,8 liter, men det är ju lätt att högerfoten blir tung av allt körande… Turbons sköna vinande gör också sitt till när det handlar om stadstrafik, och i vanlig ordning är det lätt att hamna till vänster när det vankas rödlysen. Men här får man passa sig, det är ganska lätt att hamna på efterkälken om man inte varvar sig fattig i förväg. Turboknuffen kommer, men inte på en gång, och bottenvridet är inte det bästa. Startar man från slö tomgång blir det knappast några fjädrar i hatten.

Ett säkert kort
I våras tillverkades Octavia nummer 750.000, och om vi gissar rätt lär försäljningen bara stiga ytterligare med detta ess i skjortärmen. Bortsett från små detaljer är nya Combi RS en riktigt bra bil, och med fyra stjärnor i EuroNCAP:s krocktest har man en både snabb och säker familjebil.

Text och foto: Bo Lundvang

Delad nyhet är dubbel glädje!